Testit

HOC 33P Explorer – Askel älyn suuntaan

HOC on keveäkulkuinen matkavene, jossa elektroniikalla on suuri merkitys. Toimintoja ohjataan tabletilla ja rattinappuloilla, 
mutta edelleen kurvissa käännetään rattia.

05.01.2019

TekstiAri Inkinen

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Ad hoc on latinaa ja tarkoittaa ”tätä (tarkoitusta, tehtävää) varten”. Wikipedian mukaan lausumalla yleensä tarkoitetaan tiettyä ongelmaa varten räätälöityä ratkaisua. Epäselväksi on hieman jäänyt, mikä on se ongelma, jota varten HOC 33P Explorer on tehty.

HOC kuitenkin on ratkaisu monenlaisiin veneilijää askarruttaviin kysymyksiin, vaikkei suorastaan ongelmiin. Se ei ole veneilyä, saati fysiikan lakeja mullistava vene, mutta se tarjoaa uudenlaisia ratkaisuja.

Hieman vanhan liiton veneilijänä en näe, että HOC tekisi veneilystä helpompaa, pikemminkin päinvastoin. Lisääntynyt elektroniikka ja veneen erilaisten toimintojen hallitseminen elektronisin apuvälinein on monella tapaa monimutkaista. Kuitenkin nykyaikaisiin autoihin ja miksei kodinelektroniikkaan tottuneille HOCissa ei ole mitään vaikeaa eikä outoa, vain tabletin hivelyä ja rattinäppäimiä – niin, ja tietysti edelleen ratti.

HOC 33P on valmistajansa mukaan nopea saaristosukkula, joka vie mökkiläisen kelissä kuin kelissä mansikkapaikalleen. Veneen valmistuksessa lähtökohtana on ollut painojahti, eli veneestä on haluttu tehdä mahdollisimman keveä tinkimättä lujuudesta ja ajettavuudesta.

Ajamisen iloa

HOC 33P Explorerissa paljon on panostettu veneen kuljettajan toimimiseen. Ohjaamo on kuin modernista autosta, jossa esimerkiksi lukuisia toimintoja käytetään rattiin sijoitetuista kytkimistä. Järjestelmä on peräisin Yacht Defined -yhtiöltä ja se toimii can-väylässä. Can-väylä yhdistää lukuisia itsenäisesti toimivia laitteita yhdeksi järjestelmäksi, jossa laitteet toimivat keskenään kommunikoiden ja ovat käytettävissä esimerkiksi samalla kosketusnäytöllä.

HOCin järjestelmän keskiössä on 29-tuumainen kosketusnäyttö ja irrallisena käyttölaitteena toimiva 10 tuuman tabletti. Veneen varsinaisiin hallintalaitteisiin kuuluu ratin lisäksi tietysti elektroninen kaukohallintalaite sekä joystick. Kaikki veneen sähköiset toiminnot hoituvat näytöllä sekä tabletilla. Vene voidaan myös lukita ja avata kaukosäätimellä.

Veneilyn kannalta ainutlaatuista on järjestelmän monipuolisuus. Superjahdeissa vastaavia hallintakokonaisuuksia on nähty jo pitkään, mutta veneissä ei niinkään. Yksi ehdoton edelläkävijä tämänkaltaisen järjestelmän luomisessa oli runsaat kaksi vuotta sitten Buster-veneisiin asennettu, suomalaistekoinen Buster Q -järjestelmä.

Tilaajat voivat lukea koeajon kokonaisuudessaan digilehdestä 12/2018.

X