Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Huolto

Korjaa ja kunnosta: Termostaattiventtiili – Turvallista käyttövettä

Lämminvesivaraaja tuo helppoutta tiskaukseen ja nautintoa suihkuhetkiin, mutta pahimmillaan tulikuuma hanasta ryöppyävä vesi voi olla turvallisuusriski, varsinkin lasten kanssa veneillessä.

28.11.2020

Kirjoittajaja kuvat Matti-Pekka Falck

Monista veneistä löytyy varaaja, joka on kytketty suoraan aluksen vesijohtojärjestelmään ilman erillistä termostaattiventtiiliä. Tämä oli tilanne myös vuosimallin 2003 purjeveneessä, jonka uimatason suihkusta kippari sai epähuomiossa otettua lähes palovammat aiheuttaneen kuuman huuhtelun. Asialle päätettiin tehdä jotain siltä kylpemältä.

Bavaria 36 on tyypillinen asuttava purjevene, jossa käyttövesijärjestelmään on liitetty lämminvesivaraaja. Varaaja on perusmallia eikä siihen ollut tehtaalla asennettu erillistä termostaattiventtiiliä ilmeisesti rakennuskustannusten säästämiseksi.

Veden lämmittämisestä vastaa laiturissa maasähkö ja koneajon aikana moottorin jäähdytysneste kiertää varaajan sisällä olevassa kierukassa lämmittäen käyttövettä. Molemmissa tapauksissa vesi lämpenee polttavan kuumaksi. Jos hanan, eli sekoittajan, kahvan kääntää kuumalle puolelle, varaajasta syöksyy tulikuuma vesi suoraan siihen ruumiinosaan, joka kulloinkin sattuu olemaan juoksevan veden alla. Nyt punotti rintakehä.

Työssä tarvitaan vain perustyökaluja.

Termostaattiventtiili suojelee käyttäjää

Termostaattiventtiili on varaajan ja kuumavesiputken väliin tuleva säädin, joka sekoittaa varaajalta lähtevään kuumaan veteen tietyn määrän kylmää vettä ennen kuin vesi lähtee putkistoon. Venttiilissä on termostaattisäädin, jolla voidaan asettaa lähtevän kuuman veden lämpötila turvalliselle tasolle, yleensä noin 40 asteeseen. Termostaattiventtiilin asentaminen jälkikäteen vanhempaankin varaajaan on kohtuullisen helppo operaatio.

Lopputuloksena saadaan turvallisen lämpöistä käyttövettä kaikissa tilanteissa ja lisäksi termostaatti lisää veneen käyttövesiputkiston ikää, koska liian kuuma vesi haurastuttaa muoviputkia. Omassa veneessäni on esiintynyt viimevuosina muutamia pistemäisiä vuotoja lähellä varaajaa, kun tulikuuma vesi on seissyt vesiputkessa ja lopulta puhkaissut siihen neulanpään kokoisen reiän.

Termostaatti-venttiili ja liitäntä varaajaan. Huomaa rungossa nuoli, joka osoittaa oikean virtaussuunnan.

Asennus alkaa suunnittelulla

Jokaisen veneen vesijärjestelmä on rakennettu hieman eri tavalla. Perusperiaate on kuitenkin aina sama. Varaajaan syötetään kylmää vettä veneen käyttövesipumpulta eli painepuolelta ja varaajasta johdetaan ulos kuumaa vettä. Varaajan sisällä on siis sama paine kuin verkostossa sen ulkopuolellakin. Kylmän veden syötön yhteydessä on ylipaineventtiili, joka päästää veden lämpölaajenemisesta johtuvan ylipaineen ulos varaajan säiliöstä. Ylipaineventtiilistä tuleva vesi johdetaan yleisimmin takaisin vesitankista tulevaan paineettomaan linjaan.

Mikäli varaajassa on oma kierukkansa moottorin jäähdytysveden kierrolle, varaajan päästä löytyy vielä kaksi kumiletkua, jotka tulevat ja menevät moottorille. Niistä ei tarvitse termostaatin asennuksessa välittää.

Lähtötilanne, jossa varaajasta lähtee tulikuuma vesi suoraan putkistoon.

Ensimmäinen askel asennuksessa onkin siis veneen nykyisen järjestelmän kytkentöjen selvittäminen ja tarvittavien liittimien hankinta. Termostaattiventtiili kannattaa ottaa mukaan venetarvikeliikkeeseen, jotta voi varmistua oikeista kierteistä. Itse hahmottelin koko palapelin hyllyjen väliin lattialle muiden asiakkaiden suureksi riemuksi. Tutut myyjät suhtautuvat minuun ja hankkeisiini jo humoristisen ymmärtäväisesti – taas tuo tyyppi askartelee jotain.

Kun asennustarvikkeet on hankittu, seuraava vaihe on kylmävesiputken ja lämminvesiputken irrottaminen. Järjestelmästä pitää tietysti laskea paineet pois ennen liitosten avaamista ja luonnollisesti varaajan on hyvä olla kylmänä. Kun vesi on valunut varaajasta pois, asennetaan termostaattiventtiilin mukana tuleva T-kappale kylmävesilinjaan. Sen jälkeen asennetaan itse termostaattiventtiili kuumavesilinjaan ja tarkistetaan, että veden virtaussuunta on termostaatissa oikea. Virtaussuunta on merkitty nuolella termostaatin runkoon.

Kun termostaattiventtiili on paikallaan, yhdistetään se kylmän veden T-kappaleeseen teräspunosletkulla. Viimeisenä toimenpiteenä liitetään lämminvesiputki termostaattiventtiiliin ja asetetaan venttiilin säätönupilla haluttu maksimilämpötila putkistoon menevälle kuumalle vedelle. Lopuksi kytketään painevesipumppu päälle ja lasketaan ilma pois järjestelmästä juoksuttamalla jokaisesta hanasta vettä sekä kylmällä että kuumalla asennolla.

T-liitin asennettuna varaajaan tulevaan kylmän veden putkeen.

Termostaatti asennettuna lähtevään kuumaan veteen.

Käytännön haasteet

Termostaatti sopii kierteidensä puolesta suoraan lämminvesivaraajaan, mutta käytännössä niin hyvää onnea ei asentajalla olekaan, että termostaatti jäisi kiristyksen jälkeen oikeaan asentoon. Itselläni se sojotti 90 astetta väärään suuntaan. Ongelma poistuu asentamalla varaajan ja venttiilin väliin pieni pätkä putkea kahden pikaliittimen väliin. Pikaliittimet sallivat putken pyöriä vapaasti välissään ja itse venttiin voi kääntää kiristyksen jälkeen oikeaan asentoon.

Itse käytin tässä yhteydessä muoviputken pätkää, mutta kupariputki olisi ollut parempi ratkaisu lämmönkestonsa ja jäykkyytensä vuoksi. En kuitenkaan halunnut ottaa riskiä, että pikaliitin ei pitäisi kupariputkessa. Pitänee testata asia vielä myöhemmin.

Sama epäonnen laki pätee myös T-liittimeen. Vaikka sen kierteet sopisivat suoraan varaajaan, liitin jää kiristämisen jälkeen todennäköisesti huonoon asentoon. T-liitin kannattaakin asentaa pikaliittimillä putken väliin, jossa sitä voi vapaasti kääntää liitosten kiristämisen jälkeen.

Muoviputkiin suunnitellut pikaliitimet pitävät yleensä hyvin, mutta muovin ja kuparin avioliitto on vaikea. Valkoinen kierreteippi ajaa kyllä asiansa, mutta jos haluaa hifistellä kannattaa käyttää vanhaa kunnon pellavaa ja putkikittiä. Pellavalla kierreliitoksesta tulee taatusti pitävä ja se sietää myös pientä elämistä kuten parisuhteet yleensäkin. Kierreteippi vuotaa heti, jos liitos vähääkään kiertyy auki. Jokaisessa kierreliittimessä pitää käyttää joka tapauksessa jotain tiivistystapaa. Huolellisella työllä liitokset saa pitämään ja asennus on kerralla valmis.

Pellavanauha ja putkikitti varmistavat liitosten pitävyyden.

X