Tilaa
Jutut

Golden Globe Race: Asteria ja Galiana vesille

GGR/OGR: Lähtöpäivien lähestyessä suomalaispursien remontit ovat edenneet hyvin aikataulujen mukaisesti.

10.06.2022

Kirjoittajapasi nuutinen

Golden Globe Race käynnistyy 4. syyskuuta. Asteria laivataan Ranskaan jo heinäkuussa ja sen pohjaan vedetään sellainen maali, että tällä kertaa Tapio Lehtisen vauhtia eivät barnakkelit jarruta.

Vuotta myöhemmin Ocean Globe Raceen tähtäävä Galiana purjehtii sekin jo.

Asterian päivityksistä työläin on ollut koko sähköjärjestelmän uusiminen. Muiden töiden lailla se ei juuri pinnalle näy. Veden alla suurin muutos on uusittu peräsin. ”Alareuna jatkaa kölin pohjalinjaa reilulla metrillä ja parantaa suuntavakautta”, Lehtinen kertoo.

”Jättöreunan epäsymmetrinen viiste huomioi, kummalla halssilla purjehditaan enemmän.”

Tuuliperäsin on vaihdettu malliin, jossa on oma ohjausevä. Vanha reagoi hitaammin, kun se oli kytketty suoraan veneen peräsimeen. Ohjaus kevenee, mutta asuminen käy raskaammaksi. Lehtinen luopuu kokonaan lämmittimestä ja liedestä.

”Retkikeitin riittää, pysyn lämpimänä aterioilla”, Lehtinen myhäilee. ”Vene kevenee 60 kiloa kaasupullojen takia.”

Kippari itse on myös valmis. Ensiapu- ja muut kurssit on päivitetty ja maaliskuussa Lehtinen kävi Lanzarotella suorittamassa RYA:n Ocean Yachtmaster -tutkinnon, jota vaaditaan Galianan kipparointiin OGR:ssä; tosin sekstanttinavigoinnin tenttiä vaille, mutta siihen saa harjoitusta Asterian purjehduksella.

Purren viimeistelyä hän ei ole itse valvomassa, mutta Lehtinen luottaa Galianan remontin tekijöihin ja tiimiin, joiden pätevyyttä ja omistautumista hän suitsuttaa estoitta. Edes viime hetken päätös mastojen vaihdosta ei viivästytä vesillelaskua. Galiana on alunperin tehty huvipurreksi eikä kisaamaan etelämerelle, joten nykyiset mastoprofiilit arvioitiin liian ohuiksi. Uudet mastot tulevat syksyllä, riki ja purjemitat säilyvät ennallaan.

Suurin työ on sisällä, samasta syystä. Huvipurren suuri salonki ja avarat kulkutiet pentterin kautta peräkajuuttaan muuttuvat, kun perään tulee navigointipiste sekä kaksi punkkaa ja kulku avotilaan suljetaan.

Pentterin viereen rakentuu tekninen tila ja ainoa kulkuluukku jää tämän ”märkävyöhykkeen” kattoon. Verhot suojaavat keulaan päin sijoittuvia miehistötiloja, jotka pysyvät kuivina ja lämpöisinä kaikissa oloissa.

Viimeistelyä jää ensi talveenkin, mutta kokonaisuutta testataan tulevan kauden purjehduksilla.

Tapio Lehtinen Sailing

Golden Globe Race

Lue myös nämä

X