Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Purjehtiva idän pikajuna Orient Express Silenseas

Ranskan America's Cup -projekti sai nimekseen Orient Express. Sen antoi päärahoittaja, jolla on työn alla toinenkin saman niminen ja yhtä haastava hanke.

10.03.2023

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaChantiers de l’Atlantique

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 140 vuotta legendaarisen Idän pikajunan neitsytmatkasta. Reitti Pariisista Istanbuliin tarjosi eksotiikkaa, mutta myös raiteilla ennennäkemätöntä luksusta. Esikuvan ja idean ylelliseen junaan sen kehittäjä, belgialainen Georges Nagelmackers oli saanut matkoillaan Ranskan ja USA:n välisillä höyrylaivoilla. Historian ympyrä sulkeutuu, kun parin vuoden päästä vesille lasketaan kaksi erittäin modernia valtamerilaivaa, jotka kantavat Orient Expressin nimeä.

Ne rakennuttaa hotellijättiläinen Accor, joka hankkeensa mainostamiseksi on ryhtynyt myös Ranskan tuoreen America’s Cup -projektin pää­sponsoriksi.

Laivat kulkevat pääasiassa purjeilla. Voimanlähteinä on kolme itsenäisesti seisovaa, yli sadan metrin korkeuteen merenpinnasta nousevaa SolidSail-rikiä, joista kukin kantaa 1 500 m² purjealaa.
Jo purjeiden ansiosta Orient Expressit nousevat ympäristövastuullisuutensa puolesta risteilymatkailun kärkeen. Lisäksi satamamanöövereissä tarvittavat apumoottorit käyttävät LNG-kaasua ja ovat valmiita ottamaan vihreän vedyn polttoaineekseen heti, kun sitä on laivoille saatavilla.

Tarvittaessa, jos tuuligeneraattorit ja aurinkopaneelit eivät riitä, koneilla tuotetaan sähköä myös alusten sisäiseen käyttöön.

Orient Express Silenseas

Ennakkotietojen mukaan 220 metriä pitkille laivoille tulee vain 54 hyttiä, mutta niiden keskikoko on yli 70 neliötä. Suurin on presidenttisviitti, jonka 1 415 neliön pinta-alaan sisältyy 530 m² oma terassi. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Mäntyniemen hyötyala on hieman yli 2 300 m².

Kaksi Fine Dining -ravintolaa ja yhtä monta uima-allasta vielä tuntuvat luontevalta varustelulta, mutta erillinen teatterisali (esiintyjiä voidaan tuoda paikalle helikopterilla) yllättää vähän ja laivan oma, ensiluokkainen äänitysstudio enemmän; ne kertovat jotain tavoiteltavista asiakasryhmistä.

Kun Orient Expressit lasketaan vesille vuonna 2026, yksi asia on varma. Käsillä on aivan uudenlainen luksusmatkailun tapa. Kehittyykö siitäkin legenda, jää nähtäväksi.
Hercule Poirot ei sinne enää ehdi seikkailemaan. Mutta James Bond – kukapa tietää?

Orient Express Silenseas

Lue myös nämä

X