Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Uutiset

Kaislaveneellä onnistuneesti Suomenlahden yli 

Suomen ensimmäinen avomerikelpoinen kaislavene kesti kovaksi yltyneessä kelissä hyvin.

16.06.2021

Kirjoittajaveneen toimitus

KuvaajaKari Ruffe Nurmi

Erikoisista purjehdukseen ja mereen liittyvistä hankkeistaan tunnettu Kari ”Ruffe” Nurmi onnistui yrityksessään purjehtia Suomenlahden yli kaislaveneellä. Suomen ensimmäinen avomerikelpoinen kaislapurjealus osoittautui merikelpoiseksi, vaikka se joutui 30 tuntia kestäneellä matkalla myös ukkosrintaman kouriin.

 Purjehdus alkoi Tallinnan Piritan satamasta perjantaina klo 20.20, ja perille Helsingin Jollakseen saavuttiin sunnuntaina 13.6.2021 klo 02.48. Matkan keskinopeudeksi muodostui noin 1,5 solmua.

Sopivan sääikkunan löytäminen oli Ruffen mukaan haastavaa, sillä tuulen piti jaksaa puhaltaa samasta suunnasta noin vuorokauden ajan. Kun sopiva etelän puoleinen tuuli vihdoin löytyi, vene vietiin Tallinnaan Piritan satamaan, josta lähtö tapahtui. Alkumatkasta tuuli oli lähes tyyni, mutta voimistui pian mukavaksi n. 4-5 m/s purjehdustuuleksi. Helsingin majakan kohdalla yllättänyt ukkosrintama voimisti tuulen kovaksi.

”Kovassa tuulessa jouduimme laskemaan purjeen ja vene asetettiin ajelehtimaan tuulen mukana. Vene ui syvällä, ja ponttonit kyntävät käytännössä kokonaan pinnan alla. Kyyti aallokossa oli siis märkää, mutta missään vaiheessa ei tullut tunnetta, että vene hajoaisi. Vene kesti hyvin jopa 1,5 metrin aallokon”, Ruffe kertoo.

Veneen materiaalina on käytetty suomalaista järviruokoa. Se muodostuu neljästä erillisestä kaislaponttonista, jotka on sidottu toisiinsa ja puiseen runkoon, joka muodostaa rakenteen selkärangan. Kaiken kaikkiaan kahdeksan metriä pitkässä veneessä on köyttä noin kilometrin verran.

 

X