Jutut

Konkari Aquador 26 HT vastaan noviisi Grandezza 27 OC

16.09.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Heikki Juuri-Oja

Eksoottisista nimistä Aquador ja Grandezza ei välttämättä tule heti mieleen, että kyseessä on kaksi kotimaista tuotemerkkiä. Veneiden juuret ovat kuitenkin tiukasti Suomessa: Aquadoreja valmistavan Bella-Veneiden kotikaupunki on Kuopio ja Grandezzoja valmistavan Finn-Marinin Kokkola.

Bella-Veneille Aquador on niin sanottu premium-tuote. Ainakin teoriassa Aquadorien pitäisi olla paremmin tehtyjä, paremmin viimeisteltyjä, paremmin varusteltuja ja kaiken kaikkiaan parempia veneitä kuin Bellojen ja Flippereiden.

Myös Finn-Marinilla on oma venemerkki, Finnmaster. Yritys on palannut lyhyen pääomasijoittajaomistuksen jälkeen takaisin perustajiensa haltuun. Veistämö on ollut viime vuodet kansainvälisestikin mitattuna poikkeuksellisen aktiivinen luomaan kokonaan uusia malleja ja parantamaan jo olemassa olevia.

Kalliit runkoraidat

Grandezzan tuoreimmat venemallit poikkeavat ulkonäöltään täysin muista Grandezzoista tummanharmaalla yleisvärimaailmallaan. Kylkien tummanharmaa väri on OC:lle ja DC:lle 1 900 euron arvoinen lisävaruste.

Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että myös Aquadorien perusulkonäköön kuuluva tummansininen runko on itse asiassa lisävaruste.

Paljon samaa, paljon eroja

Aquador 26 HT ja Grandezza 27 OC ovat pikaisesti vilkaistuna hyvin erilaisia veneitä. OC on ulkonäöltään kalliimpi, mutta hinnaltaan halvempi.

Tarkempi tutustuminen osoittaa, että veneissä on yllättävän paljon yhteneväisyyksiä. Ainakin käyttötarkoitus on täysin sama. Kyseessä on joko pienen perheen tai viikonloppuvieraita mielellään kestitsevän pariskunnan matkavene, jolla voi halutessaan reissata vaikka koko kesän.

Heikki Juuri-Oja

Merkittävin ero on, että Aquador on läpikäveltävä. Yksi testimme pisimmistä keskusteluista koskikin Aquadorin läpikäveltävyyden antamaa lisäarvoa. Tukevien taittoportaiden käsittely ei ole täysin vaivatonta. Toisaalta kapeilla sivukansilla keikkuminen ei ole helppoa sekään.

Aquadorin keularatkaisua pohdittiin myös yöpymisen näkökulmasta. Täydessä koossaan vuoteessa on selvästi enemmän tilaa kuin Grandezzan parisängyssä. Kun Aquadorin sänky on kerran sijattu, kuinkahan moni veneilijä kerää päivän aluksi vuodevaatteet kokoon, purkaa lisärakenteet ja laittaa pöydän paikoilleen?

Aquadorin pistopunkkakin on tilavampi kuin Grandezzan. Kummassakaan ei ole hyvin tilaa kahdelle aikuiselle. Aquador on parikymmentä senttiä Grandezzaa leveämpi vene ja tämä näkyy vuoteissa.

Pentteri ja sohvaryhmä

Parempien nukkumatilojensa ansiosta Aquador siirtyy tässä vaiheessa vertailun johtoon. Keulassa olevien säilytystilojen arviointi ei muuta tilannetta, ei myöskään vessojen.

Matkaveneilyn näkökulmasta Grandezzan pentterikokonaisuus on parempi. Avotilan pöydän ääreen mahtuu ruokailemaan viisi aikuista, väljästi neljä. Aquadorin U-sohvaryhmässä istutaan pöydän kolmella reunalla, Grandezzan kahdella.

Heikki Juuri-Oja

Grandezzan sohvat ovat laadukkaammat ja pöytä hieman isompi.

Heikko näkyvyys

Vertailuveneiden ohjaamoiden kriittinen vertailu ei ole täysin ongelmatonta, koska koeajossa ollut Aquador oli vuoden 2010 mallia. Tämän vuoden versioon koko kojelaudan alue on uudistettu sillä ajatuksella, että karttaplotterille on haluttu saada kiinteä uppoasennuspaikka kuskin eteen. Testiveneessämme mittaristo on tuulilasin tuntumassa, sen edessä on iso karttataso. Jalalliselle plotterille on hyvä paikka ratin oikealla puolella.

Mittareiden, usein käytettyjen kytkinten, ratin ja kaukohallintalaitteen sijainti on molemmissa testiveneissä pääosin onnistunut. Grandezzan kokonaisuus on arkikäytön näkökulmasta parempi, mutta ei olennaisesti. Aquadorissa trimmikytkinten sijaintia muiden kytkinten keskellä arvosteltiin.

Kaksi vertailun tässä vaiheessa esiin nousutta ongelmaa pudottivat Aquadorin arvostusta roimasti. Toinen niistä on hämmentävän heikko näkyvyys ulos ja toinen penkkien vaatimattomuus.

Molemmat ohjaamot ovat valoisia läpinäkyvien kattoluukkujen ansiosta. Aquadorissa liukuluukkuja on kaksi, Grandezzassa vain yksi. Grandezzan isoa luukkua on yllättävän helppo käsitellä laadukkaiden liukukiskojen ansiosta. Luukun voi lukita useaan kohtaan.

Merellä

Grandezzan huippunopeus oli 34,7 ja Aquadorin 33,6 solmua. Grandezza on myös matka-ajossa taloudellisempi. Polttoainesäiliöiden kokoeron takia Aquadorin toimintasäde on Grandezzaa laajempi.

Ajoimme testiveneitä kolmen päivän ajan Suomenlahdella. Meripeninkulmia kertyi satoja. Myrskyisää säätä ei kohdalle osunut, mutta sen verran aallokkoa kuitenkin, että ajo Aquadorilla muuttui jo hieman epämiellyttäväksi.

Heikki Juuri-Oja

Kuopiolaisten puolustukseksi voi todeta, että lyhyt, terävä aalto on hankala useimmille veneille. Toisaalta markkinoilla on lukuisia liukuvia matkaveneitä, joissa kuunnellaan radiosta klassista musiikkia, kun 26 HT:ssä etsitään jo lapsille kuulosuojaimia ja pidetään tiukasti kiinni kahvoista.

Grandezzalla voi sen sijaan lähteä huoletta merelle, vaikka aallonkorkeus hieman kasvaisi. Ainoa ajoa häiritsevä ääni on tuulilasin natina, jonka pitäisi valmistajan mukaan vähentyä, kun lasi asettuu käyttötuntien kertyessä paikalleen.

Testiryhmä toivoi, että se pääsisi tulevaisuudessa kokeilemaan veneitä myös vaativissa meriolosuhteissa. Tyynellä säällä veneiden ajokäyttäytymisessä ei ole suuria eroja. Molemmat ovat liikkeissään johdonmukaisia ja tarvittaessa yllättävänkin ketteriä. Ajaminen on helppoa. Ratit kääntyvät kevyesti.

Ison tuulipinnan takia veneet kannattaa varustaa keulapotkurilla.

Voitto Kokkolaan

Heikki Juuri-Oja

Vertailutestin voittaja Grandezza 27 OC on tasapainoinen ja tyylikäs kokonaisuus, jossa ei ole pahoja puutteita. Muutamat havaitut lapsentaudit veistämö korjannee nopeasti.

Aquadorin vuoteet ovat mitoituksiltaan paremmat kuin Grandezzan. Osittain avoin perä voi olla monelle tärkeä, samoin läpikäveltävyys. Tätäkin venettä on erittäin yksinkertaista käsitellä. Ohjaamon penkeissä on paljon parantamisen varaa.

Tyynessä säässä ajettaessa Aquadorin ohjaamo on desibelimittarin mukaan hieman hiljaisempi kuin Grandezzan, mutta aallonkorkeuden kasvaessa jyske kovenee huomattavasti. Aallonpituuden kasvaessa mainingiksi meno tasaantuu huomattavan paljon.

Rungon heikkoudet tiputtivat kuopiolaisten ylpeyden kuitenkin tämän vertailun kakkoseksi. Samaan tulokseen olisi uskoakseni päädytty, vaikka testissä olisi ollut veneen uusin, ohjaamoltaan paranneltu 2011-versio.

Tekniset tiedot

Aquador 26 HT Grandezza 27 OC
Pituus 8,25 m 8,30 m
Leveys 3,05 m 2,85 m
Paino 3 400 kg 3 000 kg
Kantavuus 7 henkeä/700 kg 8 henkeä/800 kg
Moottori 260–370 hv dsl, 320 hv bens 220–300 hv dsl, 320 hv bens
CE-luokitus C (rannikko) C (rannikko)
Hinta alk. 142 500 e alk. 124 900 e
Valmistaja Bella-Veneet, Kuopio, Finn-Marin, Kokkola
www.aquadorboats.fi www.grandezza.fi

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto, Esko Linkovuori ja Sami Kauppinen

Tiivistelmä Vene-lehden 9/2011 jutusta

Katso kuvat

 

X