Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Alukin Ocean Air 8 – Alumiinia ilmatyynyn päällä

Alukinin uusi konseptivene kulkee kevyesti ja kitkatta, kun tuuletin puskee ilmaa rungon alla olevaan tunneliin.

19.03.2024

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaMartin Aalby Svalesen

Liikkeelle lähdetään kuin tavallisella veneellä ikään. Vähän vakaammin, sillä Alukin Ocean Air 8:ssa ei ole V-pohjaa, vaan kaksi ponttonin kaltaista leveää laitapalletta ja keskellä kovera tunneli.

Taika tapahtuu, kun nopeus lähenee liukukynnystä. Silloin käynnistyy keulaan sijoitettu suuri puhallin. Se imee ilmaa keulan avotilan laidoilta ja pakkaa sitä tunneliin veneen alle. Samalla perästä laskeutuvat joustavat laipat sulkevat tunnelin toisen pään.

Syntyy ilmatyyny, joka nostaa venettä parikymmentä senttiä. Se vähentää kitkapintaa ja runkoaallon muodostumista niin, että veneen kulkuvastus laskee jopa kolmanneksella.

Vauhti nousee, mutta kulutuskäyrä pysyy tasaisena.

Ruotsalainen Alukin kuuluu nykyisin norjalaiseen Nimbus-konserniin, samoin kuin Suomesta Bella-Veneiden lukuisat brändit. Niinpä konseptin yhteistyökumppanit olivat myös vuonomaasta, kun Alukin ensiesiteltiin Düsseldorfin Boot24-näyttelyssä tammikuussa.

AirHull-runko on insinööritoimisto Pascal Technologiesin käsialaa. Se on skaalattavissa pienistä kuuden metrin veneistä aina 30-metrisiin yhteysaluksiin.

Teknisesti ratkaisu jättää vapaaksi sen, mitä moottori- ja propulsiojärjestelmää käytetään, mutta tässä tapauksessa valittiin norjalaisen Evoyn sähköperämoottori. Ympäristösyillä, onhan Alukin 100 % alumiinirakenteisena itsekin kokonaan kierrätettävissä.

90 kWh (120 hv) moottorilla ja 126 kWh akustoilla Ocean Airille luvataan kuuden hengen kuormalla ja 20-25 solmun matkanopeudella 35 meripeninkulman toimintamatka. Laskujen mukaan se on yli tuplaten se, mitä tavallisella V-pohjalla saavutettaisiin. Puhallin toki vie osansa akkujen kapasiteetista, mutta kitkan väheneminen enemmän kuin kompensoi asiaa. Vielä pidempää toimintasädettä tarvittaessa lisätään akkuja – tai vaihdetaan polttomoottoriin.

Edistyksellistä ja modernia ovat myös laitteiden huolto ja hallinta. Pascal toimittaa veneeseen ajon aikaisia säätöjä kontrolloivat ohjelmistot, jotka ovat koneoppivia ja päivittyvät automaattisesti netin kautta. Samoin toimivat Evoyn perämoottori ja akustot.

Kun kyse on uudesta konseptista, valmiina on vasta suurella keskipulpetilla varustettu demovene testi- ja mittauskäyttöön. Se kiertää näytillä kevään messuilla Pohjoismaissa, mutta jo kauden alusta käynnistyy tuotanto. Silloin nähtäneen muitakin tilajärjestelyjä, vaikka linjana Alukin pitäytyy rotevassa äijämäisyydessä.

Lisätiedot Alukin, Boatworld

 

Lue myös nämä

X