Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Huolto

Huolto: Vesivessan remontti – Kun hätä on suurin

Vesivessa on veneen mukavuusvaruste, mutta vain silloin kun se toimii moitteetta. Huolto on onneksi helppoa ja pienellä suunnittelulla jopa suhteellisen siistiä puuhaa.

04.02.2022

Kirjoittajaja kuvat Matti-Pekka Falck

Jabscon vesivessa oli toiminut Bavaria 36 -purjeveneessä useita vuosia hyvin ja luotettavasti. Kun ongelmat alkoivat, niistä ei tahtonut tulla loppua lainkaan. Oli tullut perusteellisen huollon aika.

Vessojen yleisimmät murheet liittyvät kolmeen asiaan. Ensimmäiseksi tulevat erityyppiset tukokset putkistoissa. Niitä voi ehkäistä tehokkaasti käyttämällä pelkästään vene- ja karavaanarikäyttöön valmistettua nopeasti hajoavaa wc-paperia. Toisena haasteena ovat ongelmat huuhteluveden pumppauksen suhteen. Vettä tulee yleensä ensin hyvin ja yllättäen sen tulo loppuu tykkänään. Niin kävi tässäkin tapauksessa. Kolmantena haasteena on vaivalla kulhosta ulos pumpatun tavaran pyrkiminen takaisin pyttyyn eli takaisinvirtaus.

Kahteen viimeksi mainittuun murheeseen auttaa perushuolto, joka on huomattavasti mukavampi toteuttaa ennakoivasti – siis silloin kun pytyn kulho on tyhjä ja pohjalla vain helmi puhdasta vettä. Toisessa vaihtoehdossa korjaustarve iskee silloin, kun hätä on suurin. Juuri niin kävi minullekin kesken lomapurjehduksen.

Wc:n huoltojuttu on julkaistu Vene-lehdessä 9/2020.

Pumppuyksikön purkaminen

Huoltaminen aloitetaan vierailemalla venetarvikeliikkeessä, josta hankitaan kyseisen pytyn huoltosarja. Sarjaan kuuluvat kaikki tiivisteet ja venttiilit. Veneelle saavuttaessa pumpataan vessasta läpi puhdasta vettä n. 20 pumppausta. Tämä huuhtelee tehokkaasti pumpun ja täyttää poistoputken puhtaalla vedellä. Kun malja on tyhjä, suljetaan poistoputken ja huuhteluveden venttiilit. Seuraavaksi irrotetaan pumppuyksikön kansi, jota pitää paikallaan neljä ruuvia. Kannen mukana nousee ylös pumpun varsi ja mäntä. Tässä vaiheessa likaista vettä ei vielä pääse vuotamaan veneeseen. Mäntä kannattaa pyöräyttää paperilla puhtaaksi. Kantta ei välttämättä tarvitse irrottaa tulovesiletkun liittimistä.

Mallikohtainen tiivistesarja sisältää kaikki tarvittavat osat pumpun perushuoltoon. 

Jabscon eri mallit tunnistaa logon värityksestä. Uusimmassa mallissa on musta logo.

Kannessa ylimmäisenä näkyy kuminen läppäventtiili. Kyseisen venttiilin tehtävänä on huolehtia huuhteluveden virtaamisesta kulhoon. Mikäli venttiili ei toimi kunnolla, huuhtelu takkuaa.

Omassa veneessäni venttiili kesti neljä kesää, ennen kuin painona toimiva rautamötikkä irtosi ja aiheutti akuutin vedenpuutteen. Venttiili on helppo vaihtaa, eikä sitä voi asentaa väärin päin.

Samalla kun venttiilin vaihtaa, kannattaa tarkistaa kannen alapinnalla oleva pieni jousi. Mikäli se tuntuu veltolta, paketista löytyy uusi jousi tilalle. Jousi irtoaa kannesta vetämällä ja uusi jousi menee paikoilleen työntämällä.

Seuraavaksi vaihdetaan pumpun männänrengas. Renkaan saa irti männästä helpoiten pienellä ruuvimeisselin kärjellä. On hyvä varoa, ettei vaurioita meisselillä renkaan tiivisteuraa. Uusi tiivistysrengas menee helposti paikalleen. Lopuksi rengas kannattaa voidella ihan tavallisella ruokaöljyllä. Läppäventtiin vaihtaminen taklaa huuhteluveteen liittyvät ongelmat pariksi kesäksi eteenpäin ja männän tiivistysrenkaan vaihto takaa tehokkaan pumppauksen.

Pumpun kannen mukana nousee ylös myös mäntä varsineen.

Mystinen jokeriventtiili

Kun pumppuyksikön yläkerta on hoideltu, on aika tarttua härkää sarvista ja irrottaa männän putki. Riippuen pytyn sijainnista veneessä, lattialle ja käsille päätyy vähän, kohtalaisesti tai paljon vettä poistoputkesta. Mitään astiaa vuodon alle ei oikein järkevästi saa laitettua. Tämän työvaiheen vuoksi kannatti pumpata riittävästi puhdasta vettä vessasta läpi ennen pumppuputken avaamista.

Uusi ja vanha jokeriventtiili rinnakkain. Vanhassa venttiilissä näkyy virtsasta kertyvää kiteytynyttä mineraalia. 

Putki irtoaa avaamalla kiinnitysruuvit istuimen rungosta. Lisäksi avataan kaksi ruuvia, jotka pitävät putken yhdyslaipan kiinni poistoputkessa. Jokeriventtiili löytyy laippaliitoksesta ja venttiilin poistaminen hulauttaa poistoputken sisällön suoraan käsille. Venttiilin lähtee irti vetämällä ja uusi venttiili painetaan paikoilleen. Pytyn takaisinvirtaus johtuu jokeriventtiiliin kertyvästä virtsakivestä, joka kovettaa venttiilin huulet ja estää niitä sulkeutumasta tiiviisti. Tässä vaiheessa yleensä venttiili on jo muutenkin veltostunut, eli jos venttiili kerran alkaa vuotamaan, sitä ei yleensä voi enää elvyttää pesemällä ja puhdistamalla.

Pumppuputken alapäässä on myös läppäventtiili, joka kannattaa vaihtaa samalla kun putki on irti. Venttiili säätelee pumpun toimintaa. Vanha venttiili nostetaan irti ja uusi venttiili asennetaan paikoilleen. Tätäkään venttiiliä ei voi asentaa väärin edes vahingossa. Se sopii paikoilleen ainoastaan oikein päin.

Kun venttiilit on vaihdettu, aloitetaan pumpun kasaaminen.

Pumpun kolme venttiiliä. Ylimpänä läppäventtiili, keskellä männän pohjaventtiili ja alimpana jokeriventtiili.

Voima ei auta

Vessan kasaamisessa pätee sama viisaus kuin kaikessa tekniikan korjaamisessa. Jos tuntuu että jokin osa ei sovi paikoilleen, voimankäyttöä ei kannata lisätä. Vessan komponentit ovat muovia ja hajoavat kohtuullisen helposti. Jos kasaaminen ei ota onnistuakseen tai liitoksen jäävät irvistämään, tilannetta ei kannata kompensoida suuremmalla ruuvimeisselillä ja ruuveilla vedättämällä. Kaikki liitokset menevät nätisti ja tiiviisti paikoilleen ilman voimaa, jos vain tiivisteet ovat asennettu huolellisesti. Itselläni suurimman haasteen aiheutti poistoputki, joka ei tuntunut taipuvan enää oikeaan kulmaan laippaan nähden. Lopulta sekin antautui sovinnollisen neuvottelun ja vääntelyn päätteeksi.

Kokoaminen aloitetaan putken kiinnittämisestä vessan runkoon. Seuraavaksi laitetaan kiinni jokeriventtiilin sisältämä laippaliitos. Sen jälkeen pumpun mäntä ujutetaan putkeensa, painetaan mäntä suoraan alas asti ja kiinnitetään kansi paikoilleen. Sulkuventtiilien avaaminen sekä huuhtelun että poiston puolelta viimeisteli onnistuneen asennuskokemuksen.

Vessan lattian siivoukseen remontin jäljiltä käytin tolupohjaista bakteereja tuhoavaa puhdistusainetta, runsaasti raikasta vettä ja voimakkaita kirosanoja.

Uusi läppäventtiili asennettuna paikoilleen pumppuyksikön päälle.

Uusi jokeriventtiili asennettuna paikoilleen laippaliitokseen.

Muista talvisuojaus!

Vessan talvisuojaus on helpointa tehdä valmiilla kausisäilytysnesteellä. Kun vene on nostettu syksyllä ylös, istuimen malja kaadetaan täyteen esim. Star Brite SeaSafe Antifreeze -säilytysnestettä ja sen jälkeen pumpataan malja tyhjäksi septiin. Säilytysneste suojaa myös septiä jäätymiseltä, mikäli septin pohjalle on jäänyt pieni määrä vettä ja sakkaa tyhjennyksen jälkeen. Mikäli WC-järjestelmässä on kolmitiehana, joka mahdollistaa pumppauksen myös suoraan ulos, kannattaa sama toimenpide suorittaa myös ulos menevälle putkilinjalle pumpaten nestettä niin kauan, että sitä tulee rungon läpiviennistä ulos. Lopputuloksena sekä WC-istuimen mekanismit että poistoputket on täytetty jäänestonesteellä ja ne talvehtivat turvallisesti pakkasesta riippumatta.

 

X