Ensimmäisen vuoden aikana Hallbergin telakalla Ruotsin länsirannikon Orustissa valmistui 24 kappaletta P-28-venettä 12 työntekijän voimin. Veneiden suosio kasvoi nopeasti Kaliforniassa, ja lopulta 61 ensimmäistä venettä myytiin Yhdysvaltoihin. Veneiden suosio oli niin suuri, että omistajille perustettiin jopa oma purjehdusseura Los Angelesiin. Vuonna 1963 valmistuivat ensimmäiset lasikuiturunkoiset veneet mahonkirunkoisen vaihtoehdoksi.
Vuonna 1970 veistämön pihalla seisoi uutuuttaan kiiltävä P-28 runkonumerolla #371. Pari vuotta myöhemmin Christoph Rassy osti telakan ja perusti nykyisin maailmankuulun Hallberg-Rassyn.
Venettä #371 oli ollut rakentamassa nuori Mats Stefansson, josta oli 2000-luvulle tultaessa kouliintunut yksi Ruotsin arvostetuimmista puuveneiden entisöijistä, ja vuonna 2007 Stefansson päätyi entisöimään samaisen veneyksilön alkuperäiseen loistoonsa.
Lue kaikki
VENEILYSTÄ