Uutiset

Merimerkit osaavat kertoa sijaintinsa

Aikaa ja rahaa säästyy, kun kaikkia viittoja ei tarvitse joka kevät tarkastaa.

11.01.2018

TekstiTomi Peurakoski

Talvi ja liikkuvat jäät aiheuttavat noin 700 viitan rikkoontumisen tai katoamisen joka vuosi. Kaikkiaan Liikenneviraston väylillä on kelluvia viittoja noin 17 000 kappaletta.

”Liikenneviraston urakoitsijat tarkastavat aina talven jälkeen, ovatko viitat ja muut merimerkit paikallaan. Tarkastaminen on työlästä mutta se on pakko tehdä, sillä jokainen paikaltaan siirtynyt tai kokonaan kadonnut viitta lisää karilleajon riskiä”, kertoo Liikenneviraston väylätarkastaja Joonatan Ahlroos.

Tieto kadonneista tai siirtyneistä viitoista kulkeutuu Liikennevirastoon viiveellä. Nyt ongelmaan kehitetään uudenlaista ratkaisua älyviitoista, jotka kertovat sijaintinsa.

Liikennevirasto valitsi koealueeksi Rauman läheisyydessä sijaitsevan Pyhärannan veneväylän. Tarkoituksena on parantaa väylän turvallisuutta ja kokeilla uusien väyläviittojen kestävyyttä. Samalla virasto etsii ratkaisuja siihen, miten sijaintitarkastusten tarvetta voitaisiin vähentää. Asennukset tekee alueen kunnossapitourakoitsija Meritaito Oy.

”Kaikki väylän 33 kelluvaa valaisematonta turvalaitetta vaihdetaan uusiin. Viitat integroidaan Meritaidon SeaDatics-järjestelmään, jonka kautta turvalaitteiden sijaintitiedot välittyvät Liikenneviraston käyttöön”, kertoo Meritaito Oy:n työpäällikkö Kalle Rantala.

Viitat saatiin vaihdettua marras-joulukuun vaihteessa. Ahlroosin mukaan rahaa tulee säästymään, kun viitoista saa luotettavaa sijaintitietoa, eikä keväisin välttämättä tarvitse enää tehdä tarkastuskierroksia paikan päälle.

Paikannusta hyödyntäviä kelluvia turvalaitteita on aikaisemmin asennettu esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaren edustalle. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Jätkäsaaren kokeilun perusteella viittojen suojahattuja muutettiin kestävämmiksi.

Asennettavat viitat ovat Meritaito Oy:n valmistamia ja niissä on mukana Emergence Oy:n Taival-paikannusteknologiaa.

Sijaintitieto välittyy matkapuhelinverkon kautta. Viitat toimivat oman akun ja pienen aurinkopaneelin avulla 10 vuotta ilman latausta tai huoltoa.

Kun veneilijöiden monitoiminäytöt alkavat hyödyntää dynaamista dataa, voitaisiin tieto liikkuneista viitoista välittää suoraan veneilijöiden plotteriruutuihin ja näin lisätä turvallisuutta vesillä.

X