Tapio Lehtinen ehti purjehtija 75 päivää Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailussa, ennen kuin hänen matkansa maailman ympäri katkesi Asteria-veneen haaksirikkoon ja uppoamiseen Intian valtamerellä 18.11.2022. Vain nopea ja ennalta opeteltu toiminta pelasti Lehtisen hengen. Yllättävän ja väkivaltaisen räsähdyksen jälkeen alus täyttyi vedestä vain minuuteissa ja upposi perä edellä 20 minuutin jälkeen kilometrien syvyyteen. Pelastustoimet sujuivat kuin oppikirjasta ja pian suomalainen yksinpurjehtija oli rahtilaiva Darya Gayatrin kannella, kiitos kanssapurjehtija Kirsten Neuschäferin, joka löysi Lehtisen pelastuslautastaan vain vuorokausi haaksirikon jälkeen.
Uutiset Tapio Lehtisen kohtaamasta onnettomuudesta ja Asteria-veneen uppoamisesta tavoittivat suomalaiset purjehduksen ystävät nopeasti verekseltään jo samana päivänä ja maineikkaan kilpapurjehtijan kamppailua seurattiin digitaalisen median kautta lähes minuutin tarkkuudella. Ensimmäisen vastaanotetun hätäsignaalin jälkeen tilanne oli vielä pitkään epäselvä, mitä on tapahtunut, mutta helpotus niin perheen kuin taustaorganisaation parissa oli valtava pelastuslautalta saapuneiden ensimmäisten viestien jälkeen.
Nyt Lehtinen ja hänen luottotoimittajansa Ari Pusa ovat julkaisseet kilpapurjehduksen vaiheista Selviytyjä: Asteria -veneen viimeinen matka -teoksen, joka käy läpi tapahtumat ennen ja jälkeen tragedian. Teos on pitkälti Tapion kertomusta yhdistettynä aiemmin lehdistössä julkaistuihin näkökulmiin ryyditettynä taustaorganisaation näkökulmilla tapahtumien kulusta.
Teoksen voi jakaa lukukokemuksena kolmeen osaan. Kirjan alussa kerrataan haveria edeltäneet tapahtumat ja miksi Tapio lähti vaativaan kilpailuun uudestaan. Ensimmäinen luku tarjoaa myös yllätyksen, kertomuksen kuolemanloukosta, jota ei ole aiemmin kerrottu julkisuuteen. Pelastautumistaistelun jälkeen teoksessa siirrytään kertomaan elämästä rahtilaiva Darya Gayatrin arjessa ja ääneen pääsevät myös Tapion taustatiimin jäsenet sekä monet muut, jotka ovat olleet mukana purjehduskilpailun järjestelyissä.
Yksinpurjehdus on nimestään huolimatta joukkueurheilua, vaikka yksittäinen henkilö vastaa lopulta suorituksesta. Oli kyseessä sitten 1960-luvun teknologialla varustettu pursi tai huippumoderni 2020-luvun kilpavene, purjehduskilpailuhankkeisiin osallistuu kymmeniä henkilöitä ennen kisaa ja sen aikana. Veneen rakentamiseen, kunnostukseen ja varustamiseen osallistuu lukuisia henkilöitä, puhumattakaan purjehtijan saattamisesta siihen kuntoon, että pystyy kiertämään maapallon ympäri.
On mielenkiintoista lukea, kuinka joukkuetyöskentelyn näkökulma korostuu erityisesti poikkeusoloissa, joista raadollisin on veneen haaksirikkoutuminen ja uppoaminen. Pelastustoiminnan lisäksi hätäkutsun vastaanottamisen jälkeen käynnistyi Lehtisen taustatiimin kriisiviestintä sekä muut välttämättömät toimenpiteet ennen kuin Tapio saatiin kotiin joulukuussa 2022. Kun Lehtinen oli saatu turvaan rahtilaiva Darya Gayatrille, piti selvittää monia asioita, kuten missä hän pääsee rantaan ja miten kotimatka satamasta järjestyy passia vailla olevalle henkilölle.
Selviytyjä-teoksen lopussa luodaan katse menneisyyteen, mutta myös tulevaisuuteen. Jo ennen Golden Globe Racen alkua oli tiedossa, että Tapio lähtee yhdessä nuoren miehistönsä kanssa Galiana-veneellä Ocean Globe Race -kilpaillun 10. syyskuuta 2023 Southamptonista Englannista. Neljänä etappina järjestettävä maailmanympäripurjehduskilpailu on ensimmäisen Whitbread Round the World Racen hengessä järjestetty purjehduskilpailu.
Vielä kerran maapallonympäri -luvussa esitellään Galianan purjehdusjoukkue, kun yksitoista jäsentä esittelevät itsenä ja miksi he ovat lähteneet mukaan vaativaan meriseikkailuun.
Mukaan teokseen on myös liitetty viisi liitettä, jotka kattavat 300-sivuisesta lukukokemuksesta lähes 50 sivua. Purjehdussanaston ja tähtitieteellisen navigoinnin pikakurssin lisäksi mukaan on litteroitu kolme henkilökohtaista kirjettä, jotka Tapio on lähettänyt lapsenlapselleen Emilille ja äidilleen sekä muulle lähisuvulle. Kirjeet tarjoavat mielenkiintoinen kurkistuksen maailmanympäripurjehtijan maailmaan ja ne tarjoavat monella tavalla toisenlaisen näkökulman kulissien taakse, kuin toimitettu teksti. Kirjeissä Tapio Lehtinen on aidoimmillaan.
Vaikka Lehtinen ja Pusa ovat ansiokkaasti suomentaneet englanninkielisiä ilmaisuja, joita yleensä valtameripurjehdusta käsittelevissä teoksissa näkee vain englanniksi, toistuu termi barnakkeli ärsyttävän usein. Siitä huolimatta, että maailmanympäripurjehtija Lehtinen ja journalisti Pusa ovat itse mieltyneet kyseiseen anglismiin, olisi ollut suotava, että viimeistään toisessa yhteisessä muistelmateoksessa olisi käytetty suomea käsiteltäessä veneen pohjaan tarttuneita eliöitä. Vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla. Veneen pohjaan kiinnittynyttä eliöstöä olisi voinut kutsua hanhenkauloiksi, siimajalkaisiksi, äyriäisiksi, veneen pohjaeliöstöksi, mutta kuten teoksen alaotsikko toteaa: ”Perkele, taas barnakkeleita!”
Lehtisen ja Pusan kirjoittamat muistelmat kovanonnen kilpailusta ei ole mikään kaunokirjallinen teos, jota lukisi sen ilmaisun vuoksi. Teksti on karua ja hyvin tiivistä. Välillä kertomus rönsyilee ja on paikoitellen jäsentymätöntä. Tämän teoksen ansiot eivät ole ilmaisussa, vaan se avaa karun ja osin raadollisen totuuden vaativaan purjehduskilpailun maailmaan. Vaikka moni asia on purjehdusurheilua seuraavalle tuttua ennestään sanomalehdistön kautta, tuo teoksen moniäänisyys hyvän lisän tarinaan, jota kuvaliitteiden kuvat tukevat. Lehtinen ja Pusa onnistuvat yllättämään myös lukijansa, sillä kirjan sivuilta paljastuu tapahtumia, joita ei ole aiemmin kerrottu julkisuuteen.
Nähtäväksi jää pitääkö Lehtisen lupaus olla osallistumatta enää yksipurjehduskilpailuihin maailmanympäri, näin hän ainakin Eero Lehtisen suulla lupaa teoksessaan Selviytyjä: Asteria-veneen viimeinen matka.
Selviytyjä – Asteria-veneen viimeinen matka
Tekijä: Tapio Lehtinen ja Ari Pusa
Tammi, 2023
304 s.
Hinta: 32,95€