Huolto

Kausihuolto: Mantookit kuntoon

Kaiteiden ja kaidevaijereiden varassa voi jonakin päivänä olla henkesi, kirjaimellisesti. Siitä syystä julkaisemme arkistoistamme niiden tarkistus- ja huolto-ohjeet uudemman kerran.

07.10.2019

Kirjoittajaja kuvat Esa Mäkinen

Kaiteiden tarkistus on hyvä tehdä ajoissa ennen veneilykauden alkua. Näin on aikaa korjata puutteet. Seuraan rekisteröidyn veneen kaiteet toki tarkastetaan myös vuosittaisessa katsastuksessa, mutta katsastusmiehillä ei riitä aikaa joka tolpan tutkimiseen, ja vastuu on joka tapauksessa veneen omistajalla.

Ensin tehdään silmämääräinen tarkastus. Näkyykö murtumia vaijereissa, ovatko kaiteet tai kaidetolpat vääntyneet?

Heikoin kohta löytyy kaidetolppien jalkojen ja kannen yhtymäkohdasta. Rasitus, ennen muuta iskut ja rajut väännöt kaiteisiin, ovat voineet vääntää jalkaa tai löysyttää kiinnityspultit niin, että jalka liikkuu silminnähden tolppaa heilutettaessa.

Pelikaaninnokkia käytetään yleisesti avattavissa veneiden perä- ja sivuporteissa. Niidenkin kunto ja kiinnitys vaijereihin on tarkistettava vuosittain.

Pienehkö vanttiruuvi on paras kaidevaijerien kiinnitykseen. Sen avulla vaijerin kireys voidaan säätää sopivaksi ja lukitusmutterit molemmilla puolilla estävät aukeamisen vahingossa.

Maltti on valttia

Vääntynyt tai murtunut jalka on välittömästi uusittava. Ehjä, mutta löystynyt jalka voidaan kiristää. Tässä tulee olla varovainen voimankäytössä, sillä jos kiinnityspultin tai kannen alla sijaitsevan vastamutterin kierteet vioittuvat, voi uusiminen olla erittäin työläs ja hankala toimenpide. Usein vastamutterit sijaitsevat lähes luoksepääsemättömissä paikoissa, toisinaan joudutaan purkamaan sisäverhoilua tai kaapistojakin mutterin luo pääsemiseksi.

Liian järeitä työkaluja ei tule käyttää. Niiden tulee olla oikean kokoisia pulttien ja koneruuvien kantojen säästämiseksi, samasta syystä jakoavaimien käyttöä on vältettävä. Jos pultin tai ruuvin kanta kuitenkin vaurioituu, on se parasta irrottaa heti varovasti ja korvata uudella täsmälleen samankokoisella. CRC:tä tai vastaavaa voiteluainetta on hyvä käyttää työn helpottamiseksi. Pultin reikään voi myös puristaa hieman elastista saumausmassaa tiivisteeksi.

Kaidetolpan pultteja kiristäessä käytä sopivaa kiintoavainta, äläkä liioittele voimaa. Samalla kannattaa tarkastaa knaapien kiinnitys kanteen.

Varvaslistaan asennetun kaidetolpan kiinnitys on helppo tarkistaa ja tarvittaessa uusia.

Vaijereita hivellen

Vaijereiden tarkastus tehdään silmämääräisesti. Hyvä konsti on myös juoksuttaa sormia vai jeria pitkin. Näkyykö murtumia, tuntuuko rispaantumia ja ovatko vaijereiden päät kunnolla kiinni lukitusruuveissaan?

Jos mainittuja vikoja löytyy, on vaijeri uusittava. Uuden voi tilata vanhan mittojen mukaan hyvin varustelluista venetarvikeliikkeistä tai rikikorjaamoilta, joilta löytyy myös tarvittavat pihdit vaijereiden päiden puristamiseksi kiinnikkeisiinsä.

Kaidetolpat ja vaijerit on hyvä ottaa pois paikoiltaan talvisäilytyksen ajaksi. Tästä on useammanlaista hyötyä: samalla tolppien ja vaijereiden kunto tulee luontevasti tarkistettua, samoin se, etteivät kaidetolppien pienet lukitusruuvit ole jumittuneet kierteisiinsä. Jos näin on käynyt, tulee ruuvit voidella ruostetta irrottavalla sumutteella ja kiertää varovasti auki. Uuden kierteen tekeminen tolpan jalkaan on usein mahdotonta irrottamatta jalkaa kannesta.

Kun kaidetolpat ja vaijerit on poistettu talveksi, ne eivät myöskään ole rikkomassa veneen peitteitä lumikuorman paineessa.

Vene-lehti 11/2012

 

X