Tilaa
Jutut

Hallberg-Rassy 372 – kaikki kohdallaan

15.09.2010

KirjoittajaKiti Westerback

HR 372

Hallberg-Rassyä voi kaikella kunnioituksella kutsua perinteikkääksi veistämöksi.
Veneet rakennetaan käsin 40 vuoden kokemuksella.
Kehitystä tapahtuu silti koko ajan, harkitusti.
Olisikohan tässä Rassyn toistaiseksi paras vene?

Hallberg-Rassy 372 esiteltiin elokuussa 2008 Öppna Varv -tapahtumassa, poijussa ilman sisustusta. Vene nimettiin mukaan kilpailuun Vuoden vene Euroopassa 2009-2010. Se selvisikin voittajaksi Luxury Cruisers -luokassa.

Veistämöllä on myös keskiavotilalla varustettu 37-jalkainen, uudehko sekin. Mutta veistämön omistajan Magnus Rassyn mukaan 372:ssa on kokonaan uusi, German Frersin toimiston piirtämä runko. Uudessa 37-jalkaisessa on hieman matalampi varalaita. Peräosa on leveämpi, jotta taakse mahtuisi hyvä kajuutta ja kantavuutta olisi tarpeeksi. Keula on terävämpi, mutta runko on keskeltä matalampi.

Miellyttävä purjehtia

Purjehdimme HR 372:n sen kotivesillä, Orustin saaren ulkopuolella Ruotsin länsirannikolla. Veistämön upeasta satamasta ei ollut kuin 15 minuutin matka avomerelle.

Ensimmäisenä purjehduspäivänä tuulta oli 6-7 m/s, seuraavana päivänä reippaasti enemmän. Veneessä oli vakiokankaiden sijasta laminaattipurjeet, ja ne pääsivätkin oikeuksiinsa kovassa kelissä. Muoto ja säädettävyys säilyivät niin, ettei reiveihin tarvinnut koskea.

Päällimmäiseksi tuntemukseksi jäi veneen pehmeä ja rauhallinen kulku kohtuullisen jyrkässä aallokossa. Se oli koko ajan turvallisesti perämiehen hallinnassa. Ohjaus toimi moitteettomasti. Tuntuma ratissa oli hyvä, luovilla painetta oli juuri sen verran, että paras nousukulma löytyi helposti.

Luovilla vene nousee hyvin tuuleen ja kallistelu on maltillista. Vauhti nousi seitsemän solmun pintaan, aallokossakin reippaasti yli kuuteen solmuun, ja sivumyötäisellä yli kahdeksan solmun. Toisena päivänä surffasimme yli 10 solmun nopeudella.

Vaikka vene tuntui jämerältä ja tukevalta, oli sitä ajettava aktiivisesti ja tarkasti. Se ei siis ole ikävystyttävä purjehdittava, päinvastoin.

Istuinkaukalon kokoa on vähän kutistettu asumistilojen kustannuksella, mutta penkeille mahtuu mukavasti neljä matkustajaa.

Testiveneessä oli sähkövinssit, jotka yksinkertaistavat purjehtimista huomattavasti. Magnus Rassyn mukaan sähköavusteinen ”nappipurjehdus” on nykyaikaa.

HR 372 HR 372

Upeaa sisällä

Sisällä silmiin pistää asumistilojen valoisuus, hieno puutyö ja säilytystilojen monipuolisuus. Kaikki on viimeistä piirtoa myöten valmiiksi ajateltu.

Sisustus on rakennettu valikoidusta mahongista, joka on lakattu satiinipintaiseksi. Kalusteiden laminoidut reunalistat ovat tukevat ja sovitukset virheettömät. Kaapinovien ja vetolaatikoiden paneelit on valittu samasta levystä, jolloin sävyt ja viilujen syyt muodostavat jatkuvan kokonaisuuden. Tässä veneessä riittää hienoa ja kaunista katseltavaa.

Hinnalla Hallberg-Rassy ei kilpaile keskieurooppalaisten pursien kanssa, mutta rahalla saa laatua ja ominaisuuksia. Lisävarustelistasta ei tarvitse erikseen tilata lyijyköliä, tiikkikantta, avotilan tiikkejä, ulkopöytää tai ratin hirvennahkasuojaa, kannen alle upotettua keularullaa, vanttiruuvien alumiinisuojia, tasoon asennettuja kattoluukkuja sen paremmin kuin purjeitakaan – kaikki kuuluu vakiohintaan.

Tekniset tiedot

Pituus 11,35 m
Vesilinja 10,25 m
Leveys 3,60 m
Syväys 1,99 m
Uppouma 7 500 kg
Kölipaino 2 900 kg
Purjeala 73,2 m&³2;
Moottori Volvo Penta D2-55/130S
Hinta 274 160 euroa
Suunnittelu German Frers
Valmistaja Hallberg-Rassy Varvs AB, Ruotsi, www.hallberg-rassy.com
Maahantuoja Helmarin, Tammistontie 256, 20900 Turku, puh. (02) 258 1600
www.helmarin.fi

Teksti Kari Wilén
Kuvat Ari Inkinen

Tiivistelmä Vene-lehden 9/2010 jutusta

Lue myös nämä

X