Tilaa
Jutut

Kuljetusfirmalla riittää veneitä vietäväksi ja tuotavaksi

Veneitä kulkee muun rahdin seassa aavelaivoiksi muuttuneilla matkustaja-aluksilla. Niissä on tuhansien matkustajien sijaan nyt vain muutamia kymmeniä rekkakuskeja.

01.05.2020

KirjoittajaTanja Paananen

Kansainvälisiin kuljetuksiin erikoistuneen venekuljetuspalvelu Pilot Servicen työt eivät ole loppuneet, vaikka valtioiden rajat ovat kiinni.

Yritys toimittaa tällä hetkellä jo ennen korona-aikaa tilattuja ja maksettuja veneitä asiakkaille. Sovittuihin kuljetuksiin ei ole tullut peruutuksia eikä liioin viivästyksiä.

”Tämä on vielä menneen realisoitumista. Tulemme näkemään todellisen koronatilanteen tehdastoimituksissa vasta syksyllä”, kertoo yrityksessä alihankkijana toimiva Janne Niemikorpi.

Niemikorven mukaan jokainen kevät on erilainen, joten suoraa vertailua aikaisempiin vuosiin on vaikea tehdä.

Maahantuojilta asiakkaille toimitetuissa veneissä ei ole ollut ongelmia. Yksityisillä henkilöillä on hankalampi tilanne. Nyt myös heiltä on tullut kyselyjä ja osa on jo turvautunut käytettyjen veneiden maahantuonnissa Pilot Servicen kumirenkaisiin.

Esimerkiksi Ruotsista ostettuja veneitä on tuotu Suomeen maateitse purjehtimisen sijaan. Poikkeustilanne vaikuttaa myös Suomen sisäisiin kuljetuksiin, mikäli veneen haluaa viedä vesiteitse rannikolta Saimaalle. Rajojen ollessa kiinni, eivät huviveneet tai matkustaja-alukset pääse Saimaan kanavaa pitkin rajan yli.

Rajan ylitykset sujuneet mutkattomasti

Niemikorpi on kuljettanut veneitä pääosin Pohjoismaihin ja rajojen ylitykset ovat hänen mukaansa sujuneet jouhevasti.

”Turkuun laivalla tultaessa on rajavartio ollut aina vastassa. Naantalissa satunnaisesti. Laivoissa annetaan erilaiset ohjeistukset maahantuloon ja karanteeniin”, Niemikorpi kertoo.

Tähän asti hitain paikka on ollut Uudenmaan raja silloin kun se oli kiinni. Rekat joutuivat henkilöautojen tapaan pysähtymään ja asettautumaan jonon jatkeeksi.

”Kohta tilanne on taas uusi, kun rajoitteita ruvetaan purkamaan. Ulkomaan rajat tuskin avautuvat ensimmäisenä. Siinä voi mennä kaksi kuukautta tai kaksi vuotta”, Niemikorpi tuumailee.

Mutta mitä pidempään rajat pysyvät kiinni sitä arvaamattomampia tilanteita voi tulla vastaan.

”Sitä ei kannata tässä vaiheessa lähteä pienessä päässä pohtimaan, kun eivät viisaimmatkaan ennustajat sitä tiedä”, Niemikorpi toteaa.

Laivoilla suurin riski saada tartunta

”Rahdin kuljettajan rooli on yksinäisen suden rooli. Olemme ikään kuin aina karanteenissa, vaikka mitään rajoituksia ei olisikaan. Suurin riski saada korona on laivamatka. Toki laivayhtiöt valvovat asiakkaitaan ja mainettaan tarkasti erilaisilla varovaisuustoimilla”.

Galaxyllä pätevät Ruotsin ohjeistukset, sillä laiva on rekisteröity Ruotsin lipun alle. Aluksella on käsienpesupiste ja ruonhakuun ei päästetä kaikkia yhtä aikaa.

Suomen lipun alla ajavilla Finnlinesillä ja Finnlinkillä henkilökunta vahtii etäisyyksiä ruokaa haettaessa. He annostelevat ruoan jokaisen lautaselle ja ruokailuvälineet on kääritty valmiiksi.

Jokaisessa Finnlinesin laivassa on kumihanska- ja käsienpesupakko, Galaxylla ei.

Laivoilla liikkuu enää vain kuljetusalan porukkaa, joten käytännössä etäisyydet on helppo pitää.

”Galaxy on aika lailla aavelaiva. Sitä ei olla suunniteltu rahtiliikenteeseen. Se on matkustajalaiva, jonne mahtuu 2800 matkustajaa. Nyt meitä on siellä nyt noin 40-50 kuljettajaa”.

Tax free on auki yhden tunnin ja muut kaupat ovat kiinni. Saunatilat ja pelisalit ovat kiinni. Laivalla on vain yksi ravintoloista auki, eikä trubaduuri tällä kertaa ole viihdyttämässä matkaajia.

”Pohjoismaalaiset käyttäytyvät laivalla aika samankaltaisesti. Yleisissä tiloissa käydään vain syömässä, käytävät ovat tyhjiä. Kulttuuriero näkyy esimerkiksi siinä, että venäläiset ja idästä tulevat kuljettajat eivät niinkään piittaa turvaväleistä ruokaillessa”, Niemikorpi sanoo.

Lue myös nämä

X