Tilaa
Testit

Esittelyssä Targa 46 – Aaltojen alistaja

Miljoona euroa on paljon rahaa, veneestäkin. Targa 46 ei ole ylellinen luksusvene, vaan yhtä lailla kuin puolet pienempi Targa 23.1, se on tarkoituksenmukainen ja luotettava vene. Ja ripauksen ylellinen.

12.12.2019

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Yleinen mielikuva Targasta on vahva: sitä pidetään äärimmäisen merikelpoisena ja laadukkaana yhteysveneenä. Sitä se on, on ollut ihan alusta asti. Targa syntyi 70-80-lukujen taitteessa, ja jo silloin se oli poikkeuksellinen vene. Botnia Marinin hankittua Targan muotit ja oikeudet, veneen kehittäminen sai todella vauhtia, joka on tuonut sen tähän päivään – legendaksi.

Enää Targa ei samalla tavalla eroa massasta kuin aikanaan, mutta ei se toisaalta massaan myöskään katoa. Veneen persoonallisuus on tallella huolimatta monista vastaavanlaisista kilpailijoista. Muun muassa siksi sitä sanotaan vuorineuvosten veneeksi.

Targa 46 on suuri vene. Sen kokonaispituus on 15,11 metriä ja runkopituuskin on 13,93 metriä. Leveyttä veneellä on 3,95 metriä. Pienet tuulenpuuskat ja aallot eivät sitä heiluttele. Ei myöskään matkalaisten liikkuminen veneen kannella.

Ohjaamossa tunnen olevani kuin suuremmankin aluksen komentosillalla. Mittareita ei enää nykytapaan ole loputtomasti, sillä suurin osa on keskitetty suurelle näytölle. Erilaisia katkaisimia ja käyttökytkimiä on kuitenkin runsaasti.

Ajamme avoimella Suomenlahdella. Aallot ovat korkeimmillaan alle metrin, mutta luonteeltaan jo eilisen maininkia. Vene kulkee pehmeästi niiden halki ja roiskeet lentävät korkeasta keulasta kauas sivuille.

Veneen kansi on kauttaaltaan niin leveä ja avara, että liikkuminen on helppoa. Korkea parras kaiteineen tekee siitä myös turvallista. Perän avotila on suuri ja tarjoaa tilat aurinkoisen päivän viettoon väljästi.

Lue Targa 46:n esittely Vene-lehdestä 12/2019

Lue myös nämä

X