Ero oli hätkäyttävä. Matkapursi kuudelle hengelle 60 tonnilla, kun kilpailijoiden hinnat lähtivät 25–30 prosenttia korkeammalta. Ei ihme, että Bavaria 30 Cruiser oli kesän kuumin puheenaihe veneenostajien keskuudessa esittelyvuonnaan 2005.
Epäilyjäkin esitettiin. Voiko noin halvalla tehdyltä veneeltä odottaa laatua ja kestävyyttä?
Nyt näyttää siltä, että voi. Bavaria ei ilmeisesti tehnyt säästökuuria materiaaleissa pihistämällä, vaan tehdastyötään rationalisoimalla. Testiin saamamme yksilö on 12-vuotias ja sen kunto kestää tarkastelun. Puuosat istuvat edelleen jämptisti, ovet ja luukut toimivat moitteita, lakkapinnat kiiltävät, eivätkä turkkilevyt tai rakenteet natise. Tämä yksilö on epäilemättä ollut hyvässä hoidossa, mutta ei lähtökohdassakaan ole voinut olla valittamista. Edessä on varmasti vielä paljon mukavia meripeninkulmia veneen kyyditessä omistajaperhettään leppoisille lomapurjehduksille.
Juuri sellaiselta reissulta vene oli palaamassa, kun yhytimme sen kuvattavaksi. Tuuli oli sellainen, mitä joissain piireissä nimitetään mojito-keliksi, 2–3 m/s takaviistosta niin, että vähän leikkaamalla sai pidettyä muutaman solmun vauhtia. Ainakin sen verran, ettei auringonkilossa kylpevän ulapan rauhaa viitsinyt häiritä moottorin melulla. Kumivenekin oli jätetty leppoisan siirtymän ajaksi kannelle.
Miksipä kiirehtiä lomilta pois.
Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 4/2018
Sopiva asenne
Testipurjehdukseen saimme onneksi tarmokkaamman kelin. Emäsalon korkeat metsät loivat pyörteitä mausteeksi niiden yli puhaltavaan 6–7 metrin tuuleen. Saaren itäpuolisella Orrenkylänselällä saimme oikein hyvin kuvan Bavarian purjehdusominaisuuksista.
Raaserista ei ole kyse, sen huomaa jo päältä katsoen ja perusmittoja tutkien. Melko pysty keula tuo kyllä pituutta vesilinjaan, mutta pullean rungon ja varsin syvien kölin ja peräsimen takia myös märkäpintaa on paljon. Runsas asuinvarustelu tekee veneen painavaksi kokoonsa ja maltilliseen purjealaan nähden.
Nämä huomioiden kyyti oli oikein tyydyttävää. Viiden solmun paremmalle puolelle pääsimme helposti, aivan alimmas tuuleen laskettuja kursseja lukuun ottamatta. Nousukulmat kannatti jättää tosituuleen nähden noin 45 asteen paikkeille. Siitä ylempänä meno kävi piinaamiseksi, eikä siitä ole heikon kiihtyvyyden veneillä suurta iloa edes väliaikaisesti.
Matka-asenne on kisahenkeä parempi myös manööverien kannalta. Ajoimme venettä sen suurimmalla keulapurjeella, 130-prosenttisella genualla. Jaluskulman siirtäminen laidalta toisella vaatii gastilta vikkeliä käsiä, jos kippari käyttää tosissaan nopeaa ohjausta (yksi kierros laidasta toiseen). Jalusvinssit ovat hyvin takana, ratin tasalla. Pöydän takia gasti joutuisi kiertämään laidalta toiselle aivan avotilan etuosan kautta, joten kaksin purjehtiessa on kätevintä jättää vanhan jaluksen vapautus ohjaajan tehtäväksi. Yksinpurjehdusta rajoittaa, että kukonjalalla kajuutan katolle jalustettua isopurjetta säädetään nostinvinsseillä.
Otetaan siis vähän rennommin ja nautitaan Bavarian paremmista puolista.
Ilo irti vakaudesta
Kun vendat päästää vähän leveämmiksi eli 100 asteen paikkeille, vene säilyttää vauhtinsa, köli pitonsa ja melko kauas keskilinjasta jalustuva genua voimansa paremmin. Ohjaus on tarkka ja tunnokaskin, jolloin hyvin tasaisesti jaettu purjeala on helppo säätää balanssiin. Silloin vene kulkee suuntavakaasti.
Vesilinjan leveys tuntuu tukevuutena puuskissa. Perustrimmin ollessa kohdillaan ratin takana pärjää hienosti yksin ja miehistö voi oikaista pitkille penkeille nauttimaan olostaan. Tai marssia sisään loihtimaan herkkuja itsensä ja kipparinsa virkistykseksi.
Sisätilat ovatkin sitä, missä Bavaria 30 Cruiser erityisesti kohoaa kokoluokkansa kärkeen. Ulkoa katsoessa korkea varalaita kiinnittää huomiota enemmän kuin ruffi ja sen leveys, mutta molempien vaikutus valkenee heti salonkiin laskeuduttaessa. Seisomakorkeus riittää keskimittaisen käveltäväksi aina keulakajuutan ovelle asti.
Bavariassa on makuusijat kuudelle perinteisen kaavan mukaan: kaksi keulan ja kaksi perän kajuutassa sekä kaksi salongin suorilla sohvilla. Hieman yllättäen viimeksi mainitut punkat ovat pisimmät. Vuoteiden mittaa syö, että molempiin kajuutoihin on sijoitettu kiitettävästi kaappitilaa henkilökohtaisille tavaroille; petien leveys kyllä sallii ihan mukavat yöunet.
Kun suuria säilytystiloja on myös keulavuoteen ja sohvien alla, varustelu onnistuu joko pitkää tai ylellistä reissua varten, valinnan mukaan.
Mitä pidemmästä matkasta on kyse, sitä suurempaan arvoon nousee kunnollinen karttapöytä. Ei pelkästään – ehkei edes ensisijassa – paperikartoilla työskentelyn takia, vaan siksi, että kaikki navigointitarvikkeet, opaskirjat, käyttöohjeet ja turvalaitteet saa selkeästi ”leluilta” erotettuun paikkaan. Bavariassa navigointipöytä on, ja taas pitää todeta että veneen kokoluokkaan nähden, kiitettävän suuri.
Jossain toki pitää näkyä, että pituuden puolesta vene kuitenkin on nykyisen mittapuun mukaan enemmänkin pienehkö matkapurreksi. Bavariassa sen huomaa muun muassa pentterin työtason puutteena. Tosin se johtuu myös siitä, että varusteluun kuuluvat sekä uuniliesi, päältä avattava kylmiö, että suuri allas. Kaappeja sen sijaan riittää niin keittovälineille kuin ruokatarpeille hyvin.
Tunne toiveesi
Kokonaisuutena Bavaria 30 Cruiserin olemusta voi kuvata vaikkapa mutkattoman mukavaksi. Asumisen viihtyisyys on ilmeisen hyvä, vastaavaa voi yleensä odottaa vasta viitisen jalkaa suuremmilta pursilta.
Purjehdusominaisuuksien miellyttävyys avautuu parhaiten juuri mukavuuden vinkkelistä katsottuna. Kulku on yllätyksetöntä ja normaalioloissa helposti hallittavaa, siis turvallista. Tällaisessa veneessä voi hyvin katsoa, että aktiivinen trimmaaminen tai tiukoilla krysseillä ja salamannopeilla vendoilla sukkulointi saariston sisällä on epänormaalia toimintaa. Sellaiseen Bavaria ei kannusta.
Yksi tapa pohtia, kuinka aktiivinen pursi omaan käyttöön sopii, on muistella menneistä reissuista parhaat muistot jättäneitä. Mitkä olivat silloin yleisimmät keskustelun aiheet miehistön kesken?
Jos puhe useimmiten käsitteli purjeiden säätöjä ja nopeimpia reittejä, jos ohjausvuoroon oli jatkuva jono ja kipparille kommentoitiin alati muiden veneiden nopeuksia, lienee parasta työllistää gastit monipuolisemmin trimmattavassa veneessä.
Mutta jos puheenaiheet seilasivat maan, taivaan ja meren välillä vapaasti, Bavarian kaltainen matkapursi voi olla se omin pala paratiisia.
Ominaisuuspuntari
Venettä verrataan yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutosten vaikutuksia on huomioitu.
Purjehdittavuus
”Vakaus, vaivattomuus ja turvallisuuden tunne paikkaavat puutteita suorituskyvyssä ja aktiivisen purjehduksen ergonomiassa.”
Asuttavuus
”Ei ole liioittelua puhua tilaihmeestä, niin paljon väljyyttä ja mukavuuksia on saatu mahtumaan 30-jalkaiseen veneeseen.”
Käsiteltävyys
”Erinomaisen ketterä koneella. Korkean varalaidan takia poijuhaat ja pitkäjalkaiset keulagastit arvostettavia.”
Merikelpoisuus
”Leveyden ja kölipainon tuoma jäykkyys sekä maltillinen purjeala antavat aikaa reagoida muuttuviin sääoloihin.”
Urheilullisuus
”Trimmauksen mahdollisuudet ja järjestelyt melko vaatimattomat. Hatunnosto, jos pärjää kisoissa.”
Laatu
”Loistokkuutta ei ole alun perinkään tavoiteltu, mutta toteutus on kestänyt hyvin aikaa ja käyttöä.”
Bavaria 30 Cruiser
Pituus 9,32 m, vesilinja 8,25 m, leveys 3,29 m, syväys 1,85/1,40 m, uppouma 4 400 kg, painolasti 1 100 kg, purjeala luovilla 48,8 m², moottori Volvo Penta D1-20, CE-luokka A. Suunnittelija J&J Design, valmistaja Bavaria Yachtbau GmbH, valmistusmaa Saksa, valmistusvuosi 2005, hinta uutena 57 500 €
Historia: Hintapommiksi Bavaria 30 Cruiser otsikoitiin jo koepurjehduksessaan (Vene 7/2005). Hieman yli 60 000 eurolla purjehdusvalmis pursi oli kokoonsa nähden ihan omassa luokassaan, kisaamassa lähinnä saman kokoisten käytettyjen kanssa.
Samassa artikkelissa huomautettiin, että veneen todellinen kalleus tai halpuus selviää vasta, kun sille määräytyy jälleenmyyntiarvo. Tätä kirjoittaessa Nettiveneessä myytiin kolmea Bavaria 30 Cruiseria 46–49 000 euron pyynnöillä. Vain yksi Bavaria 32 oli lisäksi tältä vuosituhannelta.
Vain muutama 30 Cruiser varustettiin vaihtoehtona olleella 1,4-metrisellä kölillä. Spinaakkeri/genaakkerivarustuksiakaan ei juuri otettu uusiin veneisiin, mutta muutaman vuoden päästä moni hankki niitä lisävarusteina.