Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Koeajossa XO 260 Cabin – Entistä parempi

260 Cabin on uuden sukupolven XO. Se on osoitus siitä, että hyvää voi parantaa. Ja veneilijä kiittää.

07.04.2021

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaanton reenpää

Monet muistanevat XO:n erityisesti iltapäivälehdistössä paljon pyöritellyistä, julkkisvetoisista kirjoituksista Cruiser-mallin vaikeuksista. Episodi on nyt historiaa, asiakkaiden veneet on kalliisti korjattu (Vene 9/2020) ja katse on suunnattu eteenpäin.

Parin vaikeamman vuoden jälkeen XO Boats Oy on jälleen pääsemässä vauhtiin.

Vuosi sitten talvella XO Boats esitteli tuolloin vielä raakileena olleen 260-sarjan ensimmäisen mallin. Elokuisessa Helsingin Uiva -näyttelyssä nähtiin jo kaksi huomattavasti viimeistellympää uutuutta. Ne täydentävät mallistoa, josta muutama vanhempi on jäänyt hyllylle tai kokonaan pois.

Uuden 260-sarjan veneet DSCVR (aluksi T-Top) ja Cabin edustavat ulkoiselta ilmeeltään tuttua XO-designia aina väritystä myöten. DSCVR on kiinteällä T-top-katteella varustettu vauhtivene, jonka ajettavuus on saanut kosolti kiitosta, ja jossa muun muassa on avoveneeseen kiitettävän hyvin toteutettu toiletti. Veneen koeajo on julkaistu Kippari-lehdessä 10/2020.

Vene-lehti ajoi DSCVR:n kanssa samalle alumiinirungolle tehdyn XO 260 Cabinin marraskuun koleassa, mutta kauniissa syyssäässä Helsingin ulkopuolella.

Käyttäjän kannalta ehkä merkittävin muutos verrattuna vanhaan uusissa XO 260 -malleissa on, että runkoa on merkittävästi levennetty sekä kannen tasalla että vesilinjasta. Puhutaan yli 10 senttimetrin levennyksestä.

Uudella, levennetyllä rungolla veneiden kallisteluherkkyyttä on pyritty poistamaan – ja siinä on onnistuttu. Ero on selvä esimerkiksi yhä mallistossa olevaan 270:ään verrattuna, joka edelleen rakennetaan alkuperäiselle, kapeammalle rungolle.

Tämänkertainen koeajoveneemme oli esisarjan vene. Varsinaisiin tuotantoveneisiin verrattuna siinä oli vielä joitain korjattavia yksityiskohtia, joista ajettavuuden kannalta merkittävin oli kajuutan katon keventäminen. Valmistajan mukaan katosta on sittemmin otettu pois noin 60 kiloa. Tämä osaltaan vakauttaa venettä entisestään.

Koeajoveneen moottori oli Mercuryn 300-hevosvoimainen Verado. Moottorin tehoalueeksi veneen valmistaja on hyväksyttänyt 200–400 hevosvoimaa, joskin veneen valmistuskilvessä tehoa oli enemmän, hieman erikoisesti 336 kW eli 457 hv.

XO 260 Cabinin kajuutta noudattelee malliston yleisiä linjoja. Tuulilasi on pysty ja keulaa kohti laskeva kattolinja antaa veneelle vauhdikkaan ilmeen.

Kulkutie läpi kajuutan on hieman ahdas, kun paapuurissakin on joustoistuin.

Kajuuutan peräseinä on kokonaan lasia ja avautuu puoliksi.

Koejaon voit lukea kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 4/2021.

X