Yli 1 500 näytteilleasettajaa 68 maasta 16 hallin 220 000 neliömetrillä. Kävijöitä odotetaan lähes 250 tuhatta viikon aikana. Maailman- tai Euroopan ensiesiteltäviä veneitä noin 80.
Düsseldorfin Boot24 -näyttely pitää tukevasti paikkansa maailman merkittävimpänä venenäyttelynä. Näin asia on erityisesti niin sanotun tavallisen veneilijän kannalta katsottuna, sillä Aasian kasvu kohdistuu lähinnä miljoonajahteihin, koko kansan huvista ei siellä ole kyse vielä pitkään aikaan. Myös Amerikat pysyvät yhä vanhan mantereen takana.
Siksi Düsseldorf on tärkeä paikka myös suomalaiselle veneviennille. Nyt paikalla oli 17 valmistajaa yli 60 veneellä, joista kymmenen oli ensimmäistä kertaa nähtävillä. Niistä kaikki olivat tulossa myös Helsingin messuille.
Paitsi venealan tuoreimpiin virtauksiin, messukävijä pääsi tutustumaan varustetarjontaan kattavammin, kuin kotimaassa koskaan on mahdollista. Kirjon lisäksi kiinnostaa messutarjousten määrä ja avokätisyys: Saksan tavan mukaan valmistajat ja maahantuojat keräävät vanhat vaatteet ja tarvikkeet alennusmyyntiin messuille, jotta jälleenmyyjien hyllyihin saadaan tilaa kevään uusille tuotteille.
Kokosimme pienen koosteen niistä kiinnostavimmista veneuutuuksista, joita ei tulla kotimaan messuilla näkemään. Osa löytää varmasti tiensä koeajoihimme, toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin.
Four Winnsiltä moottorikatamaraani
Nykyisin osana Beneteau-konsernia Four Winns pyrkii suurten moottorikatamaraanien markkinoille. Avointa kansitilaa on paljon, asumiseen kaksi keskikokoista kajuuttaa. Liukunopeudet vene saavuttaa kahdella 300- tai 350 hv Mercuryn perämoottorilla.
Tilankäytön mestari
Sea Ray Sundancer 370 on tilankäytön mestariteos. Keulakannella on syvä ja suojainen lounge. Sivukansille ei tarvitse nousta, kun paapuurin laidan käytävää kulkee katettuun salonkiin, joka jatkuu peräkanneksi. Silti keulakannen ja salongin alle mahtuu kaksi kajuuttaa suurine parivuoteineen ja toilettitiloineen.
Puolalainen Galeon on vakiinnuttanut paikkansa isojen, plaanavien matkaristeilijöiden valmistajana ja GTO-malleilla se pitää perämoottorivalmistajien mielenkiinnon yllä. Pari vuotta sitten tuli 375 ja nyt 435, jonka yli 16 tonnin massalle moottorisuositus on 2–4 kappaletta 500–600 hv perämoottoreita.