Eksoottisista nimistä Aquador ja Grandezza ei välttämättä tule heti mieleen, että kyseessä on kaksi kotimaista tuotemerkkiä. Veneiden juuret ovat kuitenkin tiukasti Suomessa: Aquadoreja valmistavan Bella-Veneiden kotikaupunki on Kuopio ja Grandezzoja valmistavan Finn-Marinin Kokkola.
Grandezzan tuoreimmat venemallit poikkeavat ulkonäöltään täysin muista Grandezzoista tummanharmaalla yleisvärimaailmallaan. Kylkien tummanharmaa väri on OC:lle ja DC:lle 1 900 euron arvoinen lisävaruste.
Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että myös Aquadorien perusulkonäköön kuuluva tummansininen runko on itse asiassa lisävaruste.
Paljon samaa, paljon eroja
Aquador 26 HT ja Grandezza 27 OC ovat pikaisesti vilkaistuna hyvin erilaisia veneitä. OC on ulkonäöltään kalliimpi, mutta hinnaltaan halvempi.
Tarkempi tutustuminen osoittaa, että veneissä on yllättävän paljon yhteneväisyyksiä. Ainakin käyttötarkoitus on täysin sama. Kyseessä on joko pienen perheen tai viikonloppuvieraita mielellään kestitsevän pariskunnan matkavene, jolla voi halutessaan reissata vaikka koko kesän.
Merkittävin ero on, että Aquador on läpikäveltävä. Yksi testimme pisimmistä keskusteluista koskikin Aquadorin läpikäveltävyyden antamaa lisäarvoa. Tukevien taittoportaiden käsittely ei ole täysin vaivatonta. Toisaalta kapeilla sivukansilla keikkuminen ei ole helppoa sekään.
Molemmat ohjaamot ovat valoisia läpinäkyvien kattoluukkujen ansiosta. Aquadorissa liukuluukkuja on kaksi, Grandezzassa vain yksi. Grandezzan isoa luukkua on yllättävän helppo käsitellä laadukkaiden liukukiskojen ansiosta. Luukun voi lukita useaan kohtaan.
Tekniset tiedot
Aquador 26 HT | Grandezza 27 OC | |
Pituus | 8,25 m | 8,30 m |
Leveys | 3,05 m | 2,85 m |
Paino | 3 400 kg | 3 000 kg |
Kantavuus | 7 henkeä/700 kg | 8 henkeä/800 kg |
Moottori | 260–370 hv dsl, 320 hv bens | 220–300 hv dsl, 320 hv bens |
CE-luokitus | C (rannikko) | C (rannikko) |
Hinta | alk. 142 500 e | alk. 124 900 e |
Valmistaja | Bella-Veneet, Kuopio, | Finn-Marin, Kokkola |
www.aquadorboats.fi | www.grandezza.fi |
Lue vertailu kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 9/2011.