Tilaa
Testit

Käytetty vene: Flipper 620 – Kiltti delfiini

Järkevä tilankäyttö ja sopuisat ajo-ominaisuudet ovat taanneet Flipper 620:lle harvinaisen tasaisen suosion, niin aikanaan uutena kuin nyt käytettyjen markkinoilla.

01.04.2024

Kirjoittajaja kuvat Pasi Nuutinen

Värit ovat toki makuasioita, mutta kyllä leveä, oranssina leiskuva kylkiraita on vähintään piristävää vaihtelua vesillä. Se saa sympatian heräämään heti, kun Flipper 620 putkahtaa saarten välistä näköpiiriin. Vähän samalla lailla, kuin 1960-luvun lastensarjan päähenkilö, venemerkille nimensä lainannut vekkuli delfiini.

Vielä helpompi veneeseen on mielistyä siihen lähemmin tutustuessa. Silloin tosin perusteet muuttuvat rauhallisen järkeviksi.

Flipper perusti koko mallistonsa menestyksen sille ajatukselle, että asiakkaalle tarjotaan kohtuuhinnalla asiallista työnlaatua sekä tehokasta toimivuutta kunkin venetyypin peruskäytössä. Idea toteutui poikkeuksellisen tarkasti 620:ssä, josta tulikin Flipperin pisimpään valmistettu malli: 21 vuoden tuotantoikään on yltänyt vain harva vene koko maailmassa.

Pituus- ja vuosiluokkaansa nähden Flipper 620 on verrattain leveärunkoinen. Se on esimerkiksi viisi senttiä leveämpi kuin isosiskonsa 640 ja vain viisi senttiä kapeampi kuin täysin asuttavaksi matkaveneeksi tarkoitettu Flipper 700. Mittasuhteiden vaikutus näkyy sisustuksen järjestelyissä, kansien käytettävyydessä sekä veneen ajo-ominaisuuksissa. Kaikissa vaikutusta voi vieläpä luonnehtia melko myönteiseksi.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 10/2020

Testi-Flipperin kyljet on maalattu uudestaan, onneksi tarkkaan alkuperäisillä sävyillä.

Väljästi sisällä

Pienten HT-veneiden tyypillinen ongelma on vaikea kulku keulan ja avotilan välillä. Flipper 620:ssä se käy helposti, kun vene on varsin vakaa ja sivukansilla on muutama tärkeä sentti lisää leveyttä. Katteen päällä on hyvät kaiteet, jotka aidossa pilottityylissä jatkuisivat yhtenäisenä kaarena koko keulan yli. Nyt kaari on laskettu polven korkeudelle ehkä ulkonäkösyistä. Turhaan, sillä käytettävyyttä ratkaisu ei helpota.

Sivukansi on kiitettävän leveä, mutta kaide olisi parempi yhtenäisenä kaarena.

Puhtaasta kaksirunkorakenteesta ei Flipperissä voi puhua. Aikansa tapaan varalaitojen laminaatti on todella paksua ja kalusterungot toimivat samalla ulkorungon jäykisteinä. Näin saadaan hyödynnettyä sisätilat viimeistä senttiä myöten, minkä huomaa veneessä oleskellessa. Mitoitus on kauttaaltaan mukavan väljä suomalaiselle keskimittaiselle.

Kuomun alla on täysi seisomakorkeus normaalipituiselle.

Sivupenkeissä on täysi nukkumapituus.

Keulakajuutassa on hyvin ilmavuutta yöpymiseen ovi ja kansiluukku suljettuna, jälkimmäinen on vielä varustettu aurinkotoimisella tuulettimella. Kaapit puuttuvat, mutta seinillä, keulassa ja päälaipiossa on hyllyjä ja punkan alla isot lokerot. Pukeutumispaikkaan saa seisomakorkeuden luukun avaamalla. V-vuoteen täydentävä välilevy palvelee myös pöytänä, kun sen nostaa avotilan pitkien penkkien väliin.

Keulassa on ilmavan väljä nukkumapaikka kahdelle aikuiselle.

Niissä on nukkumiseen riittävästi pituutta ja leveyttä. Ajon aikana istuskelu taas on suojaisaa, kun varalaidat ovat korkeat ja kate ohjaa viiman yli päiden.

Katteen alle jäävät molemmille laidoille lukittavat kaapit. Styyrpuurin puoleinen on korkeampi ja sinne usein asennetaan jääkaappi, mikäli kylmälaukku ei riitä retkieväille. Myös lämmittimelle kaappi on luontevin paikka. Tästä veneestä sellainen on poistettu, mutta pakoputki on edelleen sivukannella.

Pentteri syntyy, kun kartturin istuin taittuu paljastamaan keittimen paikan ja kipparin penkin alta löytyy pesuallas. Aputasoa on kaikkiaan niukasti ja sekin kahden puolen käytävää, mutta retkieväät tai aamiaisen valmistaa sujuvasti.

Kartturin penkki taittuu työtasoksi ja paljastaa lieden paikan.

Tukevasti kaarteissa

Ohjaamo on lähellä katteen etuosaa, mistä on etua kolmella tavalla. Kattoluukku osuu hyvin kuljettajan kohdalle, veneen painopiste siirtyy edemmäksi ja kaarteissa näkyvyys säilyy hyvänä myös paapuurin suuntaan.

Jälkimmäistä auttaa sekin, että Flipper kaartaa hillitysti sekä kallistuskulman että liikkeiden nopeuden suhteen. Veneen ajokäytöstä, kuten tilankäyttöäkin, kuvaa parhaiten sanalla järkevä. Yllätyksiä ei saa aikaan yrittämälläkään.

Pleksinen kattoluukku on näppärä, mutta ei Flipperin omaa mallia.

Flipper 620:ssä on hyödynnetty Sigurd Isacsonin patenttipohjaa. Siinä V-pohja saa liukuunnousussa tarvittavaa perän kantavuutta moottorikaivon ohi ulottuvilla, palteita leveämmillä tasoilla. Vene nousee kynnyksen yli maltillisella keulan kohoamisella.

Pohjamuodon erityisyyttä ei silti kannata liikaa hehkuttaa. Tähän veneeseen, kuten useimpiin muihinkin yksilöihin, on jälkiasennettu oikeat, säädettävät trimmilevyt. Hyvästä syystä, sillä korkeakylkiselle veneelle tyypillisesti Flipper pyrkii nojaamaan tuuleen, jolloin aalto pääsee iskemään loivahkoon pohjaa terävästi.

Ei se vaarallista ole, sillä niin runko, kansi kuin kalusteet kuulostavat kestävän pauketta ilman keskinäistä elämistä tai särinöitä. Matkustajille se on kuitenkin epämukavaa. Kun veneen oikaisee trimmitasoilla kölilleen ja moottorilla painaa keulaa hieman alas, kyyti käy miellyttäväksi.

Sopiva matkanopeus löytyy 20 kn paikkeilta, huiput tässä veneessä 24 kn paremmalta puolelta. Se vaikuttaa niukalta 90 hv moottorilla, mutta selitys on käyttötarkoituksessa lähinnä mökki- ja päiväveneenä. Potkuria on loivennettu ja kavitaatiolevyyn lisätty siipi, jotta vene toimii paremmin vesihiihdossa ja täydellä lastilla.

Tuo käyttö ei ole vaatinut ohjaamoon plotteria kummempaa lisävarustelua, joten selkeys on jäljellä. Kartta mahtuu niukasti apukuskin eteen ja väljemmin keskiluukun päälle, jossa se on hyvin myös kuskin silmien alla. Hallintalaitteet ovat esillä mainiosti, vaikka leveästi istuva saattaa tavoittaa kaasukahvan polvellaan.

Kavitaatiolevyn lisäsiipi auttaa vesihiihdossa.

Aloitusvene edelleen

Flipper 620:n mutkaton monipuolisuus selittää mallin pitkäikäisyyttä. Se on riittävän pieni ollakseen kuluiltaan maltillinen sekä käytön että ylläpidon suhteen. Siinä on lukittavia tiloja perusvarustukselle niin, että töiden jälkeen veneelle lähtiessä ei tarvitse mukaan kuin avaimet.

Silti tiloissa retkeilee 2–4 henkeä sopuisasti viikonlopun. Pidempäänkin, jos ruoka- ja hygieniapalveluissa nojaa nykysatamien hyvään tarjontaan.

Aikoinaan etenkin ruotsalaisesittelyissä Flipper 620 arvioitiin hyvin sopivaksi veneeksi harrastusta aloittaville nuorille perheille. Luonnehdinta ei ole vanhentunut vähääkään.

Eikä sen osuvuus vähenny siitäkään, että moni aloittajaperheistä on ennättänyt vanhentua konkariksi asti yhdellä ja samalla veneellä.

Rauhallinen käytös jyrkissä kaarteissa on erinomainen piirre perheveneelle.

Flipper 620

Pituus 6,20 m, leveys 2,45 m, paino 800 kg, kantavuus 7 henkeä, tehosuositus 55–115 hv, moottori 90 hv Honda vm. 2000
Suunnittelija Sigurd Isacson, 
valmistusvuosi 1982, valmistaja Flipper Boats, Nauvo

Hinta uutena (1982) 73 700 mk (70 hv moottorilla).

Historia Kun Flipper 620 esiteltiin vuonna 1976, se toi Sigurd Isacsonin patenttipohjan tehtaan kaikkiin tuotantomalleihin. Vene pysyi tuotannossa vuoteen 1997 asti, vaikka veistämön omistus vaihtui tuona aikana useaan kertaan.

Muutoksia oli vähän. 1989 kattoluukun pressu vaihtui pleksiluukkuun, keulaa terävöitettiin, katteen takareunaan tuli pieni lippa ja perään uimataso. 1994 kylkiraidat vaihtuivat sinisiin ja pleksiluukku lasikuituiseen.

Valmistajan vaihdoksista johtuen veneiden tarkkaa lukumäärää ei tiedetä, mutta sekä Suomessa että Ruotsissa niitä on todella paljon. Myös vanhimpia vuosimalleja, joten hintakirjo on hyvin laaja.

Ominaisuuspuntari

Venettä verrataan 
yleisesti ottaen 
samantyyppisiin ja 
-kokoisiin. Arviot
 kohdistuvat ensisijaisesti 
venetyyppiin, ei yksilöön, 
mutta mahdollisten 
lisävarusteiden ja 
muutosten vaikutuksia 
on huomioitu.

Ajettavuus
”Tasaisen yllätyksetöntä 
käsittelyä sitten, kun oppii aktiivisen trimmauksen olosuhteiden mukaan.”

Asuttavuus
”Väljä mitoitus voi pitkällä 
reissulla olla tärkeämpi asia, kuin vessan ja ison pentterin puute.”

Käsiteltävyys
”Kokoistensa HT-veneiden 
huippua vakautensa ja hyvin sivukansiensa ansiosta. Sivutuuliherkkä silti, sille 
ei oikein voi mitään.”

Merikelpoisuus
”Turvallisuus on kyllä hyvin hallussa, mutta kovuus aallokossa haittaa mukavuuden ohella jaksamista: tämä pitää huomioida ennen, kuin lähtee pitkille ylityksille kovenevaan keliin.”

Tyylikkyys
”Silkalla yleisyydellään 
tietynlainen klassikko, joka on hyvin hoidettuna ilo nostalgiselle silmälle ja käytännöllisyyttä arvostavalle omistajalle.”

Laatuvaikutelma
”Rakenteellisesti napakka 
ja aikaa kestänyt esitys. Kyljet kertaalleen maalatut ja tekstiilejä vaihdettu, mutta ne ovatkin pinnoista kuluvimpia.”

Lue myös nämä

X