Tilaa
Testit

Mökkiveneet vertailussa – mistä materiaalista syntyy paras vene?

ABS, alumiini, lujitemuovi ja polyeteeni ovat yleisimmät nykyaikaisten mökkiveneiden materiaalit. Vene selvitti, miten materiaali vaikuttaa veneen käyttöön.

05.04.2023

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajamarkus pentikäinen

  • Buster M2
  • Pioner 16 Explorer
  • Särki 480 TC
  • Terhi 480 BR

Vertailumme veneet jakautuvat ostajien suosion perusteella kahteen ryhmään. Viime vuoden ensirekisteröintien mukaan Terhi 480 BR:ää myytiin peräti 126 kappaletta ja Buster M2:ta 121 kappaletta. Sen sijaan sekä Särki 480 TC että Pioner 16 Explorer löysivät vain kolmeen rantaan. Kotimaassaan Norjassa Pioner on suosituin venemerkki.

Traficomin ensirekisteröintiluvuissa saattaa olla hieman epätarkkuuksia, mutta rekisteröintien suuruusluokka pitää paikkansa.

Vaikuttaako materiaali

Miksi näin epäsuhtainen ryhmä? Vertailun lähtökohta on veneiden materiaali: ABS-muovi, alumiini, lujitemuovi ja polyeteeni. Miten valmistusmateriaali vaikuttaa veneen käytettävyyteen, merikelpoisuuteen ja ominaisuuksiin? Selvitimme myös materiaalien elinkaarta, ja mitä niille tapahtuu veneilyn jälkeen.

Identtisiä veneitä eri materiaaleista ei ole, joten yksittäiset veneet on ensisijaisesti valittu noin viiden metrin pituuden perusteella. Se on yleisin niin sanottu mökkivenekoko.

Busterin ja Terhin kohdalla halusimme nähdä, onko materiaali ja sen tuomat ominaisuudet merkitsevä tekijä eniten myytyjen veneiden valinnassa, vai vaikuttaako siihen jokin muu syy. Pioner on ainoa markkinoilla oleva polyeteenivene, ja testimalli on kooltaan sopiva testiryhmään. Särki puolestaan on lujitemuovinen perusvene, vaikka ei myynnillisesti kilpailekaan esimerkiksi Suvin tai Yamarin kanssa.

Veneet varustettiin yleisimmällä myyntimoottorilla, joten tehoissa on hieman vaihtelua, ja sitä myöten myös suorituskyvyssä.

Käyttäjälle kuorman tasainen jakaminen koko veneen alueelle on tärkeää veneen toiminnan kannalta. Veneiden käyttäytymisessä on eroja riippuen siitä, istuuko kuljettaja peräpenkillä vai onko kuljettajalla erillinen istuin, jonka perän puolella on vielä penkki.

Vertailuveneissä istuinjärjestely jakautui kahtia. Kahdessa vesilinjastaan leveimmässä veneessä, Busterissa ja Pionerissa, kuljettaja istuu peräpenkillä, kahdessa muussa on perässä penkki matkustajille, kuljettajalla on oma istuimensa.

Sään suosiessa käytimme runsaasti aikaa veneiden ajo-ominaisuuksiin eri aallokko-olosuhteissa. Tuuli oli enimmäkseen navakkaa, mutta aallokko ei aivan joka paikkaan ulottunut. Korkeimmillaan se oli veneitä haastavasti reilun puoli metriä, vähimmillään kymmenkunta senttimetriä.

Materiaalien erot tulivat selkeästi esille aallokossa, jos kohta veneiden mallikohtaisetkin erot olivat merkittäviä.

Lue testi kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 4/2023

Lue myös nämä

X