Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Atlantic Marine 670 Open, Bella 630 RC ja Jeanneau Cap Camarat 6.5 CC – Kesäiseen päivään

Suuret keskipulpettiveneet ovat suosittuja etenkin Välimerellä. Meillä ne etsivät vielä paikkaansa bowridereiden ja hardtoppien hallitsemilla markkinoilla.

02.02.2015

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaKari Hautala / Otavamedia

Retkiveneiden kotimaisilla markkinoilla, ja varsinkin yli 5 m kokoluokassa, valtaa ovat pitäneet dc- ja bowrider-mallit. Myös kotimainen perinnevene ht on edelleen suosittu. Mutta vähitellen ovat yleistyneet myös suuret keskipulpettiveneet, jotka jo pitkään ovat olleet keski- ja eteläeurooppalaisten suosiossa.

Alumiiniveneitä lukuunottamatta suuri osa keskipulpettiveneistä on tullut Keski-Euroopasta, ja luokan hallitsijat ovat samaan konserniin kuuluvat Jeanneau ja Beneteau. Ne valmistavat veneitään kotimaansa Ranskan lisäksi myös Puolassa, jossa venevalmistus on siirtymässä alihankinnasta enemmän omien mallien tuotantoon.

Suomalaiset keskipulpettiveneet eroavat keskieurooppalaisista monelta osin. Keski- ja Etelä-Euroopassa niitä käytetään pääasiassa huviveneinä, joissa vietetään aikaa kauniina kesäpäivinä. Pulpetin sisällä on lähes poikkeuksetta pieni kajuutta ja pulpetin edessä pöytä tai auringonottotaso. Suomessa keskipulpettiveneet mielletään vahvasti kala- ja yhteysveneiksi, joissa turkkitila on maksimoitu ja pulpetin sisäosa on korkeintaan varusteiden säilyttämiseen.

Bella-Veneet esitteli oman tulkintansa keskipulpettiveneestä viime elokuussa. 630 RC on Espen Thorupin käsialaa ja suunniteltu alun perin norjalaiselle Morganille. Se on enemmänkin sivu- ja keskipulpettiveneen risteytys kuin puhdasverinen keskipulpettivene. Pulpetin voi kiertää molemmilta puolilta, mutta styyrpuurin kulkuväylä on selvästi kapeampi ja korotettu turkin tasosta.

Jeanneau Cap Camarat 6.5 CC ja Atlantic Marine 670 Open ovat perinteisiä eteläeurooppalaisia, kajuutalla varustettuja keskipulpettiveneitä.

Atlantic on ajettavuudeltaan miellyttävän rauhallinen ja sillä pärjää hyvin aallokossa.

Bella on vakaa ja yllätyksetön ajaa. Aallokossa se ei aivan pärjää kilpakumppaneilleen.

Jeanneau on urheilullinen ja hauska ajettava. Pysty tuulilasi antaa kohtuullisen suojan viimalta.

Kulttuurieroja

Bellassa on selvästi panostettu asuttavuuteen ja sen kajuutta onkin vertailun tilavin. Rungon sisätila on hyödynnetty tehokkaimmin ja kajuutta ulottuu styyrpuurin laitaan asti. V-vuoteessa mahtuu hyvin nukkumaan kaksi aikuista, pituutta sillä on 2,20 m ja leveyttä suurimmillaan 1,70 m.

Jeanneaun kajuutta on vertailun pienin. Siihen ei ole edes yritetty mahduttaa vuodepaikkoja, vaan se on suunniteltu tilavaksi säilytyskomeroksi. Lisävarusteluettelosta voi valita kemiallisen wc:n, joka muuttaa pulpetin suureksi wc:ksi.

Atlanticin kajuutta on kooltaan Jeanneaun ja Bellan välimaastossa. Makuutila riittää vain yhdelle aikuiselle tai kahdelle lapselle. Suorakaiteen muotoisen vuoteen pituus on 1,85 m ja leveys 1,05 m.

Kaikissa vertailuveneissä keulassa on sohvaryhmä, jonka voi muuttaa lisäosilla aurinkotasoksi. Jeanneaussa ja Atlanticissa keula on suunniteltu myös istuskeluun, joten sohvan yhteyteen saa pöydän. Bellassa keula on tarkoitettu vain matkustukseen tai auringonottoon ja pöytä sijoitetaan taka-avotilaan.

Vertailun veneet ovat ajo-ominaisuuksiltaan hyvin erilaisia. Moottoriteholtaan Bella on 115 hevosvoiman Mercurylla selvästi altavastaaja (Jeanneau 150 hv Honda, Atlantic 175 hv Suzuki). Moottoriteho kielii veneen käyttötarkoituksesta ja ominaisuuksista.

Lue vertailu kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 2/2015

 

X