Tilaa
Testit

Merry Fisher 795 Marlin – Viikonlopuksi kalaan

Merry Fisher 795 Marlin on viimeisin askel ranskalaisvalmistajan tiellä kehittää yhä parempia monikäyttöveneitä. Se on myös onnistunut askel.

26.10.2021

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Monikäyttövene” on oikeastaan aika huono ilmaisu. Lähes kaikkia veneitä voi käyttää moneen tarkoitukseen, mikä kaiketi tekee niistä ”monikäyttöveneitä”. Toisaalta, on veneitä jotka sopivat oikeasti moneen erilaiseen käyttöön, toisethan vain sovitetaan eri tarpeisiin.

Sanallinen saivartelu sikseen – Merry Fisher 795 Marlin on alusta alkaen suunniteltu sekä hilpeään kalastukseen että rentouttavaan retkeilyyn. Kumpaan venettä varsinaisesti käytetään, määritellään lisävarustelistaa ruksattaessa.

Suomen maahantuojat ovat jo tehneet lisävarustelistalta alustavan valinnan; Suomessa myytävissä veneissä on perusvarustelua parempi valmius. Ostajalla on vähemmän pohdittavaa ostotilanteessa.

Mielenkiintoista kyllä, maahantuojien ratkaisulla pyritään oikaisemaan hintamielikuvaa. Monet valmistajathan jättävät tarpeellisiakin varusteita pois painaakseen veneen alkaen-hinnan mahdollisimman alas. Tällöin venettä käytännössä aina varustellaan lisää. Ja lopullinen hinta pomppaa. Mutta kun veneessä on periaatteessa kaikki välttämättömät varusteet valmiiksi, ostotilanteessa ei ole pitkän lisävarustelistan ylettömään ruksimiseen tarvetta.

Merry Fisherin lisävarustelista on kuitenkin pitkä kuin nälkävuosi. Sitä ruksimalla venettä voi räätälöidä enemmän omaan käyttöön soveltuvaksi, ja ennen kaikkea mukavammaksi.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 12/2016.


Malliperheensä mallioppilas

Ranskalaisen Jeanneaun perämoottorein varustettu Merry Fisher -mallisto muodostuu lähtökohtaisesti veneistä, joiden ratkaisut perustuvat ennen muuta käytännöllisyyteen. Marlin-mallisto on ollut hyvin suosittu etenkin Ranskan Atlantin rannikon vesillä, ja yhdennäköisiä malleja on valmistanut Jeanneaun ohella myös samaan konserniin kuuluva Beneteau.

Alussa veneiden ulkoinen linjakkuus ja tyyli olivat enemmän katsojan silmissä, nyttemmin mallisto on selkeämmin jakaantunut. Marlin-mallisto on perinteisemmin muotoiltu, kun taas osa mallistosta on linjakkaamman ja samalla vauhdikkaamman näköisiä cruisereita. Toisaalta, ainakin minun silmää 795 Marlinin parraslinja miellyttää.

Merry Fisher 795 Marlin on malliston kalastuslähtöisen osan mallioppilas. Se on riittävän kokoinen ollakseen lähes joka osaltaan tilava ja käytännöllinen. Etenkin avotilassa mahtuu istuksimaan ja nauttimaan merellisestä ympäristöstä, toisaalta se on niin suuri, että kaksi, kolmekin virppamiestä mahtuu heittelemään vieheitään uhkaamatta muita. Lisäksi keulassa on hyvin tilaa yhdelle. Peräpartaassa on lisäksi sumppu, joka lienee enemmän syöttikaloille kuin suurhauille.

Perän avotila on kiitettävän suuri vaikkapa vetouisteluun. Kaiteet ovat lisävaruste.

Avotilan kolmella sivulla on klaffipenkit ja turkissa kolo pöydänjalalle. Styyrpuurissa on portti lisävarusteena myytävälle uimatasolle, mutta siirtyminen moottorin puolelta toiselle vaatii hieman ketteryyttä. Styyrassa on myös teleskooppitikas ja sille kaide. Uimatasot kasvattavat veneen kokonaispituutta 76 cm.

Suuren avotilan yksi hieno puoli on, että sen alle mahtuu todella iso ruuma. Marlinissa se on jaettu kolmen lukittavan luukun alle, mikä tekee ruumasta käyttökelpoisemman kuin jos kaikki olisi yhtä ja samaa tilaa. Avotilan ylle on tarjolla 1 990 euron hintaan aurinkokatos.

795 Marlinin kajuutta on sijoitettu runkoon nähden symmetrisesti, vaikka epäsymmetrisyys tuntuu olevan eräänlainen ilmiö. Molemmilla puolilla on kuitenkin niin leveä kulkutie, et-teivät ne kaipaa lisää leveyttä. Keulassa sivukannet ovat kaksi porrasta perää korkeammalla, ratkaisu jolla on haettu kajuuttaan tilaa sekä korkeus- että leveyssuunnassa.

Aivan keulassa kajuutan etureunassa on kahden istuttava penkki – ja kaksi mukitelinettä. Keulapartaaseen, kulkutien molemmin puolin, on muotoiltu paikka pienelle irtoistuimelle.

Kajuutan katolla oli ainakin koeajoveneessä viisi vapatelinettä. Olematta vetouistelija mietin, miten niin korkealla olevia telineitä käytetään ilman tikapuita.

Kompakti kajuutta

Merry Fisher 795 Marlinin runkopituus on 7,17 metriä. Koska avotila on isokokoinen, on sisätiloissa ehkä hieman tingitty. Toisaalta kolmessa osassa oleva peräovi avattuna kajuutta tuntuu avaralta. Vakiomalli ainakin Suomessa on kaksiovinen, eli peräoven lisäksi kuljettajalla on styyrpuurissa oma ovensa. 1 370 euron lisähinnalla vastaavan liukuoven saa myös paapuuriin.

Maahantuojan valmiiksi valikoimia varusteita ovat ohjaamon kattoluukku ja keulakajuutan luukku sekä paapuurin lasinpyyhin pissapoikineen. Kaikki järkeviä valintoja.

Ajamassamme versiossa istumapaikkoja kajuutassa on kolme, kaikki erillisiä tuoleja. Niistä kaksi on käänettävissä. Perästä suljetussa versiossa on sohva, joka nostaa istumapaikkojen määrän viiteen.

Kajuutan pöytä siirtyy tolpan varassa näppärästi ylös ja alas, aina tarpeen mukaan.

Marlinin pentteri on yllättävän kätevän oloinen kokonaisuus. Retkikeitin ja 42 litran jääkaappi ovat toki lisävarusteita, mutta muutama kaappi ja pesuallas ovat hyvä lähtökohta varustelulle. Pöytä on kiinnitetty targamaisesti pystytankoon, jota pitkin sen voi tarvitessaan liu’uttaa katonrajasta alas. Enemmän kuin ruokailuun, pöytä on kooltaan riittävä kahvitteluun.

Kaappien ovet ovat värillinen piristysruiske kliinisen valkeassa kajuutassa. Pintaviilu on punertavaa kirsikkaa.

Ergonomisesti kuljettajan paikka ei ole optimaalinen. Penkissä ei ole säätöjä ja muutenkin siinä on istuttava jalat erillisellä astinlaudalla. Melkeinpä paras ajoasento on seisaaltaan.

Akvaarion omaisesta ohjaamosta on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin.

Istuma-asento ei ole erityisen rento, sen sijaan sivuovi on aivan loistava.

Pulpetti on kohtuullisen kokoinen, mutta hieman sekava. Plotteriruudulle ei jää oikein riittävästi tilaa, jos pulpetissa on perämoottorin vakiomittarit. Tässä kohtaa kannattaa johtaa moottorin data suoraan plotteriruudulle, jolloin sen kokoa voidaan kasvattaa jopa 16 tuumaan. Lisämittareita on mahdollista asentaa tuulilasin yläpuoliseen paneeliin.

Keulakajuutassa kaksi henkeä nukkuu suhteellisen vaivattomasti. Vuode ei ole erityisen leveä, vain runsaan metrin kapeimmasta kohdastaan. Se on kuitenkin riittävän pitkä, kunhan asettaa ylimääräisen palan wc:n ovenpieleen. Ovi tosin ei tällöin avaudu kuin raolleen.

Makuutila ei ole koolla pilattu yhdessä wc:n kanssa. Pieni kulmapala wc:n oven vieressä laajentaa vuodetta, mutta kahdella on ahdasta.

Jos sen sijaan ei halua erillistä wc-tilaa, on vuoteessa tilaa huomattavasti enemmän. Silloin kaksi henkilöä nukkuu ruhtinaallisesti. Wc-kopin hinta on kohtuulliset 700 euroa, sisälle voi valita kemiallisen wc:n tai vesi-wc:n 50 litran septitankilla.

Ahdas, mutta tarpeen. Wc-tila on lisävaruste, samoin ovat niin vesi-wc kuin kemiallinen wc.

Hiljainen ajettava

Merry Fisher 795 Marlinin moottoritehosuositus ulottuu 200 hevosvoimaan. Teho voi olla tarpeen, kun venettä käytetään raskaasti kuormattuna. Keveästi kahdella henkilöllä kuormattuna vene kulki 150 hevosvoimalla aika tarkalleen 31 solmua. Sen luulisi riittävän useimpiin tarpeisiin.

Ennakkoarvioista – tai -luuloista – poiketen 795 Marlin ei ole äänekäs vene. Yleensä tällaiset veneet, joissa on suuria avoimia tiloja, koteloita ja lujitemuovipaneeleita, ovat äänekkäitä. Jokainen aalto tömähtää ja vene helisee. Ei Marlin.

Yksi tekijä on varmasti alipainelaminoitu, kerrosrakenteinen runko, jossa ydinaineena on balsa. Se tekee rakenteesta jäykän, jolloin rumpuilmiötä ei synny. Vene on toisaalta varustettu kohtalaisen jyrkällä, muuttuvalla V-pohjalla, joka leikkaa aallot vaivatta.

Äänekkäin suunta on sivuvastainen. Koska Marlinin perään on haluttu kantavuutta ja vakavuutta, on veneessä leveät palteet. Ja meteliä syntyy aallon lyödessä palteeseen.

795 Marlin on vaivaton ajettava. Kevyellä kuormalla vene liikkuu ketterästi, ja perän kantavuuden huomaa trimmattaessa keulaa ylös. Toisaalta vaikka keulan painaa moottoritrimmillä alas ja venettä ajaa siksakkia, ei keula pyri leikkaamaan huolimatta perän vahvasta kannosta. Myötäaallokossa tilanne on ymmärrettävästi toinen, mutta valitettavasti meidän ajomahdollisuutemme ajoittui lähes tyyneen keliin.

Kulutuslukemia emme tällä kertaa saaneet mitattua, mutta 22–25 solmun matka-ajossa kulutus lienee sisarmallin mittaustuloksista päätellen litran tuntumassa, ehkä jopa hieman alle.

Merry Fisher 795 Marlin on kohtuuhintainen ja kuten sanottu, mukava seuralainen viikonlopun viettoon. Makuupaikkojen vähäisyys rajoittaa perhekäyttöä etenkin, jos veneeseen valitaan wc-koppi. Muuten tilat ovat hyvät.

Kalamiehelle Marlin istuu kuin hanska. Ulkotilat ovat käytännölliset ja lisävarusteilla saa mukavuuttta ja käytännöllisyyttä lisää. Hintakin on meidän markkinoillamme kohtuullinen.


Merry Fisher 795 Marlin

Runkopituus 7,17 m, Leveys 2,80 m, Syväys 0,52 m

Tyhjäpaino 1 750 kg

Moottoriteho 150–200 hv

PA-säiliö 280 l

Vakiovarusteet kajuutan takaovi, kattoluukku, kajuutan luukku, tuulilasinpyyhin (oik.), tuulilasin huuhtelu, kiinnityspaketti, ankkurointipaketti, sisäpatjat ja -tyynyt, sammutin, palovaroitin, hydrauliohjaus.

Lisävarusteet, mm. paapuurin sivuovi 1 370 €, ankkurivinssi 1 780 €, aurinkokatos 1 990 €, ankannokka+ keulatikas 720 €, uimatasot 1 490 €, avotilan pöytä 240 €, avotilan kaiteet 330 €, ulkopatjat 400 €, jääkaappi 1 610 €, ohjaamon pöytä 440 €, vesi-wc+septitankki 1 540 €, wc-tila 700 €, trimmitasot 1 370 €, ulko-ohjaus alk. 1 990 €.

Kantavuus 8 henkeä

CE C (rannikko)

Hinta, alk. 41 820 € (2016)

Hinta, alk. (sis. Evinrude 150) 57 930

Valmistuttaja Chantiers Jeanneau SA, Ranska

Valmistusmaa Puola

Lisätietoja Nautical Partners Finland

Lue myös nämä

X