Tilaa
Uutiset

Kuunari Helena peruskorjataan Puolassa

15.12.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Kuunari Helena

Suomen Purjelaivasäätiön lippulaivan, Kuunari Helenan täydellinen peruskorjaus aloitetaan tänään Puolan Gdanskissa.

Alukselle tehdään täydellinen remontti ACTIV-telakalla, jonka alihankkijana toimii luksusjahteihin erikoistunut YBM.

Suomen Purjelaivasäätiön toimitusjohtaja Stefan Abrahamsson kertoo, että Helenan peruskorjausta on valmisteltu kauan.

– Halusimme tehdä peruskorjauksen kunnolla ja rahoituksen kerääminen vei aikansa. ACTIV-telakka on todella hyvässä maineessa ja voimme luottaa siihen, että Helena saa arvoisensa kohtelun. Helenaa kutsutaan hyvällä syyllä suomalaisen oppilaspurjehduksen ikoniksi ja peruskorjaus takaa jälleen tuhannet turvalliset ja nautinnolliset merimailit sen kyydissä, Abrahamsson sanoo.

Noin puoli vuotta kestävän peruskorjauksen on arvioitu valmistuvan kesäkuussa 2012. Ulkoisesti suurin muutos liittyy takilaan. Helena palaa liikenteeseen bermudatakiloituna kuunarina.

– Halusimme parantaa aluksen hallittavuutta kovissakin keleissä. Helenan sisätilat pysyvät ennallaan, mutta muuten aluksella korjataan käytännössä kaikki: tekniikka, putkistot, sähköt ja koneistot, Abrahamsson kertoo.

Helena ei lepää

Vuonna 1992 Uudessakaupungissa valmistunut Helena on ehtinyt 20-vuotisen taipaleensa aikana paljon. Yhtä vuotta lukuun ottamatta alus on purjehtinut vuosittain 300-310 purjehdusvuorokautta.

Meripeninkulmia on tähän mennessä kertynyt 550 000, ja oppilaita säätiön järjestämillä junnu-, seikkailu-, Karibia- ja nuorisopurjehduksilla on ollut yhteensä noin 5 300. Erilaisilla päiväpurjehduksilla alukseen on tutustunut vuosien varrella vähintään saman verran väkeä.

Helena on vieraillut mm. Etelä-Afrikan Kapkaupungissa, maailman eristyneimmäksi kutsutulla Tristan da Cunhan saarella, Etelä-Amerikassa, kiertänyt Kap Hornin ja ylittänyt Atlantin 36 kertaa.

Huippuvuoret Helena valloitti kesällä 2008. Silloin Kuunari Helena kävi myös lähempänä pohjoisnapaa kuin yksikään tähänastisista tiedossa olevista suomalaisista purjealuksista ja ylitti 80 astetta pohjoista leveyttä.

Lisätietoja

 

 

Lue myös nämä

X