Testit

Koeajo: Buster XL – Haaste vuosikymmenten takaa

Lähes kolme vuosikymmentä Buster XL on ollut veneilijöiden ilona. Nyt haasteen on ottanut viidennen sukupolven XL ja haaste on kova. Onko se edelleen paras Buster, kuten edeltäjänsä 90-luvulta?

16.10.2019

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia ja Ari Inkinen

Mutta onko XL edelleen paras Buster ja onko se paras vertaistensa joukossa? Vertailutestiin emme lähteneet, mutta käytimme 43,5 litraa bensiiniä ja ajoimme 56,7 meripeninkulmaa Rymättylän ja Korppoon vesillä saadaksemme selvää uutuuden luonteesta.

 

Kokoluokka vaihtuu

Yksi asia ensimmäisen ja  uusimman Busterin vertailussa on selvä: kokoluokka on muuttunut. Vaikka molemmista käytetään mallimerkintää XL, nykyinen 6,05 m pitkä malli on peräti 75 cm pidempi kuin alkuperäinen. Suurin leveys on kasvanut 2,05 metristä 2,20 metriin. Mutta kun vielä painokin on noussut tuolloisesta 440 kilosta 740 kiloon, on oikeastaan enää turha puhua saman kokoluokan veneestä.

Loppukesällä esitelty uutuus on Busterin viidennen sukupolven XL. Jo aiemmin samaan tyyliin on uudistettu muun muassa M ja S, Magnum ja Supermagnum, nyt yhdessä XL:n kanssa hieman suurempi XXL.

Tilaa olla ja liikkua

Vaikka uusi XL ei ole mitoiltaan kuin kymmenisen senttimetriä aiempaa pitempi ja suurimmassa leveydessä ei ole tapahtunut muutosta, on vesilinjan levittäminen yllättävän selkeästi tuonut veneeseen tilavuutta. Peräpenkki on nyt reilusti kolmelle hengelle ja sivuille jää vielä niin haluttaessa askelmat.

Peräpenkin edessä on reilusti jalkatilaa, joten siihen mahtuu myös pöytä.

Avotilassa on selkeästi avoimuutta ja tilaa myös kulkea.

XL:ssä on myös vakiona Buster Q -älynäyttö. Järjestelmästä löytyy kaikki tieto, mitä veneilijä veneestään ja veneilyynsä tarvitsee.

Lue koeajo Vene-lehdestä 10/2019

Katso myös videoesittely uudistetusta Buster XXL-mallista.

X