Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Koepurjehdus

Koepurjehdus: Scandi 42 – Kauan kaivattu kotimainen

Vielä tehdään Pohjanmaalla muitakin pursia kuin suuren maailman luksusta! Ainakin melkein, sillä Scandi 42 menee sekä viimeistelyn tasollaan että hinnoittelullaan suoraan matkaveneiden premiumtasolle.

17.10.2020

Kirjoittajapasi nuutinen testiavustus kari wilén

Kuvaajamarkus pentikäinen/otavamedia ja pasi nuutinen

Suomalainen purjeveneteollisuus on samaan aikaan sekä henkitoreissaan, että hyvin elinvoimainen. Pietarsaaren suuruudet Baltic ja Nautor valmistavat menestyksellä erittäin hienoja luksuspursia, joiden ostajien varallisuuteen eivät tavallisemman kansan talousturbulenssit vaikuta. Mutta se pienveistämöiden runsaus, joka aikoinaan loi monipuolisen keskihintaisten pursien tarjonnan, on hävinnyt.

Eikä yksi valopilkku kokonaisuutta muuta, mutta onhan se hienoa, kun kotimaiselta valmistajalta tulee uusi pursi, jolle voi vakavissaan kuvitella markkinaa kotivesiltä. Sellainen Scandi 42 on, vaikkei toki koko kansan veneeksi pyrikään.

Kevyesti perinteitä

Veistämö on pitkään taustalla vaikuttanut tekijä. Nimen Scandi Yachts se otti vuonna 2008 siirtyessään nykyisille omistajilleen, mutta veneitä se on valmistanut Uusikaarlepyyssä jo vuodesta 1979 Nils Luoman vetämänä. Projektit ovat olleet one-off-pursia ulkomaille, niin kisaveneitä kuin laadukkaita risteilijöitä. Lisäksi veistämö tekee alihankkijana runkoja kotimaisille suurten moottoriveneiden valmistajille. Oma malli on vuonna 1990 esitelty Scandi 52, tulkinta decksaloon-purresta, joita on tehty muutama kappale ulkomaille.

Scandi 42 on pienempi versio samasta aiheesta, samojen suunnittelijoiden käsialaa. Harvinaisuudellaan se oli päätähti Helsingin Uivan näyttelyn pursilaiturissa, josta otimme purren koepurjehduksellemme, suoraan ensiesittelystään.

Varalaitakorkeus on maltillinen, mutta kunnon ketka nostaa keulan komeasti ylös, lähes ruffin etureunan tasalle, josta linja jatkuu suoraan avotilan reunuksiin saakka.

Rungon suurin leveys on noin 2/3-osan kohdalla keulasta laskien. Uusimmasta pursityylistä poiketen se kapenee perään päin myös kannen tasolla. Keula on varsin terävä ja pysty, mutta kylkien jouhevaa muotoa ei ole vesirajasta venytetty taitteilla. Kokonaisuus on konservatiivinen, mutta ei vanhahtava.

Vaikka varalaita on maltillinen, kunnon ketka nostaa Scandin keulan korkealle ja pitää roiskeet pois kannelta.

Valoisa ja hyvät näkymät tarjoava salonki syntyy, kun se nostetaan ylös purren rungon uumenista. Karttapöytäohjaamosta pystyy navigoimaan venettä täysin säältä suojattuna.

Pentterivälikössä on myös toiletti, joka palvelee keulan omistajakajuuttaa. Siellä on suuri parivuode varustettuna meripunkkakankailla. Vuoteen pohja nousee kaasujousilla paljastamaan suuren varaston. Paapuurin laidalla vuoteen edessä on pukeutumispenkki, vastalaidalla pienehkö pystykaappi. Runkoikkunat ovat pienehköt, mutta väljän turkkitilan ansiosta tunnelma on valoisa ja avara.

Lue koepurjehdus kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 10/2020.

Scandi 42

Hinta alk: 495 000 €

Runkopituus 12,80 m, vesilinja 11,76 m, leveys 4,06 m, syväys 2,00 m, uppoama 7 500 kg, kölipaino 2 375 kg, maston korkeus 18,02 m, isopurje 42,0 m², fokka 31,0 m², genaakkeri 90,0 m², moottori 40 hv Volvo Penta D2, CE-luokka A

Suunnittelu Ulf Rögeberg, valmistaja Scandi Yachts Oy, Uusikaarlepyy, puh: 06 722 0977

Vakiovarusteet: mm. isopurje ja fokka, painevesi, S-drive (taittolapapotkuri), 2 x wc septitankeilla, 6 kpl vinssejä, 2 + 2 x 250 l haponkestävät vesi- ja polttoainesäiliöt, diesellämmitin Safire 3600.

Lisävarusteet: mm. spinaakkeri/genaakkerivarustus, mastonkaatojärjestelmä, sprayhood, sähkövinssit, lämminvesijärjestelmä, rod-vantit, traileri, maasähköjärjestelmä, kylmiökoneisto, tiikkipinnoite kansille/avotilaan.

X