Tilaa
Testit

Käytetty: Yamarin 64 DC – Suosikkiluokan hymypoika

Yamarin 64 DC hiipii sydämeen asiallisen reippauden ja moitteettoman käytöksen avulla, kuten merkin imagolle on aina sopinut. Ei draamaa, vaan mielihyvää.

17.05.2023

Kirjoittajaja kuvat Pasi Nuutinen

Säätövaraa olisi, mutta sitä ei nyt tarvita. Keskimittainen mies solahtaa Yamarin 64 DC:n ohjaamoon kuin käsi hyvään hansikkaaseen. Jämäkästi pehmustetussa kuppi-istuimessa saavat hyvän asennon niin selkä kuin jalatkin.

Kaasukahva on sopivalla korkeudella, samoin ratti, jonka yli näkyy hyvin mittaristo pienen karttatason etureunassa. Jalallinen plotteri tosin hätistää paperikartat apukuskin haltuun.

Olo on turvallinen korkeiden laitojen ja keulakannen suojissa. Tuulilasista katsellaan läpi, ei yli. Näkyvyys on erinomainen kaikkiin suuntiin ja ajoviima vain kutittaa mukavasti hiuksia eikä putoa silmien kiusaksi.

Joten otetaanpas sitten sitä viimaa. Testiveneessä on alkuperäinen 200 hv nelitahti-Yamaha, jolla on ikää 14 vuotta. Kun kahvan työntää eteen, moottori nostaa veneen päättäväisesti liukuun. Kynnys on loiva, mutta pitkähkö. Mieluiten ajaa joko alle 9 solmua tai yli 14 solmua, niiden välissä vene jää roikkumaan peräaaltoonsa.

Mutta reippaassa liu’ussa Yamarin saa kuljettajansa hymyilemään leveästi. Suoraan ajaessa vene on vakaa ja kaarteissa se kallistuu johdonmukaisesti, vain kohtuullisen verran ja potkurin pito säilyy hyvin.

 

Yamarin 64 DC tykkää reippaasta matkavauhdista, kuten päiväveneen kuuluukin.

Reipas ja hallittu

Testikeli on helppo, aalloiksi löytyy lähinnä omia ja muiden peräaaltoja. Ohjaus on riittävän nopea ja vene ketterä, jotta Yamarinin ennättää aina kääntää kohtaamaan ne kauniisti kölillään. Puolimetriseen möykkyyn asti vene selvittää kaiken sivistyneesti 25–30 solmun nopeusalueella ja tehokas moottoritrimmi sallii vesilinjan pituussäädön eri aallon suunnille järkeväksi.

Huomionarvoinen asia on, että veneestä, rakenteista, osista ja kalusteista ei saa irti mitään sivuääniä edes yrittämällä. Hyvä laatutodistus 14-vuotiaalle Yamarinille!

Potkuri saattaa tosin testiveneessä olla hieman turhan loiva. Moottori kiertää iästään huolimatta suosituksen mukaiset 6 000 rpm, mutta loki näyttää silloin ”vain” 33,4 solmun huippunopeutta. Se on odotettua vähemmän, vaikka huomioidaan loppukesästä mahdollisesti leväinen pohja sekä täysien tankkien ja matkavarustuksen ylimääräinen paino. Yamarin alkuperäiset esitteet ja vanhat testiraportit lupaavat yli 40 solmun vauhteja näillä tehoilla.

Tavallista reippaampia matkanopeuksia puolustaa Yamarin 64 DC:n perusolemus. Se on leimallisesti vene hauskanpitoon päiväreissuille. Vauhdin hurma on silloin yhtä oleellinen osa huvia kuin piknik-tauot vierassatamissa tai luonnonpoukamissa. Ison moottorin kulutus jää ajamisen iloon nähden pieneksi kiusaksi, kun käytännössä ajotunteja kertyy vähän verrattuna vesillä vietettyyn aikaan.

Etenkin vauhdikkaassa kaarreajossa Yamarin yllättää mallikkaan hallitulla käytöksellään.

Avoimenakin suojaisa

Aikanaan 64 DC kuului päiväveneiden suurimpaan kastiin, nykyisin enää keskikokoisiin. Mahdollisuus tilapäiseen yöpymiseen pitää siis olla. V-vuode keulakajuutassa täydentyy välilevyllä varsin suureksi laveriksi ja tila on ilmava, vieläpä tuuletusikkunoilla varustettu. Siestat ja yöt nukkuu oikein mukavasti, mutta pidempää matkailua rajoittavat vaatimattomat tavaratilat.

Boksit keulassa ja molemmin puolin perässä riittävät köysille hyvin, mutta ankkurille niukasti eivätkä lepuuttimille lainkaan. Kun perän U-sohvan alle pakataan venevarusteita siellä olevien akkujen, tankkien ja pöytäkalusteiden lisäksi, henkilökohtaiset tavarat jäävät käytännössä pyörimään kasseissaan keulakajuuttaan.

Ainoat säilytystilat ovat sohvan alla ja niistä vievät suuren osan akut sekä tankit.

Keulaboksi on vaivoin riittävä ankkurille. Köydet mahtuvat hyvin, mutta lepuuttimet eivät.

Päiväretkeilyssä asia ei ole ongelma. Auringonpalvonta on periaatteessa tutumpi harrastus meitä eteläisempien maiden veneilijöille, mutta Yamarin osaa huomioida lajin pohjoismaiset erikoisolot paremmin.

Korkeiden varalaitojen etu matkan aikana on ilmeinen, mutta niistä on iloa myös tauoilla. Meidän kylmillä vesillämme saa nautiskella auringosta huomattavasti useammin ja mukavammin, kun U-sohvasta sijattava patjasto on alhaalla tuulensuojassa.

Pentteriä ei Yamarinissa ole. Valmiiksi pakattuja eväitä nauttimaan mahtuu viisi henkeä pöydän ääreen sohvalle ja kaksi lisää ohjaamon istuimet kääntäen. Tosin pöydän takaa on hankala poistua kesken aterian.

Piknikillä pöytä riittää 5–7 hengelle ja sen laskemalla sohva muuttuu aurinkotasoksi. Korkea laita antaa hyvän selkänojan ja suojaa viimalta.

Kulkutie avotilasta aivan keulaan saakka on erinomaisen helppo ja turvallinen.

Yamarin 64 DC kuuluu rungoltaan vielä kapeiden ja pitkien keulojen aikaan. Nykyiseen tylppien ja pulleiden trendiin verrattuna hävitään keulakajuutan tilavuudessa, mutta voitetaan rantautumisen helppoudessa. Kannelle nousevat askelmat ohjaamon keskellä ovat kiitettävän suuret, tiikkikäytävä kannella ja haineväkaiteet antavat turvaa keulaan mennessä.

Tuulilasi ulottuu pitkälle taakse, mikä haittaa laiturille kulkua kylkikiinnityksessä. Helpoimmin se käy perän portaiden kautta, mutta sieltä avotilaan tullessa joutuu astumaan patjojen päälle.

Ohjaamon ergonomia on Yamarinin parhaita puolia. Käsiteltävät ovat hyvin ulottuvilla ja nähtävät esillä.

Ymmärrettävä ihastus

DC-veneiden nousu suosituimmaksi venetyypiksi alkoi jo vuosituhannen vaihteessa. Yamarin 64 DC syntyi kehityksen kypsässä vaiheessa, mikä näkyy pienten virheiden puuttumisena. Samaan on ohjannut merkin perinteinen ote suunnittelussa: hyödynnetään vanhoista malleista hyvät puolet ja viilataan heikkouksia pienin askelin paremmiksi.

Veneellä on turvallisella tavalla reipas suorituskyky ja se käyttäytyy pätevästi tehtävissään. Kun ulkonäkökin on siisti ja hillitty, on kokonaisuuteen vaikea olla mielistymättä sitä enemmän, mitä paremmin siihen tutustuu.

Ei ihme, että vene säilyi sellaisenaan tuotannossa pitkään ja sitä myytiin paljon. Yamarin 64 DC on venemaailman vastine tavallisen suomalaisperheen unelmavävylle.

Ominaisuuspuntari

Venettä verrataan yleisesti ottaen saman tyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutostenvaikutuksia on huomioitu.

Ajettavuus

”Vaikka huiput jäivät odotetusta, käytännössä yleisimmällä nopeusalueella ajaminen oli iloista, hauskaa ja innostavaa kaikkiin suuntiin.”

Tyylikkyys

”Edustaa sellaista positiivista itsevarmuutta, jossa persoonallisuutta ei tarvitse korostaa erottuvuudella.”

Käsiteltävyys satamissa

”Ketterä ja knaapit tyydyttävästi esillä, mutta köysiboksit veneestä käsin hankalasti ulottuvilla ja lepuuttimilla ei omia säilytyspaikkoja.”

Merikelpoisuus

”Hyvät nopeusvarat antavat mahdollisuuden reagoida muuttuviin olosuhteisiin. Ohjaamo ja matkustamo ovat turvalliset vielä, kun tämän kokoisella varmasti pyritään vain pois ulapalta.”

Laatuvaikutelma

”Valmistajalla on hyvä maine kunnollisesta työnjäljestä ja tämä yksilö alleviivaa sitä täysin.”

Urheilullisuus

”Vertauksena automaailmasta, 64 DC on lähempänä sporttista Audia kuin VW:tä, mutta vielä kaukana Porschesta.”

Hillitysti uudistuva

Historia Vuonna 2016 Yamarin muutti nimikoodistonsa nelinumeroisesta kahteen ja kirjaintunnuksiin. 64 DC tuli silloin 6240:n tilalle, mutta vene itse on tismalleen sama. Yhteensä versioiden tuotantoaika ulottuu vv. 2004–2012.

Aina hillitysti uudistunut Yamarin hyödynsi tässäkin edellisiä mallejaan. Kun aiempi DC 6110 jäi pois, 6240 perustettiin 6210:n (keskipulpetti) ja 6230:n (walkaround) rungoille.

Pohjan V-kulma 21,5 on sama, päämitat muuttuivat hieman ja nousulistoja levennettiin ja käännettiin hivenen alaviistoon kulun keventämiseksi, liukukynnyksen helpottamiseksi sekä kantavuuden lisäämiseksi ajossa.

 

Lue myös nämä

X