Tilaa
Testit

Esittelyssä Sargo 45 Explorer – The Next Level

Sargo 45 on yksi hienoimmista veneistä, mitä suomalainen veneteollisuus on viime aikoina tuottanut.

07.12.2022

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajamarkus pentikäinen

Jo laiturissa silmää viehättää Sargon linjakkuus. Tuntuu, että veistämö on saavuttanut kokoluokan, jossa pituuden ja korkeuden suhde on ihanteellinen silmälle. Veneessä on silti säilynyt koko Sargo-mallistolle tyypillinen kiilamaisuus.

Pienemmissä malleissa luonnollisesti korostuu korkeus, onhan kajuutoissa ja ohjaushytissä oltava tilaa, mutta nyt ollaan mitoissa, joissa runko on miellyttävän matala suhteessa kokonaisuuteen. Kaiken lisäksi Sargon ketka on kauniin kaareva. Antrasiitinharmaa väri on asiakkaan valinta, vakioväri on valkoinen.

Kun vene on riittävän suuri, siihen mahtuu yksityiskohtia, joita pienempiin veneisiin on turha yrittää tunkea. Sargo 45:ssä on runsaasti kekseliäitä ja käytännöllisiä ratkaisuja, jotka tekevät veneilystä hieman mukavampaa ja helpompaa.

Sargon salonki on selkeän suoraviivainen. Pöytäryhmässä on tilaa kuudelle. Selkänojassa on säilytyslokero ja baarikaappi. Ikkunat on lisävaruste, vakiona on ohjaamon päällä oleva kattoluukku.

Sargo 45:ssä on kaksi ulko-oleskelutilaa, joista suurempi ymmärrettävästi peräkannella. Suurelle L-sohvalle mahtuukin mukavasti viisi istuskelijaa, lisäpaikkoja saa irtotuoleilla.

Keulakannella Sargo 45 tekee eroa lukemattomiin kokoisiinsa veneisiin. Keulaan syntyy käden käänteessä viiden hengen istumaryhmä pöytineen.

Sargot on mielletty lähtökohtaisesti yhteysveneiksi, vaikka ne ovat jo pitkään olleet huomattavasti monipuolisempia. Sargo 45 osoittaa, että veneeseen voi luoda kodinomaisia ominaisuuksia, kun asiaan paneudutaan.

Sargo 45 tarjoaa kaksi moottorivaihtoehtoa, joiden hintaero on 55 000 euroa. Vaihtoehdoista halvempi on kaksi Volvo Penta D6-440 -moottoria, joissa on DPI-perävetolaite. Hienostuneempi vaihtoehto ovat samat Volvo Penta D6 -moottorit hieman tehokkaampina, mutta IPS-vetolaitteilla.

Ohjaamo, eikä vain ohjauspulpetti. Joustoistuin tuo mukavuutta ajamiseen, mutta seistenkin se sujuu.

Moottoritila on mieluisa huoltomiehellekin.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 12/2022

Sargo 45 Explorer

Hinta alk. 932 657 €

Kokonaispituus 14,60 m, leveys 4,25 m, syväys 1,20 m,paino 12 000 kg, kantavuus 16 hlöä, tehoalue 880–960 hv, pa-säiliö 1 600 l, vesisäiliö 400 l, jätevesisäiliö 200 l, CE-luokka B.

Koeajoveneen moottori 2 x Volvo Penta D6-IPS650, koeajoveneen hinta 1 201 602 € lisävarusteineen, alkaen-hinta sisältää 2 x Volvo Penta D6-440 DPI -moottorin.

Suunnittelu Daniel Sundkvist ja Sargo Team, valmistaja Ab Sarins Båtar Ab, Kokkola, sargoboats.fi, valmistusmaa Suomi.

Vakiovarusteet mm. laitaportti (stb), kölirauta, liimatut lämpölasit, sähköinen kattoluukku, 130 l jääkaappi, uuniliesi, 2 kpl diesellämmittimiä (5 kW), 2 kpl sähköinen wc, keulapotkuri, joystick-ohjaus, Fusion RA60-radio/soitinjärjestelmä, maasähkö (60 Ah laturi) ja invertteri (2000 W), VP trimmiavustin, Humphree-automaattitrimmit, 16” Garmin 8416xsv -näyttö, kompressorikylmiö peräkannella, kauko-ohjattu valonheitin.

Lisävarusteet mm. uimatason/kannen tiikki/Flexiteek 31 414 €, kolmas makuukajuutta 10 249 €, lasinen kattoluukku 8 332 €, Grammer-joustoistuin 2 242 €/kpl, keskuspölynimuri 1 727 €, astianpesukone 2 230 €, pyykinpesukone 2 433 €, kajuuttojen sähköpatterit 533 € kpl, uimatason hydraulinen laskumekanismi 36 027 €, ulkopentteri 6 687 €, peräkannen kuomuseinät ja kova katto 10 166 €, tuulilasin pesulaite 1 137 €, ankkurivinssi perään 8 566 €, Fisher Panda generaattori (3,8 kW) 22 213 €.

Myynti Astrum Vene, Kemiö

Lisätiedot

Astrum

Sargo Boats

 

Lue myös nämä

X