Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

MCY 96 – Kun vain paras on kyllin hyvää

Monte Carlo Yachts esitteli uusimman luksusjahtinsa kesällä. Vierailimme Venetsiassa hulppeassa julkistustilaisuudessa, josta ei glamouria puuttunut.

10.11.2017

KirjoittajaTomi Peurakoski

KuvaajaMCY ja Tomi Peurakoski

Suurilla luksusjahdeilla on suuret julkistustilaisuudet suuressa maailmassa. Sain kutsun seuraamaan Monte Carlo Yachtsin uuden MCY 96:n lehdistö- ja julkistustilaisuutta heinäkuun lopulla Italian Venetsiaan.

Päivän ohjelman mukaan ensin juodaan kahvit ja sen jälkeen pidetään lehdistötilaisuus, jossa kerrotaan MCY:n taloudesta ja venealan näkymistä ja kerrotaan lyhyesti MCY 96:n ominaisuuksista. Tässä tilaisuudessa pitää olla pukeutunut bisnestyylisesti, iltajuhlaan ja varsinaiseen esittelytilaisuuteen pitää sitten pukeutua paremmin.

Venetsiassa

Lauantai, 29. heinäkuuta oli Venetsiassa tukalan kuuma. Kapeilla kaduilla ei tuntunut tuulenvirettäkään ja tumma puku suorine housuineen ei paljoa auttanut. Lehdistötilaisuuden aloitti MCY:n toimitusjohtaja Carla Demaria kertomalla perustietoa yhtiöstä ja yhtiön tunnusluvuista. Tilanne venealalla näyttää hänen mukaansa maailmanlaajuisesti hieman valoisammalta kuin aikaisemmin. Demaria valoi uskoa kuulijoihin, että kauppa tulee käymään myös vastaisuudessa. Lehdistötilaisuus oli suuren maailman tyyliin simultaanitulkattu useille eri kielille.

Lavalle marssitettiin jahtien designista vastaavat Carlo Nuvolari ja Dan Lenard.

”Kun katsot alusta, tunnet mielihyvää”, Nuvolari kertoi, ja myönnettävähän se on, MCY:n alukset miellyttävät kovastikin omaa silmää.

Suunnittelijat kertoivat, miten kaikki MCY:n luksusjahdit ovat erittäin laajasti muokattavissa asiakkaan mieltymysten mukaan. Asiakasta haastatellaan hänen harrastuksistaan ja mieltymyksistään, jopa hänen lempiautoaan udellaan. Vastausten pohjalta designryhmä valmistaa jopa puolessatoista vuorokaudessa aluksen sisustuksesta ja materiaaleista 3D-mallin, jota sitten muokataan yhdessä asiakkaan kanssa eteenpäin.

Uutta MCY 96:tta oli ennakkomyyty julkistamispäivään mennessä kolme kappaletta: yksi jää Eurooppaan, yksi lähtee Yhdysvaltoihin ja yksi Aasiaan. Jokainen kolmesta aluksesta on erilainen sisustukseltaan, sillä asiakkaiden maku ja tyyli ovat erilaisia riippuen siitä, missä päin maailmaa asuu. Julkistamisen jälkeen uusia tilauksia on valmistajan mukaan tullut niin paljon, että tilauskirjat ensi vuodelle ovat täynnä.

Kun astuu laiturilta uimatasolle ja siitä pääsalonkiin, on kuin saapuisi luksushotellin isoon huoneeseen. Kivipinnat, kiiltävä rosteri ja muut yksityiskohdat ovat upeita. Perässä paapuurin puolella on alakaapistoja ja kivitaso, styyrpuurin puolella laaja sohvaryhmä ja iso rahi. Keskellä on iso pöytä, jonka ympärille mahtuu istumaan kahdeksan ihmistä. Tilan kruunaa moderni maalaus, joka hallitsee salonkia. Perän ulkotilassa on tietenkin vielä pöytäryhmä, jonka ääressä on hyvä seurata auringonlaskua ja siemailla cocktaileja.

Keulassa on yli 30 neliömetrin kokoinen omistajan hytti.

Yli tonni tunnissa

Tämä Miaksi nimetty MCY 96 oli vielä niin uusi, että sillä ei voinut ajaa moottoreiden maksimikierroksia. Valmistajan mukaan huippunopeus on 27 solmua, mutta nyt aluksella sai ajaa enintään 21 solmun nopeudella.

Kun alus oli paikallaan ja kahvat työnsi eteen, kiihtyi se 20 solmun nopeuteen 17 sekunnissa. Mutta ei tällaisessa paatissa kiihtyvyydellä ole merkitystä, sillä minnekään ei ole kiire. 24,2 solmun nopeudessa Mian ajotietokone näytti moottoreiden käyntinopeudeksi 2 400 kierrosta minuutissa ja yhden moottorin kulutukseksi 435 litraa tunnissa. Kokonaiskulutuksen laskeakseen luku pitää tuplata, sillä aluksen perässä hurisee kaksi jykevää moottoria. Suomalaisilla dieselin hinnoilla polttoainekustannuksiksi tulisi siis noin 1 150 euroa tunnissa.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 11/2017.

X