Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Esittelyssä Saxdor 320 GTR – Olemisen ihanuus

Saxdor 320 GTR seuraa tämän päivän trendejä täsmällisesti niin ilmeeltään kuin ominaisuuksiltaan, ja jatkaa veneilyn muuttumista menemisestä olemiseksi.

08.10.2021

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajamarkus pentikäinen

Nimenä Saxdor ilmestyi venemaailmaan runsas vuosi sitten. Tuolloin esiteltiin Saxdor 200 Sport, jota valmistaja luonnehti veneen ja vesijetin risteymäksi enemmän tai vähemmän sattuvasti, hieman näkökulmasta riippuen.

Tulokas oli kekseliäs väline vesillä viihtymiseen, vaikkakaan ei mikään lomavene. Hauska tuttavuus joka tapauksessa.

Jo tuolloin oli selvää, että mallisto tulee laajenemaan suurempaa kohti. Niinpä tänä kesänä vesille on tullut Saxdor 320 -mallisto. Se käsittää kolme erilaista venettä, 320 GTO, GTC ja koeajossamme olleen GTR:n, sarjan ensimmäisen. Saxdor 400 -malli odottaa jo toteutumista.

GTO ja GTR ovat tilajärjestelyiltään käytännöllisesti katsoen identtiset, mutta toisistaan ne erottaa GTO-mallin kiinteä katos ohjaamon yllä. GTC puolestaan on kajuuttamalli, jonka tilajärjestelyt myös poikkeavat kahdesta muusta.

Saxdor 320:n runko paljastaa CE-B-kategorian erikoisuuden: avomeriolosuhteisiin tehdyn veneen, jossa ei ole peräpeiliä.

320 GTR:n pentterivarustus on erikseen ostettava, mutta rahalla saa vakiovarusteena olevaan moduuliin kaksi jääkaappia, kaksilevyisen sähkölieden, tai jos veneessä on lämmitin, liesi voi myös olla dieselkäyttöinen, sekä pesualtaan vesineen.

Ohjaamo on suhteellisen yksinkertainen, eikä sitä ole tungettu täyteen katkaisimia ja nappuloita. Ratti on keskellä venettä ja kuljettajan käden ulottuvilla on kaikki tarpeellinen. Simradin 12 tuuman parinäyttö on lisävarusteena ostettava kokonaisuus, johon kuuluu myös radio kaiuttimineen, sekä kaikuluotain. Varustusta voi parantaa mm. Mercuryn joystick-ohjauksella, mutta keulapotkuri ajaa pitkälti saman asia etenkin silloin, kun moottoreita on kaksi.

Pentterimoduuli kuljettajan selän takana on iso ja varustettuna kiitettävän monipuolinen.


Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 10/2021.

Katso täältä Vene-lehden syystarjous.


Saxdor 320 GTR

Hinta alk. 121 293 €

Kokonaispituus 10,28 m, leveys 3,10 m, syväys 0,94 m, paino 2 650 kg, kantavuus 6/9 henk. / 570/725 kg, suurin teho 2 x 300 hv, pa-säiliö 450 l, vesisäiliö 100 l, jätevesisäiliö 60 + 40 l, CE-luokka B/C.

  • Koeajoveneen moottori Mercury V8 300 AMS.
  • Alkaen-hinta sisältää alv:n, rahdin Suomeen ja moottorin asennuksen.
  • Suunnittelu J&J Design, valmistuttaja Saxdor Yachts Oy, valmistaja Elite Shipyard Elk, valmistusmaa Puola.

Vakiovarusteet, mm. avautuvat sivukannet, ulkopentterimoduuli, ohjaustehostin, Mercury VesselView mobiilisovellus, Mercury Active Trim, langaton latausalusta, avotilan pöytä, toiletti.

Lisävarusteet, mm. Mercury Vessel View 843 €, Mercury joystick-ohjaus 18 848 €, keulapotkuri 4 080 €, automaattitrimmit 1 947 €, maasähköjärjestelmä 2 096 €, Webasto-lämmitin 4 117 €, sähköliesi 1 153 €, aurinkotasojen patjat 2 418 €, avotilan jääkaappi 1 575 €, turkin PU-pinnoite 6 100 €, satamapeite 3 646 €, navigointi- ja viihdepaketti (2 kpl Simrad 12” näyttöjä, Fusion radio ja kaiuttimet, Mercury VesselView-järjestelmä, Simrad-kaikuluotain) 9 796 €, elektroniikan laajennuspaketti (Simrad Halo -tutka, autopilotti, RS 100 VHF, AIS) 11 086 €.

Maahantuonti ja myynti VG Boats Oy

X