Jutut

Huusela ja Ferguson päättivät jatkaa Atlantin yli rikkoutuneesta purjeesta huolimatta

04.11.2019

KirjoittajaJukka Hiiro

Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela on päättänyt osallistua maailman vaativimpaan purjehduskilpailuun Vendée Globeen vuonna 2020 ja viedä suomalaista valtameripurjehdusta maailman kartalle. Vene-lehti julkaisee myös Tekniikan Maailmassa julkaistua Yksinpurjehtijan matkassa -blogia, jossa seurataan Huuselan valmistautumista

Ari Huusela ja Mikey Ferguson päättivät jatkaa Atlantin yli Transat Jacques Vabre -kaksinpurjehduskilpailussa huolimatta siitä, että isopurje rikkoutui.

Purje delaminoitui kilpailun alussa. Kyseessä on varapurje, sillä pääpurjeeksi tarkoitettu isopurje hajosi vain muutama viikko ennen kisaa Itämeren myrskyssä, kun venettä oltiin siirtämässä Suomesta Englantiin.

Päätös kisan jatkamisesta oli tehtävä sunnuntain aikana, sillä purjehdusduo ohitti Kanariansaaret varhain maanantaina, minkä jälkeen edessä on lähinnä vain merta.

”En oikeastaan koko aikana ole ajatellut keskeyttämistä. Nyt keulassa on A3, joka on toiseksi suurin purje ja hyvin toimii. Tietysti olemme äärimmäisen konservatiivisia tuulirajojen suhteen, emmekä ota riskejä mastoa ajatellen. Osatakilamyötätuulipurje (Code5) voi olla käytössä kaikissa olosuhteissa, koska se ei tarvitse mastoa ajatellen mitään lisätukea isopurjeelta”, sanoo Huusela.

Vaihtoehdot olivat vähissä, vaikka riskit vanhan purjeen käytöstä olivat ennen starttia tiedossa, sillä Imoca-veneiden isopurjeet eivät käy toistensa mastoihin ilman suurta muokkaamista.

Sunnuntaina kaksikko nosti isopurjeen ensimmäistä kertaa kokonaan ylös mastoon sen jälkeen, kun se rikkoutui. Huuselan ja Fergusonin mukaan se osoittautui paremmaksi kuin he odottivat.

Ennusteiden mukaan kaksikolla on vielä 11-13 päivää jäljellä maaliin.

“Doldrumien läpäisyn näkee tarkemmin lähipäivinä, mutta pitää varoa joutumasta liian paljon länteen, ettei joudu päiväntasaajan jälkeen vastatuuleen loppumatkaksi. Seuraamme tarkasti myös kilpakumppaneiden reittejä ja arvioimme omaa taktiikkaa niiden suhteen myös”, Huusela kertoo.

Kaksikolle on muodostunut luonteva päivärytmi Ariel2-veneellä. Yhdessä he miettivät purjeiden vaihdot ja taktiikan, jonka jälkeen edetään kahden-neljän tunnin vahtivuoroissa.

“Menetelmä tuntuu toimivalta ja väsymystä ei juuri huomaa. Ruoka alkoi maistumaan ensimmäisten päivien jälkeen. Ensin on aamiaispuuro ja teetä sekä aamukahvi, sitten lounas ja iltapäivällä kahvi ja välipalaa. Illalla ja yöllä menee kuivamuonaa”, Huusela luettelee.

Tuulet ovat olleet suotuisia. Kilpailun alku oli sääolosuhteiden kannalta suhteellisen helppo ja Ariel2 on jo nyt hyvin kiinni pasaatituulissa. Eteneminen niiden mukana kohti päiväntasaajaa on melko suoraviivaista. Tyynestä dolrumin alueesta pitäisi päästä läpi parissa päivässä.

”On superhienoa olla täällä ja teemme parhaamme pysyäksemme joukon mukana perille asti”, purjehtijat kiteyttävät tunnelmat.

Runsas viikko sitten sunnuntaina 27. lokakuuta Ranskan Le Havresta startannut Transat Jacques Vabre on yksi maailman kuuluisimmista valtameripurjehduskilpailuista. Se purjehditaan Ranskasta Brasiliaan kahden hengen miehistöllä. Huuselan kakkoskipparina on irlantilainen Michael (Mikey) Ferguson.

 

X