Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

”Norjassa alumiini ei ole kaikki kaikessa” – norjalaistoimittaja on ihastunut suomalaisveneisiin

Atle Knutsen on Norjan merkittävimmän moottorivenelehden Båtmagasinetin pitkäaikainen toimittaja. Ja hän on ihastunut suomalaisveneisiin.

29.02.2020

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen

Pasilan messuhallin käytävillä Helsingin venenäyttelyn aikaan saattoi nähdä hyväntuulisen hahmon tutkimassa suomalaisia uutuusveneitä. Hän oli norjalainen Atle Knutsen, sikäläisen Båtmagasinet-lehden toimittaja, joka jo malttamattomana odottaa tilaisuutta päästä testaamaan alkavan veneilykauden uutuuksia kesäkuussa kansainväliselle veneilylehdistölle joka toinen vuosi Saaristomerellä järjestettävässä Finnboat Floating Show’ssa.

Norja on Ruotsin jälkeen suomalaisen veneteollisuuden merkittävin vientimaa etenkin pienten veneiden kohdalla. Ruotsalaisten tavoin norjalaiset ostavat paljon alumiiniveneitä, mutta eivät ole aivan yhtä innostuneita niistä kuin naapurinsa.

”Suurin syy siihen on Atlantin veden suuri suolapitoisuus. Se näkyy alumiiniveneissä ikävästi.”

Mutta Atle Knutsenin näkemyksen mukaan on olemassa toinenkin syy.

”Ruotsissa ja Suomessa alumiiniveneteollisuus on vakuuttanut kuluttajat uskomaan, että alumiinivene on jotenkin kestävämpi ja huolettomampi kuin lujitemuovivene. Metallin ja kestävyyden väliin on onnistuttu luomaan yhtäläisyysmerkit.”

”Norjalaiset eivät ole koskaan omaksuneet tätä ajatusta yhtä lailla kuin suomalaiset ja ruotsalaiset. Norjalaisten mielestä lujitemuovivene ei ole sen heikompi kuin alumiinivenekään. Siksi valinnassa ratkaisevat myös veneen muut ominaisuudet kuin materiaali.”

Suomalaisten veneiden suosioon Norjassa on hyvin luonteva selitys, ja se juontuu maailmantaloudesta.

”Vuoden 2008 talouskriisin seurauksena Norjasta katosi käytännössä kokonaan veneteollisuus etenkin niissä veneluokissa, missä Suomi on erityisen vahva. Norjassa ei enää juuri valmisteta avoveneitä ja retkiveneitä, joissa muun muassa Yamarin on ollut erittäin vahva Norjan markkinoilla.”

”Norjassa samoin kuin Suomessa on vesi kaikkialla ympärillä, joten olosuhteet ovat hyvin samanlaiset. Siksi myös samantyyppiset veneet menestyvät molemmissa maissa. Suomalaiset osaavat tehdä veneitä pohjoismaisiin olosuhteisiin”, Atle Knutsen kiittelee.

”Suurista veneistä erityisesti Targan tyyppiset veneet ovat suosittuja Norjassa, sillä olosuhteet saaristossa voivat olla toisinaan hyvinkin vaikeat.”

Pohjoismaisen veneteollisuuden tulevaisuutta Atle Knutsen ei näe kovinkaan lupaavana. Ongelma on hänen mielestään ennen kaikkea suuruuden ekonomiassa.

”Suurin haaste pohjoismaisella – myös suomalaisella – veneteollisuudella on kansainvälistyminen ja suurten valmistajien dominanssi etenkin pienten veneiden kokoluokassa. Hyviä esimerkki ovat suuret ranskalaisvalmistajat, jotka tuovat markkinoille jatkuvalla syötöllä uusia malleja.”

”Suomalaisten venevalmistajien tulevaisuus Norjan markkinoilla on valmistaa veneitä pienehköille markkinoille pohjoismaisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin. Norjassa DC- ja avoveneiden kysyntä on edelleen kasvussa toisin kuin varsinaisten matkaveneiden”, Knutsen perustelee näkemystään.

Atle Knutsen on käynyt Helsingin venenäyttelyssä jo parinkymmenen vuoden ajan. Hän on huomannut Helsingissä merkittävän eron muihin pohjoismaisiin, muun muassa Tukholman ja Oslon näyttelyihin verrattuna, ja tämänkertainen käynti vahvisti näkemystä.

”Muissa Pohjoismaissa näyttelyt ovat supistuneet vuosi vuodelta, mutta Helsinki on ollut kooltaan hyvin stabiili. Helsingin näyttely on aina ollut myös tunnelmaltaan erilainen, rennompi”, Knutsen kehuu.

”Minun mielestäni se osoittaa, että Helsingin näyttely on muita pohjoismaisia päänäyttelyitä enemmän koko kansan näyttely, johon tullaan kaukaakin.”

”Helsingissä on myös hienoa, että esillä on paljon pieniä veneitä, ja veneilyä ja vesillä olemista esitellään myös elämäntapana. Näyttely ei ole ainoastaan sitä varten, että ostetaan jotain, vaan myös haetaan ajatuksia ja elämyksiä.”

Entä millaisella veneellä norjalainen veneilytoimittaja itse ajelee?

Suomalaisella Targa 27:llä – tietysti. Aina alkukesällä Atle Knutsen siirtää tavaransa Targaan ja lähtee liikkeelle pitkin Norjan rannikkoa ja vuonoja. Kesä kuluu veneessä työtä tehden, kuvaten ja kirjoittaen, ja tutustuen rannikon kyliin ja satamiin. Muiden veneilijöiden lailla.

X