Nauticateja on rakennettu 1960-luvun puolesta välistä alkaen. Yrityksen perustaja Pentti Siltala aloitti GT-kryssareilla, mutta vuonna 1966 Viljo Aropaltio piirsi veistämölle ensimmäisen Nauticatin, legendaarisen 33:n.
Veistämö on säilynyt perheyrityksenä, nyt sen omistavat Kaj, Patrik ja Martin Gustafsson. Riihikoskella sijaitsevalla veistämöllä on tätä nykyä kaksi mallistoa: kuusi ohjaamolla varustettua purjevenettä ja kolme perinteistä moottoripurtta.
Alkuperäinen Nauticat 33 on ollut veistämön suosituin malli. Niitä on valmistettu runsaat 1 300. Vuonna 1997 malli uusittiin, se sai nimen Nauticat 331 sekä kokonaan uuden rungon ja kannen.
Nyt purjehtimamme Nauticat 441 on uudistettu varovaisemmin. Peräsimen paikkaa on muutettu, runkoa on levennetty ja pidennetty, ja ohjaamo on rustattu uuteen uskoon. Aluksen perinteinen ulkomuoto on silti säilytetty, samoin ketsitakila ja uljaasti nouseva keula.
Se on veistämön moottoripursista suurin ja ainoa, jossa on pitkä köli sekä kölin takareunaan kiinnitetty peräsin. Potkuria suojaa myös perinteinen kalarauta.
Ketterästi merelle
Saimme suuren, pitkäkölisen aluksen ujutettua ulos ahtaasta laituripaikastaan niin, että Patrik Gustafsson tarttui puikkoihin: hitaasti eteen, pysähdys kun vastapuolen venerivistö oli keulan tuntumassa, sitten kovaa surinaa – ja vene kääntyi käytännössä paikallaan oikeaan suuntaan. Tässä yksilössä onkin ohjauspotkurit sekä keulassa että perässä, sillä rungon peräosan syvyys sallii potkuritunnelin asentamisen. Viisas ratkaisu, varsinkin, kun tätä venettä käyttää tavallisesti kahden hengen miehistö.
Ajoimme nuhruisessa säässä moottorilla Airistolle. Matkanopeus oli seitsemän solmua ja melutaso kohtuullinen.
Purjeet rullattiin auki yksi toisensa jälkeen, ja genua jalustettiin tuhdilla Harken 60 ST -sähkövinssillä. Reippaassa, vaikkakin sateisessa kelissä alus kallistui rauhallisesti. Vauhti nousi luovilla 6,4 solmuun ja tasapaino oli sopiva.
Yleensä ketsit muuttuvat hyvinkin luovikärkkäiksi, kun mesaani aukaistaan vasta- tai sivutuuleen purjehdittaessa. Nauticatista totesimme, että se kyllä pyrki tuuleen kun ratista päästi irti, mutta ei liian kärkkäästi. Ohjaaminen oli helppoa ja hallittua.
Veneessä on myös sisäohjaamo ja ohjauspaikkaa voi vaihtaa lennosta tarvitsematta käännellä hydrauliventtiilejä.
Pitkäkölisen veneen nousukulma ei häikäissyt, mutta sitä emme odottaneetkaan.
Rullapurjeet ovat luonnollinen valinta Nauticatin tapaiseen matkaveneeseen.
Veneessä on suuri, kiinteä uimataso peräpeilissä sekä kunnolliset tikkaat ja kaiteet.
Räätälöidyt asumistilat
Nauticatissa on korkeat sivukaiteet, kunnon parras ja leveät sivukannet, joten kulku keulaan käy turvallisesti.
Ulko-ohjaamossa on penkit perämiehelle ja mesaanimaston takana U-muotoinen ulkosalonki, johon mahtuu seitsemän henkeä klaffipöydän ympärille.
Veneessä on Harkenin heloitus, isopurjeen levanki ohjaamon katolla ja sähkövinssit penkkien päädyissä. Ohjaamon katolla on pitkät kaiteet ja vinssit isopurjeen jalusta ja levangin säätöjä varten. Mastot tulevat Seldéniltä ja isomasto on tuettu kahdella saalinkiparilla ja kahdella alavanttiparilla.
Nauticatien sisätilat toteutetaan hyvin pitkälle asiakkaiden toivomusten mukaan. Yhteistä on kuitenkin se, että korotetun peräkannen alle mahtuu valtava makuuhuone ruhtinaallisine vuoteineen. Omistajan kajuutassa on myös erillinen wc ja suihkutila.
Keulassa on tavanomainen makuukajuutta V-vuoteella ja vaatekaapeilla.
Tanakka rakenne
Nauticat-purret tehdään kokonaan umpilaminaatista, käsinlaminoimalla perinteisiä venerakennusmenetelmiä käyttäen. Runkoa tukee koko pohjan kattava lujitemuovipalkisto ja konepedissä on teräsvahvikkeet. Syvään pilssiin on valettu 5 500 kg painolastirautaa. Laipiot toimivat rungon jäykisteinä, ne on laminoitu kiinni molemmilta puolilta ja pinnoitettu tiikillä.
Nauticatit ovat lujia ja kestäviä matkapursia.
Salongin alla olevassa hyvin eristetyssä konehuoneessa ovat myös generaattori ja kaksi, yhteensä noin 840 litraa vetävää polttoainetankkia. Salongin alla on myös 620 litran ruostumaton vesitankki.
Siltalan veistämöllä insinööritaidot ovat kunniassa ja pursien asennukset ja tekniset ratkaisut erittäin korkealla tasolla.
Lisävarusteluettelo on monta sivua pitkä ja syntisen houkutteleva.
Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 10/2011
Tekniset tiedot
Pituus | 14,79 m |
Leveys | 3,75 m |
Syväys | 1,90 m |
Uppouma | n. 16 500 kg |
Moottori | Yanmar 4LHA-HTP, 160 hv |
CE-luokitus | B (avomeri) |
Hinta | alk. 489 141 euroa |
Suunnittelu | Gustafsson/Aarnipalo |