Koepurjehdus

Arkistovideo: Maxus 24 – Aloitusvene hintatietoiselle

Puolalaiset pienpurret valtaavat markkinoita, nyt vuorossa on ensimmäinen Maxus. Purjehdimme 24-jalkaista Näsijärven reippaassa puhurissa. Totesimme, että laidalta puuttui väkeä, mutta löysimme hyviäkin piirteitä - houkuttelevan hinnan lisäksi.

13.07.2019

KirjoittajaKari Wilen

KuvaajaTimo Utter

Maxus 24 oli ensi kertaa suomalaisten ihailtavana viime helmikuun venemessuilla Helsingissä. Vene herätti huomiota edullisen hinnan, hyvän viimeistelyn ja sopivan kokonsa ansiosta. Se vaikutti ihanteelliselta nuoren perheen aloitusveneeltä. Sitä piti päästä kokeilemaan.

Koepurjehdukselle ehdimme vasta syksyllä. Tampereen pohjoispuolelle Lempiänniemessä, Näsijärven rannalla, oli suojaisessa salmessa venesatama ja telakka, jonka kaijalla punnitsimme Maxus 24:n autonosturin koukussa. Vene osoittautui noin 100 kg painavammaksi kuin esitteessä mainitaan. Kohtuullinen ylitys, jolla ei ole käytännön merkitystä suorituskykyyn eikä veneen käsittelyyn.

Uppouma/pituus -osamäärältään Maxus 24 nousee arvolla 164 täpärästi keskiraskaiden pursien joukkoon.

Reippaasti Näsijärvellä

Lokakuinen koepurjehduspäivä oli kaunis mutta tuulinen. Etelästä puhalsi 6-8 m/s, puuskissa kovempaakin. Järvellä purjehtiminen eroaa yleensä meriolosuhteista siinä, että tuuli on sekä voimakkuudeltaan että suunnaltaan epätasaisempi, koska se puhaltaa maaston ja saarien yli. Olosuhteet olivatkin vaativat, käyttäen nykyään muodikasta urheilutermiä.

Lähdimme satamasta perämoottorilla ja mittasimme sen melun täydellä kaasulla. Meteli on kova sekä sisällä että avotilassa, mikäli vertailukohtana on sisämoottorilla varustettu vene. Kauan sitä ei halua kuunnella.

Nostimme ison ja rullasimme fokan auki. Ajoimme sivumyötäiseen satamasta väljemmille vesille. Puuskat tuntuivat välillä hyvinkin vihaisilta ja nopeus nousi parhaimmillaan 6,1 solmuun. Maxus tuntui pysyvän hyvin perämiehen hallinnassa.

Nostimme kurssia luoville. Kun ensimmäinen kova puuska iski purjeisiin totesin, että pari lisägastia laidalle olisi tehnyt hyvää. Maxus 24 on pieni ja herkkä vene, ja vaikka rungon pohjalla on 400 kg painolastia ja nostokölikin painaa 80 kg, kallistui se tässä kelissä reippaasti.

Peräsinlapa on kuitenkin sen verran syvä, että sen pito on hyvä. Teimme ainoastaan pari näyttävää broachia, kun isopurjeen jalusta ei saatu löysättyä ajoissa.

Sisälle mahtuu

Sisällä on valoisaa. Portaikon kohdalla on seisomakorkeus, koska kajuutassa ei sillä kohden ole turkkia. Laidat on vuorattu vinyylillä ja katossa on siisti lujitemuovinen sisämoduli.

Salongissa on istumapaikat jopa kahdeksalle ja kölilaatikon päälle asennettu klaffipöytä on suuri. Sohvat ovat kuitenkin sen verran kapeat, että mukavaa nukkumista varten niihin kaipaa lisälevyjä. Sellaiset voi valita lisävarustelistasta.

Keulaan mahtuu hätätapauksessa makuulle kaksi aikuista, mutta tiukkaa tekee etenkin jalkopäässä. Istuinkaukalon alle jää pistopunkka, jossa kaksi henkeä mahtuu nukkumaan poikittain. Esimerkiksi viisihenkinen perhe mahtuu siis yöpymään ihan mukavasti.

Sisäänkäynnin vieressä on pieni pentteri. Vastakkaisella puolella on wc. Istuinta ei ole vakiona, mutta maahantuoja tarjoaa pumpattavan wc:n septitankilla hintaan 1 680 euroa.

Sisätilojen viimeistelyssä ei ole moittimista. Puurakenteet saa kolmella eri värisävyllä ja tekstiileissäkin on runsaasti valinnan varaa.

Umpilaminaattia

Maxus-purret valmistetaan käsin laminoimalla. Runko on umpilaminaattia, kansi kerrosrakennetta ytimenään airex-vaahtolevy. Runko on sisältä tuettu laajalla lujitemuovimodulilla, joka samalla muodostaa sisustuksen perustan. Runkorakennetta jäykistävät myös laitoihin laminoidut puolilaipiot sekä salongin laitahyllyt.

Lujitemuovityö on tehty huolella ja viimeistely näyttää hyvältä näköistä. Pinnat kiiltävät eikä runko peilaa laipioiden kohdalla. Rungon ja kannen liitos on suojattu tukevalla muovilistalla. Kölilaatikon takareunan kohdalla sisämoduli muodostaa tukevan poikittaispalkin ja turkkitaso nousee kymmenisen senttiä. Muita pohjapalkkeja nostoköliveneessä ei ole.

Kaikkiin Maxus-malleihin saa kiintokölin, mutta silloin menetetään yksi veneen valttikorteista. Pienen syväyksen ansiosta veneellä pääsee käytännössä mihin luonnonsatamaan tahansa ja tietysti trailerille.

Varustelupuolella ihmetyttää, etteivät esimerkiksi kulkuvalot, akku, tyhjennyspumppu, sammutin ja edes jonkinlainen wc kuulu vakiohintaan. Hinnan lisäys ei olisi merkittävä.

Lue koepurjehdus Vene-lehdestä 12/2010.

X