Rajavartiolaitoksen tai tarkemmin ottaen rannikkovartioston vartiovene on myynnissä huutokauppa-sivustolla. Vuonna 1973 valmistuneella veneellä on mittaa hieman yli 14 metriä ja leveyttäkin yli 3,5 metriä.
Koska vene ei viranomaisveneiden mukaan ole rekisterissä ja katsastuksetkin on hoidettu Rajavartiolaitoksen oman katsastusjärjestelmän mukaan, venettä myydään vain yrityskäyttöön. Ostajalla tulee siis olla voimassa oleva Y-tunnus.
Vaikkei sitä suoraan myynti-ilmoituksessa sanotakaan, niin syynä mitä ilmeisimmin on se, että rekisteröimättömien viranomaisveneiden rekisteriin saattaminen on yksityishenkilölle yleensä vähintäänkin ”paha”, ellei aivan mahdoton tehtävä. Sitä varten kun pitäisi teettää vähän kaikenlaisia testejä ja saada todistuksia ja sellaiset käyvät vähintäänkin kalliiksi.
Näin ollen RV33-vene myydään siis vain ammattikäyttöön. Vene on Rajavartiolaitoksen mukaan ollut operatiivisissa tehtävissä tähän kevääseen saakka.
Oy Wärtsilä AB:n Vaasan tehtaalla 1970-luvulla valmistunut vene myydään siinä kunnossa kun se myyntihetkellä on. Tiedossa olevia vikojakin siitä löytyy: Hylsä päästää merivettä konehuoneen pilssiin, kuljettajan puoleinen etuikkuna on rikki, polttoainelinja saa jostain ilmaa, joten sen joutuu ilmaamaan noin 10 minuuttia käyninstyksestä, perän polttoainetankki on poistettu käytöstä ja pelastuslautan katsastuskin on umpeutunut viime lokakuussa.
Myyjä eli rajavartiolaitos kehottaakin mahdollisia kiinnostuneita ostajia tutustumaan alukseen huolella ennalta, sillä tarjoukset ovat sitovia.
Ainoa tilaisuus tutustua alukseen on 8. kesäkuuta kello 12-13 Hangon merivartioasemalla, sillä muita näyttöjä ei järjestetä. Myös näyttötilaisuuteen tulee ilmoittautua ennalta 4. kesäkuuta mennessä, ilmoituksessa kerrotaan. Veneeseen ei pääse tutustumaan ellei ole ilmoittautunut näyttöön ennalta.
Tiistai-iltaan mennessä veneestä tehty korkein tarjous oli 11 000 euroa.
Varusteet ja tekniset tiedot
Valmistaja: Oy Wärtsilä Ab, Vaasan Tehdas
Valmistusvuosi: 1973
Suunnitteluluokka: B
Rungon pituus: 14,3 m
Suunnitteluvesilinjapituus: 12,38 m
Rungon leveys: 3,57 m
Suurin syväys: 1,68 m
Paino, brutto: 19,74 ton
Nopeus: n. 10kn
Alustyyppi 1: Partioalus
Alustyyppi 2: Hinaaja
Suunnitteluluokka: B – Avomeri
Suurin henkilöluku: 6
Suurin kuorma: 2210 kg
Propulsio: akselivetoinen potkuri/peräsinyhdistelmä
Potkuri: Pronssivalu CuNiMal, 3-lapainen, halk. 850 nousu 670mm. Finnscrew.
Pääkone: Mercedes-Benz OM 403, 300hv / 2200 rpm
Kunnostettu 03112003 Hämeen Diesel Oy
Käyttötunnit: 1378h
Merivaihde: Eisenwerke Reintjes GMBH Hameln – BGA 180, 3:1. Kunnostettu 03112003 Hämeen Diesel Oy. Vulkan EZ 79
Apukone: Petter 94 V ilmajäähdytteinen 3,5 kW, BKB SHT DC gen
Tutka: Raymarine series, käyttölaite Raymarine C120
Plotteri: Raymarine C80
VHF: Shipmate RS84000
Kaiku: Furuno FCV-581L / anturi Furuno 50B-6, 1kW kumianturi
Hyrräkompassi: Robertson RGC 50, v.1995. Poistettu käytöstä 2017.
Automaattiohjauslaite: Raytheon Raypilot 650
Magneettikompassi: Suunto D-110
Sateliittikompassi: Simrad HS70
Lämmitys: Vesikierto, Sähkökattila EL-Finn PK201 TY3
sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Palopumppu: Honda WH20X
Palosammutus: Fireaway StatX aerosol
Ankkuripeli: Simpson Lawrence – Horizon 1500, 1000W
Ankkuri 50kg, 50m 3/8” kettinkiä
Tyhjennyspumppu: Nira
Valonheitin: HP260
Äänitorvi: Paineilma
Pyörivät lasit: 2 x Lämpöteho 250w
Tuulettimet: 2 x Konehuone ja ohjaamo
Lisävarusteet: Dynawatt 3500
Pelastuslautta Solas 12henk. – tarkastus umpeutunut 10/2019
Viimeisin telakointi: WSY – Teijo 11/2017
Lähde: Huutokaupat.com