Jutut

Hallberg-Rassy 54 – valtamerien rivitaloasunto

28.12.2010

KirjoittajaKiti Westerback

HR 54

Hallberg-Rassy 54 on vakuuttava alus, mutta ehkä veneeksi jo hankalan suuri? Veistämön omistaja kumosi olettamuksen käsitellessään sitä yksin sekä ahtaassa satamassa että aavalla merellä.

Neljä huonetta ja keittiö olisi asunnonvälittäjän esittely Hallberg-Rassy 54:stä. Neliöhinta on kova, noin 15 000 euroa, mutta missään ei ole säästetty, vaan kaikki on huippulaatua.

Hallberg-Rassy 54 ei ole veistämön lippulaiva. Kymmenen veneen mallistoon kuuluu sekä 62-jalkainen että juuri valmistuva, Düsseldorfin venenäyttelyssä esiteltävä Hallberg-Rassy 64.

Tukeva ja
ketterä

Lähdimme merelle Hallberg-Rassyjen kotisatamasta Ellösistä, Orustin saarelta, Ruotsin länsirannikon venerakennusalueelta. Veistämön pääomistaja Magnus Rassy oli puikoissa ja esitteli ensimmäisen luvun opuksesta ”nappipurjehdus.”

Voimakasta 180 hevosvoiman Volvo Pentaa ja keulapotkuria käyttäen Rassy taivutti aluksen sulavan tottuneesti ahtaasta satamasta väljemmille vesille. Siellä nostimme purjeet, tai pikemminkin rullasimme ne auki.

HR 54:ssa oli hydraulisesti toimivat Seldénin kolmesaalinkinen rullamasto ja genuarulla, lisähinnaltaan noin 60 000 euroa, joten purjeet ilmestyivät esille nappia painamalla. Ne saa myös jalustettua helposti.

Genuaa varten on voimakkaat Lewmar 68 CEST -sähkövinssit. Toinen isopurjeen jalusvinsseistä on vakiona sähkökäyttöinen.

Tuulta ulkomerellä oli 6-7 m/s ja keulassa täysin ulosrullattu genua. Vaikka HR 54 on suuri ja raskas pursi, se vaikutti yllättävän eloisalta ja mukavalta purjehtia. Yli 25 tonnin uppoumasta huolimatta se ei tuntunut asunto- eikä panssarivaunulta. Meno oli pehmeää ja rauhallista, nopeus runsaat kymmenen solmua heti, kun purjeita vähän löysättiin.

Toisena päivänä tuulta oli noin 10 m/s. Genua jätettiin rauhaan ja sen sijaan aukaistiin fokka, joka oli nostettu hydraulisella rullalaitteella varustettuun kutteriharukseen. Isopurje rullattiin täysin auki. Vene sieti hyvin nämä purjeet eikä kallistunut kuin 15-20 astetta.

Tällä purjeyhdistelmällä, jossa fokka on nimenomaan taaempana kutteriharuksella, on veneen käsittely kovassa kelissä helppoa.

Selkeä kansi

Kansitilaa 54-jalkaisessa Hallberg-Rassyssä on huikean paljon. Kansiluukut on upotettu tiikkikannen tasolle, joten häiritseviä kohoumia ei ole.

Istuinkaukaloon mahtuu kuusi henkeä perämiehen lisäksi. Sen suojana on tuulilasi, jossa on avattava etuikkuna sekä istuintilan osaksi kattava kuomu. Avotila on sen verran korkealla, että näkyvyys eteenpäin on oivallinen.

Upea sisustus

Hallberg-Rassy on tunnettu viimeisen päälle hiotuista sisustusratkaisuista ja erinomaisesta viimeistelystä.

Sisustus tehdään mieluimmin mahongista, tiikistä saa maksaa reilun lisähinnan.

Veneessä on kolme makuukajuuttaa. Asiakas voi vaikuttaa niiden järjestelyihin.

Myös salongissa on mahdollisuus vaihtoehtoihin.

Hr_sis  HR_3

Hallberg-Rassy 54 on upea alus. Sillä voisi turvallisesti lähteä vaikka maailmanympäripurjehdukselle. Varsinkin rullamastolla varustettuna sen purjehtiminen on niin helppoa kuin tämän kokoisessa veneessä vain voi olla. Hinta on kova, mutta rahoille saa vastinetta.

Tekniset tiedot

Pituus 16,47 m
Vesilinja 14,30 m
Leveys 4,70 m
Syväys 2,30 m
Uppouma 26 300 kg
Kölipaino 9 750 kg
Purjeala rullagenualla 175,5 m&³2;
Moottori Volvo Penta D4-180
Suunnittelu: German Frers
Valmistaja Hallberg-Rassy Varvs AB, Ruotsi, www.hallberg-rassy.com
Maahantuoja Helmarin, Tammistontie 256,20900 Turku, puh. 802) 258 1600, www.helmarin.fi
Hinta vakiovarustein 1 054 600 euroa

Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Ari Inkinen ja Kari Wilén

Tiivistelmä Vene-lehden 12/2010 jutusta

 Katso kuvat

X