Tilaa
Jutut

Kesän varusteuutuuksia – hyttysverkosta foililautoihin

25.07.2022

Kirjoittajatimo kuukkanen

Kuvaajavalmistajat, istock

Hyttysriesaa satamissa voi välttää näppärällä oviaukon hyttysverkolla.

Liikkuvassa veneessä hyttyset eivät kiusaa, mutta satamissa ja varsinkin luonnonsatamissa niistä voi olla riesaa. Yhtä hyvin saaristossa kuin sisävesillä. Kiusa korostuu helteillä, kun veneen luukkuja haluaisi pitää auki läpi yön.

Maritimin valikoimassa on oviluukun peittävä hyttysverkko, jonka reunassa olevat painonarut pitävät sen pinkeänä paikallaan ja reunatkin tiiviinä.

Verkko sidotaan kulkuaukon yläpuolelle ja levitetään oviaukon päälle. Painovoima hoitaa loput. Pikku tuulikaan ei saa sitä sijoiltaan.

Hyttysverkon mitat ovat 90 x 180 senttiä eli se peittää 85 x 175-senttisen kulkuaukon, olipa kyse purje- tai moottoriveneestä. Parhaiten se toimii silloin kun kulkuaukkoa kiertää ulkoneva kehys, jonka ulkopuolella painonarut pysyvät ryhdissä.

Hyttysverkko ei estä oviaukosta kulkemista. Verkkoa nostetaan alareunasta ja asetetaan takaisin paikalleen.

Tämä malli toimii se periaatteessa kansiluukuissakin, mutta niille on saatavana sopivamman kokoisia ja parempia ratkaisuja.

Hinta: 99 €, Lisätiedot Maritim

Cayman B55 GPS: Haswing on julkistanut sähköisen Cayman B55 GPS -keulamoottorin uusimman Gen 1.6 -version.

Moottorin saa entistä pidemmällä rikipituudella (1,83 m). Siinä on myös enemmän ohjailutoimintoja. Langattomassa kaukosäätimessä on oma näppäin taivasankkurille. Sillä voi myös lukita keulasuunnan tai kurssin sekä ohjata käsin.

Moottoriin yhdistettävällä puhelinsovelluksella saa lisää automaattisia ohjaustoimintoja.

Hiiliharjallisen suoravetomoottorin ottoteho on 600 W ja työntövoima 55 lbs. Takuuaika on kaksi vuotta. Gen 1.6 on odotettavissa Suomeen ensi vuonna.

Hinta: 1 295 €, Lisätiedot: Sähkoperämoottori

Fliteboard: Nyt on kesäksi tiedossa hauskuutta. Suosittuja Fliteboard-foililautoja saa Suomesta.

Sähkömoottorilla varustettu Fliteboard kiitää vedenpinnan yläpuolella kantosiipiensä varassa, vauhdikkaasti mutta liki äänettömästi. Ekstreme-lauttailijat jopa hyppivät sillä aallokossa.

Siipeä vaihtamalla laudan luonne muuttuu sähäkästä temppulaudasta vakaaksi cruisailijaksi.

Keveiden ja kestävien Fliteboardien kaikki komponentit on pakattu litteään kantolaukkuun.

Hinta: 13 702 €, Lisätiedot: Kevytilmailu

 

EPIRB-hätämajakka: ACR ja Ocean Signal ovat kehittäneet uusimpien Solas-määräysten mukaisen AIS-lähettimen sisältävän EPIRB-hätämajakan.

Se lähettää hätäviestin 406 MHz ja 121,5 MHz kanavien lisäksi AIS-hätäkutsuna, joka tulee suoraan mahdollisten lähellä olevien alusten navigointijärjestelmiin. Tämä on ratkaiseva parannus, sillä perinteinen EPIRB-hätäsanoma kiertää meripelastuskeskuksen kautta.

AIS-EPIRB-vaatimus koskee toistaiseksi vain Solas-luokkaa, mutta se on harkinnan arvoinen myös huviveneissä.

Hinta: ei tiedossa, Lisätiedot: ACR Artex, Ocean Signal

Paguro 4MY: Yksisylinterisen Yanmar L70 -dieselmoottorin pyörittämä Paguro 4MY -generaattori täyttää isommankin veneen sähköntarpeen.

Elektronisen ohjaimen ansiosta kesto- magneettigeneraattori antaa puhtaan siniaallon muotoista 230 voltin verkkovirtaa, jonka jatkuva teho on 3,5 kW. Siinä on myös käynnistysakulle sopiva kahdeksan ampeerin laturi.

Noin 60 kiloa painava generaattori on asennettu hyvin äänieristettyyn ja tärinävaimennettuun koteloon. Melutaso on noin 53 dB.

Hinta: 9 275 €, Lisätiedot Maritim

 

 

EcoFlow 220: Ecoflow on kehittänyt kaksipuolisen EcoFlow 220 -aurinkopaneelin.

Etupinnan teho on 220 wattia ja takapinnan 150 wattia. Takapaneelin idea on antaa lisätehoa hajavalosta, mutta tuotto lisääntyy reilusti, jos sen takapinnalle heijastuu valoa peilistä tai pellistä.

Kannettava paketti on kooltaan 50 x 82 cm, ja se avautuu 183 x 82 cm paneeliksi. Kytkentä toimintavalmiuteen vie muutaman sekunnin.

Paneelilla voi ladata esimerkiksi EcoFlow-latausasemaa, mutta siitä saa virtaa myös suoraan sähkö- ja mobiililaitteille.

Hinta: 599 €, Lisätiedot: Vempaimet

Lue myös nämä

X