Tilaa
Testit

Esittelyssä Windelo 50 Adventure – Vihreäksi syntynyt

Uusi veistämö lähtee ympäristövastuullisuudesta, mutta ulottaa innovointinsa materiaaleista ja tekniikasta aina veneen käytettävyyteen saakka.

04.04.2022

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaAndreas Lindlahr, pasi nuutinen

Purjehdus on päästötöntä, mutta veneiden valmistus ei. Ongelmaan pureutuu uusi ranskalaisveistämö, Windelo, joka esitteli ensimmäisen veneensä viime syksynä.

Tulos on häkellyttävä. 50-jalkainen katamaraani on tehty 47 prosenttia pienemmällä hiilijalanjäljellä kuin vastaava tavanomainen lasikuitupursi.

Tehdas hyödyntää uusiutuvaa energiaa, kierrätystä ja kierrätysmateriaaleja. Veneen rakenteissa lasikuitu on korvattu basaltilla, joka on päästöiltään vähäisempää ja keveys/lujuussuhteeltaan lähellä hiilikuitua. Kannen sandwich-ytimessä PVC-vaahto on vaihdettu kierrätysmuovista tehtyyn PET-vaahtoon kokonaan, rungossa 80-prosenttisesti.

Windelo 50 on varustettu sähkömoottoreilla. Akusto antaa kuuden solmun matkanopeudella neljän tunnin käyttösäteen, vaikka sähköllä toimivat navigointi-, keittiö- ja mukavuusvarusteet ovat käytössä.

Purjehtiessaan Windelo on lähes tyystin omavarainen. Katon suuret aurinkopaneelit lataavat akuston tyhjästä täyteen 12 tunnissa. Lisätukea antavat potkurit (hydrogeneraattoreina yli 8 kn vauhdissa), tuuligeneraattori ja viimeisenä hätävarana 2 x 18 kW dieselgeneraattorit.

Moninkertainen varmistus johtuu siitä, että vene on tarkoitettu pitkiin kaukopurjehduksiin.

Ohjaamo on maston takana ja alhaalla. Kaikki nostimet ja säädöt tulevat keskelle sähkövinsseille.

Kun yläohjaamoa ei ole, riittävän purjealan saa kohtuumittaisella mastolla ja kallistavuus pysyy kurissa.

Windelo 50 Adventure

Hinta alk. 795 000 € (ALV 0%)
Runkopituus 15,24 m, leveys 7,92 m, syväys 1,03 / 2,32 m, uppoama 11 200 kg, purjeala luovilla 184,0 m², moottorit 2 x 20 kW sähkömoottorit, akusto 1120 Ah 48V, CE-luokka A (12).
Suunnittelu Christophe Barreau, Frédéric Neuman, valmistaja Windelo, valmistusmaa Ranska.

HISTORIA Windelon perustivat ranskalaiset isä ja poika, Olivier ja Gautier Kauffmann. Materiaali- ja tekniikkatutkimusta on taustalla vuosia ja siinä on vahvasti mukana Montpellier’n lähellä sijaitseva teknillinen korkeakoulu IMT Mines d’Ales. Kun mukaan lähti vielä joukko katamaraaneihin keskittyneitä venesuunnittelijoita, vuonna 2019 oltiin valmiita uutta brändiä varten.

Lähtö on ollut lentävä. Syksyn ja talven aikana Windelo 50:tä on myyty viisi kappaletta ja 54-jalkaista sisarmallia kuusi. Kahden vuoden sisällä tulossa ovat vielä 47- ja 54-jalkaiset purret.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 3/2022.

Lue myös nämä

X