Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Koeajossa XO DFNDR 9 – Vapaille vesille

XO DFNDR 9 on suurempi versio samaa nimeä kantaneesta kovan kelin veneestä. Nyt tarjolla on entistä hurjempaa menoa.

05.01.2022

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajamarkus pentikäinen

Suomessa tehdään maailman parhaat alumiiniset avoveneet vapaa-ajankäyttöön. Näin me suomalaiset uskomme.

Yhä useampi alumiiniveneiden valmistaja on viime vuosina nähnyt mahdollisuuksia laajentaa mallistoaan monipuolisemmaksi, ja suunta on ollut entistä suurempiin, nopeampiin ja kelikestävämpiin veneisiin.

Muutoksen eturintamassa on ollut XO. Alusta lähtien XO-veneet on suunniteltu nopeiksi, merikelpoisiksi ja kestäviksi. XO:n taival ei kuitenkaan ole ollut helppo. Ongelmat DFNDR 8 ja Cruiser -mallien teknisissä ratkaisuissa ovat tietysti oma lukunsa, mutta muutenkin erinäiset XO-mallit ovat olleet haastavia tuotannolle.

Se kaikki on nyt kuitenkin takanapäin. Uusien mallien suunnittelussa on otettu opiksi virheistä, ja myös kokoonpanotehtaalla Puolassa on toisenlainen ote. Valmistuttajan mukaan laaduntarkkailu on nyttemmin aukotonta.

Tällä hetkellä merkittävä osa XO-veneiden rungoista valmistuu Ähtärissä Campnou Oy:n tehtaalla, joka valmistaa runkoja myös mm. Yamarin Cross -malleihin sekä ruotsalaiseen Alukin-veneeseen. Ähtäristä rungot kuljetetaan Puolaan, siellä laminoitu kansi yhdistetään runkoon ja veneet viimeistellään.

Lisävarusteiden valinnalla vene muuntuu hyvin toiseksi luonteeltaan. Tekstiilien ja runkoteippauksen värit muuttavat ulkonäköä merkittävästi.

Varustelu käytön mukaan

XO DFNDR 9 seuraa DFNDR 8:n tyylillistä esimerkkiä, mutta selkeästi suurempana, pidemmälle vietynä ja ominaisuuksiltaan monipuolisempana. Mallimerkintä (vokaaleilla täydennettynä) luo tietynlaista mielikuvaa yhteysveneiden siinä joukossa, jossa ollaan ”merten Range Rover” tai ”merten 4 x 4” tai ruotsalaisittain ”sjöjeep”.

Valmistaja kuvaa DFNDR 9:ää monikäyttöveneeksi, ei pelkästään yhteysveneeksi. Ja miksi ei, loppujen lopuksi veneitä lähes poikkeuksetta voi käyttää moneen tarkoitukseen. Perusvarustelussaan DFNDR 9 kuitenkin on käytännössä yhteysvene, jossa on neljä, viisi istumapaikkaa ja hyvin vähän muuta.

Ohjaamon lisäpenkin istumasuunta kääntyy käden käänteessä, ja se muodostaa lisävarustepöydän ja -sohvan kanssa aurinkotason.

Kuten melko yleistä nykyään, XO:nkin pääasiallinen käyttötarkoitus määritellään lisävarustelistan avulla. Jos vene halutaan retkeilyyn tai matkailuun, rastitetaan listalta esimerkiksi jääkaappi, lämmitin, makeavesijärjestelmä, wc, liukuovet, patjoja ja hieman elektroniikkaa, ehkä myös peräkannelle sohva, pöytä ja aurinkovarjo. Päiväretkille ei tarvita välttämättä yhtä paljon kaikkea, mutta keulan ja perän aurinkotasot ovat hyvät olla. Ja kun enimmäkseen käydään kalassa, avoin tila ja paras mahdollinen kaikuluotain ovat tärkeimpiä.

Lisävarustelistassa on kuutisenkymmentä riviä.


Lue koeajon testiraportti kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 1/2022.

Muut Vene-lehdessä testatut XO:t:

XO 200 S koeajo Vene 5/2012

XO 240 RS Cabin ja XO 270 RS Cabin esittely Vene 9/2013

XO 360 koeajo Vene 4/2016

XO Cruiser esittely Vene 11/2017

XO 260 Cabin koeajo Vene 4/2021


XO DFNDR 9

Hinta alk. 110732 € ilman moottoria

Pituus 8,75 m, leveys 2,60 m, syväys 0,90 m, paino 2450 kg ilman moottoria, kantavuus 6/8 henk./1220/1410 kg, suurin teho 450 hv, V-kulma 22°, pa-säiliö 450 l, vesisäiliö 68 l, jätevesisäiliö 68 l, CE-luokka B/C.

Koeajoveneen hinta 191828 € ilman lisävarusteita, moottorit 2 x Mercury Verado 225 V6.

Suunnittelu Navia Design Oy, valmistuttaja XO Boats Ltd. Helsinki, valmistaja Campnou Oy, Ähtäri, ja MPPB Slepsk, Augustów, valmistusmaa Suomi ja Puola.

Vakiovarusteet, mm. Lenco -trimmitasot, hydraulinen ohjaustehostin, kuljettajan joustoistuin, kattokaiteet, keulapuskuri, tuulilasin pyyhkimet ja huuhtelu, 2-akkujärjestelmä, rungon teippaus,
2 usb-porttia ohjauskonsolissa.

Lisävarusteet, mm. Simrad GO12 MFD -plotteri karttoineen 3875 €, 2 kpl Simrad GO12 MFD -plotteria karttoineen 7427 €, Simrad 24 Halo -tutka 3794 €, Mente Marine -automaattitrimmit 980€, keulapotkuri, 2 kW, 3410 €, lähestymisvalo 942€, ankkurivinssi perään 6020€, ohjaamon sivuovet 6808€, sähköinen Webasto-kattoluukku 3336 €, PU-turkki 4948€, peräsohva 1848€, maasähköjärjestelmä 3274€, Webasto EVO 40 -lämmitin 4154 €, sähkötoiminen wc 2220 €, jääkaappi 1352 €, peräkannen pöytä 1476€, kajuutan patjat 980 €, ohjaamon kangasseinät 2412 €,
ohjaamon takaseinä (kangas ) 992€, kajuutan pop up -porras 1116 €

Maahantuonti ja myynti VG Boats Oy

X