Ranskalaisveistämö Neel loi käytännössä itse itselleen markkinaraon ryhtyessään valmistamaan suuria kolmirunkopursia katamaraanien kilpailijoiksi. Parin viime vuoden aikana se on kehittänyt samojen runkojen pohjalta toisen aluevaltauksen, moottorikäyttöiset matkatrimaraanit. Malliston kolmas ja pienin vene esitellään syksynä.
Leen 50 puolustaa paikkaansa tutuilla argumenteilla. Yksirunkoisiin verrattuna sen kulku on vakaata eikä kallistele. Kelissä trimaraania on katteja helpompi ohjata niin, etteivät suurten aaltojen harjat jyskytä runkojen välisiin siltoihin. Pursiin pohjautuva runkomuoto on luonnollisesti ystävällinen polttoainetaloudelle. Noin 10 solmun matkavauhdissa kulutukseksi kerrotaan alle 2 l/mpk (2 x 110 hv diesel), mitä voi pitää kohtuullisena 50-jalkaiselle ja 23 000 kg painoiselle jahdille.
Trimaraanin rungot ovat selkeästi katteja kapeampia. Siksi pääkannen alla keskirungossa on vain vieraskajuuttoja. Pienempi kahden hengen kajuutta on keulassa, suurempi perässä, ja niiden väliin jää kaikkien matkustajien käytettäviä pesu- ja huoltotiloja. Sivurunkojen etuosiin saa myös omilla sisäänkäynneillä varustetut pienemmät kajuutat.
Omistajien sviitti on nostettu pääkannelle, jossa se vie styyrpuurin peräneljänneksen koko kansirakenteen alasta. Viereinen neljännes on yhdistettyä oleskelu-ruokailutilaa ja etuosan jakavat styyrpuurin päädyssä ohjaamo ja paapuurin laidalla pentteri.
Ulkoa Leen 50 on ”kattimainen”, eli perän täysleveä avotila kiertää leveiden sivukansien kautta keulaan, jossa riittää kantta sekä suojaisaan että väljään loikoiluun. Runkojen perät toimivat uimatasoina. Flybridge on luonnoksissa vielä puhdas oleskelutila, mutta luultavasti sinne vielä ulko-ohjaamokin ilmestyy.
Lisätiedot Leen Trimarans