Yhdysvalloissa valmistettujen veneiden tuonti Eurooppaan on euromääräisesti edelleen noin 40 prosenttia alle viime vuoden lukujen. Tämä käy ilmi Yhdysvaltain veneteollisuusliiton NMMA:n uusimmasta teollisuuden tilaa kuvaavasta katsauksesta. Vienti toiselle tärkeälle markkina-alueelle eli Kanadaan on laskenut 26 prosenttia.
Sen sijaan samat luvut osoittavat, että Yhdysvaltain kotimarkkinat ovat kasvaneet. Moottoriveneiden rekisteröintimäärä on viime vuoden syyskuun loppuun mennessä kasvanut 4,6 prosenttia vastaavasta edeltäneestä ajankohdasta.
Maailman suurimman venevalmistusmaa Yhdysvaltain veneviennin mollivoittoisuus johtuu ennen kaikkea ”kauppasodasta”. Yhdysvaltain eurooppalaisille tuotteille asettamien tullien vastatullit ovat nostaneet yhdysvaltalaisveneiden hintoja huomattavasti ja sama on tilanne alumiinin suhteen. Se puolestaan on käytännössä lopettanut alumiiniveneiden tuonnin Eurooppaan.
Hyvä esimerkki tästä on Tracker-veneiden tuonti Suomeen. Se on pysähdyksissä niin kauan kuin EU:n asettamat vastatullit ovat voimassa.
Veneiden tuotepäällikkö Jussi Kesonen Normark Suomi Oy:stä sanoo, että tullimaksujen lisääminen hintaan nostaisi veneen lopullista hintaa noin 25 prosenttia. Hän lupaa, että veneitä saa nytkin, mikäli on valmis maksamaan korkeamman hinnan.
”Meillä on joitain uskollisia Tracker-asiakkaita, jotka odottavat, että vastatullit poistetaan. Ei kai kukaan taida olla valmis maksamaan korkeampaa hintaa, kun hinta voi sen jälkeen laskea.”
Lujitemuoviveneiden kohdalla tilanne on hieman toinen, sillä suurimpia veneitä lukuun ottamatta Euroopassa myytävät jenkkiveneet myös valmistetaan Euroopassa, lähinnä Puolassa. Tämän vuoksi vastatullit eivät vaikuta niiden hintaan kuin korkeintaan joidenkin yksittäisten komponenttien osalta.
Tällä hetkellä Yhdysvaltain ja EU:n ”tullisodan” ratkaisemiseksi käydään keskusteluja, mutta tullien ja vastatullien kohtalo on edelleen avoin.