Tilaa
Mainos

Legendaarinen Buster Magnum UUDISTUI ENTISTÄ PAREMMAKSI

28.02.2022

KirjoittajaKaupallinen yhteistyö: BUSTER

Buster Magnum on suurten avoveneiden legenda. On ollut jo 30 vuotta. Nyt legenda on edennyt viidenteen sukupolveensa entistä parempana. Uudistuksella on parannettu ennen kaikkea ohjaamon ergonomiaa, matkustusmukavuutta ja näkyvyyttä. Pulpetit on uusittu kokonaan ja tuulilasit ovat aiempaa pystymmät, minkä ansiosta ne suojaavat myös peräpenkillä matkaavia entistä paremmin.

Magnumin uudistuksessa on keskitytty ennen kaikkea veneen sisätiloihin. Runko on kuta kuinkin ennallaan, eivätkä sen mitat ole muuttuneet. Mitäpä sitä hyvää muuttamaan.

Buster Magnum on ollut jo pitkään suosittu yhteysvene niin ulkosaariston sokkeloissa kuin Pohjois-Atlantin rannikoilla. Magnumin koko ja erinomaiset ajo-ominaisuudet tekevät siitä turvallisen vaihtoehdon myös toisinaan haastavissa olosuhteissa.

Magnumien pulpettien materiaali oli alun perin alumiinia, sittemmin lujitemuovia. Nyt materiaaliksi on vaihdettu rotaatiovalettu polyeteeni. Se kestää hyvin kulumista, on iskunkestävää ja hiljaista.

Pulpeteissa on huomioitu nykypäivän tarpeet. Pienille tavaroille, kuten matkapuhelimelle, on turvallisia säilytyslokeroita ja riittävästi virtapistokkeita. Ergonomia on kauttaaltaan harkittua, säätövaroja on riittävästi niin istuimissaa kuin ratissa, ja hallintalaitteet ovat mukavasti käden ulottuvilla.

Istuimiin saa lisävarusteena jousitetun jalan.

Ohjaamon keskiössä on toisen sukupolven 16 tuuman Buster Q -älynäyttö. Siinä yhdistyvät elektroniset Navionics-kartat, radio, moottoridata ja jopa säätiedot. Jaettavalla kuvaruudulla näkee yhdellä kertaa esimerkiksi kaksi eri mittakaavan karttaa, tai kartan ja moottorin käyntitiedot, esimerkiksi polttoaineen kulutuksen.

Magnumin peräpenkki on uudistettu ja siitä on hyötynyt ennen kaikkea penkissä sijaitseva säilytystila. Varustelun uudelleen sijoittamisella U-mallisen penkin säilytystilasta on saatu selkeämpi ja käytännöllisempi.

Tehdasasenteisena lisävarusteena on saatavana peräkuomu, joka kiinnittyy tuulilasiin vetoketjulla. Kuomulle on paikka peräpenkin takana. Lisäksi veneeseen saa erilliset satamakuomut keulaan ja perään.

Buster SuperMagnum uudistettiin yhdessä Magnumin myötä. Alun perin vene esiteltiin vuonna 2013, joten uutuus edustaa kolmatta mallisukupolvea.

Näkyvimmät erot veneiden välillä ovat SuperMagnumin hieman pidempi runko ja huomattavasti korkeampi huipputeho. SuperMagnumin runko on optimoitu digitaalisilla hallintalaitteilla varustetulle Yamaha F300 V6 -uutuusmoottorille.

Molemmat veneet ovat suuresta koosta ja suorituskykyisestä rungosta huolimatta taloudellisia. Matka-ajon kulutus on hieman toista litraa meripeninkulmalla. Magnumin huippunopeus Yamaha F225 V6 -moottorilla on noin 45 solmua, SuperMagnumin huippunopeus nousee Yamaha F300 V6 -moottorilla yli 50 solmuun. Kummassakin mallissa on 300 litran polttoainetankki.

Lue myös nämä

X