Tilaa
Huolto

Mercury SmartCraft Connect – Moottorin tiedot esiin

Moottorin tiedot saa monitoiminäytölle varsin helposti sovittimen avulla. Asensimme Mercury SmartCraft Connect -sovittimen Mercuryn perämoottorin ja Garminin monitoiminäytön välille.

25.02.2022

Kirjoittajaja kuvat Timo Kuukkanen

Moottorin tiedot monitoiminäytöllä on parhaimmillaan vaikuttavan näköinen, ainakin messujen ständillä. Analogisten mittareiden näköiset grafiikat kertovat moottorin toiminnasta kaiken tietämisen arvoisen.

Kiehtovat grafiikat ovat ihan kivoja, mutta käytännössä niiden arvo on vähäisempi, koska kipparille on enemmän hyötyä kartta-, tutka- tai kaikunäkymästä. Ruudun voi toki jakaa kartta- ja moottori-ikkunoihin, mutta pientä näyttöä ei ole mielekästä puolittaa. Kätevämpää on sijoittaa moottoritietokenttiä tai palkkeja tärkeämpien näkymien päälle.

Kun tietokenttien sisällöt valitsee itse, kattavan tilannekatsauksen saa pikaisella vilkaisulla.

Jos monitoiminäytön ruutu on suuri tai näyttöjä on kaksi, silloin moottorisivu voi olla esillä karttasivun rinnalla. Analogiset mittarit ovat selkeämpiä myös kaksimoottorisissa veneissä.

Moottoritieto plotterin ruudulla ei edusta pelkästään nättiä sivua tai teknistä saavutusta, vaan siitä voi olla todellista hyötyä. Monitoiminäyttö voi olla paremmin näkökentässä kuin valvontamittarit. Sen luettavuus voi olla paljon selkeämpi verrattuna mittareiden pieniin LCD-ruutuihin, napilla selailtaviin tietosisältöihin ja huurtuneisiin näyttöihin. Joskus voi olla jopa tarpeen karsia mittareita kojetaulusta, jos siihen haluaa sijoittaa jotain muuta.

SmartCraft Connect on mokkula, jossa on viisi merkkivaloa ja liitin SmartCraft-hubille ja NMEA2000-runkopalan T-haaraan.

Moottoritiedon alkulähteillä

Moottoritietoja on mahdollista saada monitoiminäyttöön, jos veneessä on nykyaikainen, elektronisella ohjausjärjestelmällä varustettu moottori, NMEA2000-verkko ja siihen kytketty monitoiminäyttö.

Nykyaikaisen suorasuihkutusmoottorin elektronisen ohjausjärjestelmän toiminta perustuu täsmälliseen tietoon moottorin tilasta. Sen perusteella säädetään monia palotapahtumaan liittyviä asioita.

Moottoritieto liikkuu sen komponenttien välillä CAN-väylällä (Controller Area Network), jota kutsutaan myös automaatioväyläksi. Niitä käytetään myös kiinteistöjärjestelmissä.

Venemoottoreiden valvontamittarit on yleensä kytketty CAN-väylään, usein myös kaukohallintalaitteet.

Moottorin ohjausjärjestelmän keräämä tieto jäsennellään sanomatunnisteilla, jotka ovat kuin postiosoitteita. Niiden perusteella järjestelmän komponentit osaavat poimia väylässä liikkuvastya tietovirrasta tarvitsemansa tietosisällön.

Vene-elektroniikassa puolestaan on käytössä omat tietoverkkonsa, joista yksi on NMEA2000. Veneiden tietoverkoista kerrottiin tarkemmin Vene-lehden tammikuun numerossa.

Jotta tietoja voidaan siirtää verkosta toiseen, niiden välille tarvitaan sovitin eli yhdyskäytävä.

Sovitin lukee CAN-väylässä liikkuvia tietoja, kääntää sanomatunnisteet NMEA-kielelle ja lähettää ne edelleen NMEA-verkkoon, mistä näyttölaite poimii ne sanomatunnisteiden osoittamiin tietokenttiin.

Sovitin pitää CAN- ja NMEA-verkot erillään sähköisesti, mikä on turvallisuustekijä. Moottorin ohjausjärjestelmää ei tule vahingossakaan häiritä, vaikka NMEA-verkossa tapahtuisi mitä.

CAN-väylän liitin löytyy moottorin yhteydestä, mutta avovenettä isommissa aluksissa se on usein tuotu myös ohjaamoon valvontamittareita varten. Jos sovittimen voi kytkeä ohjaamoon, vältytään työläältä NMEA-kaapelin tuomiselta moottorista NMEA-rungon T-haaraan.

Lue monitoiminäytön asennusohjeet Vene-lehdestä 2/2022.

Mercuryn moottoritiedot saa omalla sovittimellaan Simradin, Lowrancen, Garminin ja Raymarinen monitoiminäyttöihin.

Lue myös nämä

X