Tilaa
Testit

Esittelyssä Swan 55 Yawl ”Galiana” – Valtameriä varten tehty

Tapio Lehtisen Swan 55 -jooli Galiana purjehtii pian vesille viimeisen telakkatalvensa jälkeen. Seuraavaksi edessä on tosikoitos, Ocean Globe Race maailman ympäri.

05.05.2023

KirjoittajaPasi Nuutinen

Kuvaajapasi nuutinen, markus pentikäinen

Viime syyskuussa Galiana kävi saattamassa päällikkönsä Tapio Lehtisen Golden Globe Race -yksinpurjehdukselle. Visiitti Ranskaan oli samalla miehistön viimeinen pitkä harjoitus ennen ensi syyskuussa käynnistyvän Ocean Globe Racen lähtöä.

Harjoituspurjehduksen veti Ville Norra, tulevan projektin varakippari. Muu miehistö koostuu pääosin nuorehkoista kilpa- ja harrastepurjehtijoista. Valintaprosessi alkoi käytännössä heti Galianan saavuttua Suomeen 2019, ja jo viime kesä on purjehdittu kisaan osallistuvalla 12 hengen joukkueella.

Juuri tässä Galiana poikkeaa muista OGR-pursista. Suurin osa niistä myy miehistöpaikkoja etapeille, mutta Lehtinen kouluttaa uutta sukupolvea suomalaisia valtameripurjehtijoita. Eikä vain purjehtimaan, sillä miehistö on vastannut myös projektin edistymisestä ja suuresta osasta veneen kunnostustöitä, toki ammattimaisten venekorjaajien johdolla ja avulla.

Kuinka osuva pursi onkaan juuri isoille vesille, kirkastui nopeasti. Se, että kyseessä on Nautorin rakentama Swan ja sellaisena rakenteeltaan hyvämaineinen vene, oli Tapio Lehtiselle vasta toinen valintakriteeri. Vielä tärkeämmin vene on Olin Stephensin piirtämä jooli. Lehtinen puhuu lämpimästi ja pitkään ”Stephensin joolien kaaresta”. Sen aloitti vuonna 1929 suunniteltu Dorade, jota seurasivat lukuisat muut voittoisat S&S-avomerijoolit. Swan 55 Yawl tuli kaaren päätepisteeksi, ehkä myös huipentumaksi.

Vielä viime kesänä ajettiin vanhoilla purjeilla. Uusi sarja on jo lähes valmis WB-Sailsillä, osin miehistön jäsenten itse neulomana.

Klassikoksi hyväksytty

Galiana valmistui vuonna 1970 nimellä Barbarossa. Muutaman omistajanvaihdoksen jälkeen se päätyi USA:sta Englantiin, jossa se nykyisellä nimellään toimi lähinnä charterkäytössä. Niinpä sisustus soveltui, Tapio Lehtisen sanoin, lähinnä juhlatiloiksi.

Runko osoittautui hyväkuntoiseksi. Sen kunnostukseksi riitti lähinnä hionta, tarkastukset ja maalaus valkoiseksi jo edellistalvena. Vielä on korjattu kölin takareunan trimmievä käyttökuntoon. Sen ja kölin, samoin kuin peräsimen ja skegin, välit on peitetty taipuisilla, virtauksia parantavilla lasikuitulevyillä.

Purjeet nostetaan ja reivataan mastolta käsin. Keulaan tulevat rullapurjeet vähentävät kansityön tarvetta.

Lue lisää Galianan kunnostuksesta Vene-lehdestä 5/2023

Swan 55 Yawl ”Galiana”

Pituus 16,84 m, vesilinja 11,73 m, leveys 4,33 m, syväys 2,60 m

Maston korkeus (kannesta) 18,75 m

Uppouma 20 700 kg, painolasti 7 700 kg

Isopurje 52,9 m², genua 87,8 m², spinaakkeri 211,0 m², mesaani 13,5 m², mesaanin staysail 33,0 m²,

Moottori Perkins 61 hv (45,5 kW)

Suunnittelu Sparkman & Stephens, USA

Valmistaja Nautor

Valmistusmaa Suomi

Syyskuussa liikkeelle

Historia Vaikka Ocean Globe Race purjehditaan tasan 50 vuotta ensimmäisen Whitbread Racen jälkeen, kyse ei ole vain muistokisasta. Tavoite on nelivuosittain toistuva, amatööribudjeteille sopiva tapahtuma, jossa etusijalla on purjehdus eikä viimeisin huipputeknologia. Perussääntö hyväksyy yksirunkoiset, 47–66-jalkaiset sarjavalmisteiset lasikuitupurret, joiden ensimmäinen yksilö on laskettu vesille viimeistään 1988.

Lähtö tapahtuu 10.9.2023 Southamptonista. Legit vievät Kapkaupunkiin, Uuden Seelannin Aucklandiin, Uruguayan Punta del Esteen ja takaisin maaliin, johon kärkiveneitä odotetaan huhtikuun puolivälissä 2024.

Galiana osallistuu Adventure-luokkaan (47-56 ft). Entinen Fazer Finland, nykyinen Spirit of Helsinki purjehtii Sayula-luokassa (56,1-66 ft). Flyer-luokassa (alle 68 ft) ei suomalaisveneitä ole. Kaikkiaan kisaan on lähdössä 18 venettä.

Lue myös nämä

X