Tilaa
Testit

Käytetty vene: Chris-Craft Sea Hawk 215 – Roteva klassikko

Sea Hawk 215 on rouheasta olemuksestaan yhtä lailla Chris-Craft, kuin maineikkaan merkin imagon luoneet mahonkikaunottaret.

20.01.2023

KirjoittajaTeksti ja kuvat Pasi Nuutinen

Hiljaisessa vauhdissa vene kiemurtelee. Se ei ole vika, vaan ominaisuus, kun pohjakulma on peräti 19,5 astetta. Chris-Craftin kokemus ja taito jyrkän V-pohjan veneiden rakentamisessa tulee esiin, kun nopeus lähestyy kymmentä solmua ja liukukynnystä.

Suunta vakautuu, perä uppoaa odotettua vähemmän ja siirtyminen plaaniin tapahtuu hallitusti. Käyttökelpoinen nopeusalue pysyy laajana. Se nopeusalue on myös merikelpoinen. Sea Hawk 215:n rungon ja kalustekuoren väli on täytetty kelluttavalla vaahdolla, joka samalla jäykistää venettä.

On suoranainen sääli, ettei testipäivänä löydy kuin vaaksan, puolentoista korkuista aaltoa. Koetamme tehdä niitä lisää veneellä itsellään, runkomalli kun jättää ihan huomattavan vanaveden taakseen. Mikään ei kuitenkaan pilaa nautintoa, jolla jyhkeä Sea Hawk murtaa aallot pehmeästi alleen.

Kulutusmittaria ei ole, kun vene on tehty halvan bensan Amerikassa. Ison moottorin ja raskaan rungon yhdistelmän järkevyyttä on siellä vasta aivan viime aikoina arvioitu myös käyttökustannusten näkökulmasta. Jos mittari olisi, se varmaankin ohjaisi matkavauhdin noin 23–24 solmuun (3 000 rpm), missä vene ajotuntuman mukaan liikkuu herkimmin. Huipuksi mittaamme uudehkolla 4,3-litraisella MPI Mercuryllä 29,6 kn (4 300 rpm).

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X