Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Lagoon 42 – Eleganssia kaukomatkoille

Mitä pidempään veneessä asutaan, sitä merkitsevämmäksi nousee tilojen käytön sujuvuus. Se on ollut ykkössijalla Lagoonin katamaraanien uudessa sukupolvessa.

01.06.2016

Kirjoittajaja kuvat Pasi Nuutinen

Meikäläisittäin 42-jalkainen pursi on suuri, ja kaksirunkoisena todella suuri. Tilaa on paljon, se on selvä, mutta tilan käytännöllisyys ei parane pelkästään sitä lisäämällä.

Ranskalainen Lagoon on keskittynyt uusimmassa mallistossaan juuri tilojen käytettävyyteen. Orgaaninen muotoilu on termi, jonka veistämö lanseerasi jo mallien 39 ja 52F yhteydessä. Niissä kuten nyt kokeilemassamme 42:ssakin, myös purjeala on tasapainotettu uudella tavalla.

Mastoa on siirretty selkeästi taaksepäin, jolloin isopurje on pienentynyt helpommin käsiteltäväksi. Suunnittelijoiden mukaan myös veneen nyökkiminen merenkäynnissä vähenee, kun purjeisiin kohdistuvien voimien summapiste on lähempänä veneen keskipistettä.

Kun malli 380 sai rinnalleen uuden 39:n, huomiota herätti, että purjeala oli vähentynyt suhteessa uppoumaan. Vilkaisu vanhan 400:n tietoihin kertoo, että myös 42:ssa purjealan ja uppouman suhde on hieman laskenut. Tehoa on siis periaatteessa vähemmän.

Keskitetty ohjaamo

Vakautensa takia Lagoon 42 houkuttaakin käyttämään autopilottia. Kun herkkyys puuttuu ohjauksesta, elektroniikka luultavasti hoitaa homman ihmiskuskia pätevämmin, ja silloin purjemanööverit ovat yhden henkilön hallittavissa. Fokan ja isopurjeen kaikki säädöt tulevat paapuurin puolella olevaan ohjauspisteeseen. Vinssit – joista toinen on jo vakiona sähköinen – ovat silti sen verran sivussa ratista, että kaksi henkeä mahtuu työskentelemään pisteessä yhtä aikaa.

Ohjaajalla on erinomainen näkyvyys paapuurin puolen kulmiin, styyrpuurin rungon keula näkyy seisomaan nousemalla ja perä hieman kumartumalla katsomaan avotilan katon ali.

Salonki on Lagoon 42:ssa rakennettu niin, että turkki on samassa tasossa avotilan kanssa. Avaruuden tuntu, jota koko kansirakenteen kiertävä ikkunanauha sekä suuri lasiseinä avotilaan korostavat, ei ole vain tuntua. Juoksumetreillä mitattuna turkin suurin leveys uimatasojen edessä on sama kuin sen pituus avotilan peräpenkistä salonkin etusohvaan, noin seitsemän askelta.

Muulloin kuin ruokaillessa avotila on kuin divaaneilla sisutettu baari. L-sohvan lisäksi loikoa voi sen selkänojan päällä (patjat lisävarusteena), vastapäätä on mukava ”puolisohva” ja avotilan perälaidan päällä pitkä penkki.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 6/2016

X