Tilaa
Kilpailut

Golden Globe Race 2022-23: Onnistunut pelastus Etelä-Atlantilla

Ian Herbert-Jones onnistuttiin pelastamaan Golden Globe Racen tähän asti toiseksi vaarallisemmasta hätätilanteesta Tapio Lehtisen Asterian uppoamisen jälkeen.

13.04.2023

Kirjoittajapasi nuutinen

Herbert-Jones joutui Kap Hornin kierrettyään erittäin koviin, pahimmillaan yli 40 m/s myrskytuuliin. Noissa oloissa hän ei pystynyt laskemaan vetoankkuria, jolloin venettä (Tradewind 35 ”Puffin”) ei saanut käännettyä keula tuuleen päin. Suurissa aalloissa vene kaatui ja masto irtosi. Selkänsä loukannut britti ei päässyt katkomaan vantteja päästääkseen veneen kyljellä roikkuneen maston uppoamaan, vaan joutui hätälähettimen käynnistettyään suojautumaan sisälle ja keskittymään vuodon paikkaukseen ja pumppaukseen.

Argentiinan meripelastuskeskus ohjasi onnettomuuspaikalle kaupallisia aluksia, joista taiwanilainen kalastusalus onnistui lopulta poimimaan Herbert-Jonesin kyytiinsä. Maihin hän päässee Kapkaupungissa.

Herbert-Jones oli vielä kisassa purjehtivista viimeisenä eteläisen Atlantin kovien tuulien vyöhykkeellä. Vain kilpa- ja chichester-luokkien ulkopuolella matkaansa jakava Guy Waites oli vielä hänen takanaan. Kärjessä purjehtivat Kirsten Neuschäfer ja Abhilash Tomy ovat jo selvinneet doldrumien läpi noin Kanarian-Karibian tasalle. Samoin chichester-luokkaa johtava Simon Curwen, jolla itse asiassa on hyvät mahdollisuudet päästä koko joukon ensimmäisenä maalin Les sables d’Olonneen.

GGR-voiton ratkaisevat silti Neuschäfer ja Tomy. Jälkimmäisen reitinvalinta pitkin Brasilian rannikkoa osoittautui hyväksi, ja doldrumeissa takerrelleen Neuschäferin reilu etumatka suorassa etäisyydessä maaliin supistui sadoista merimaileista muutamaan kymmeneen.

Käytännössä he ovat tasoissa, sillä kumpikin pyrkii Azoreiden korkeapaineen kyytiin ja siksi kiertänee saariryhmän länsi- ja pohjoispuolitse. Tulossa on tiukka, matchrace-henkinen loppukamppailu!

Kirsten Neuschäfer.

Jos niin käy, voiton saattavat ratkaista aikahyvitykset. Tomy osallistui Asterian etsintöjen alkuun ja sai 12 tuntia hyvitystä. Kirsten pelasti Lehtisen ja sai 35 tunnin palkkion. Tuntematon tekijä on sakko polttoaineen kulutuksesta: jokainen litra yli 25:n tuottaa kaksi tuntia. Tomylla oli vuoto tankissaan eikä vielä tiedetä, kuinka paljon ennätti valua hukkaan ennen paikkausta.

Pääkilpailussa kolmantena ja viimeisenä purjehtii Michael Guggenberger. Eroa kärkeen on jo lähes 1000 mpk, mutta ehkä ei vielä kannata sulkea häntäkään kokonaan pois. Kuten on nähty, merillä tapahtuu vaikka mitä ja yksinpurjehduksessa pienet asiat nousevat helposti suuriksi.

Kilpailun etenemistä voit seurata täällä.

Ian Herbert-Jones

 

Lue myös nämä

X