Tilaa
Testit

Esittelyssä RM 1380 – Vaneria valtamerelle

Omaperäinen RM 1380 tavoittelee niitä, jotka haluavat suorittaa kaukopurjehduksensa kunnon vauhdilla mukavuuksista tinkimättä.

10.10.2024

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaLudovic Fruchaud

Biskajanlahden pohjukassa, La Rochellen vieressä on omaa linjaansa työstävä RM Yachts. Se on valinnut rakennustekniikan, jota käytetään usein one-off -pursissa, mutta tuskin koskaan sarjavalmistuksessa: vanerilevyjen epoksiliimauksen.

Vanerilevyt leikataan mittaan laserilla ja kootaan rungoksi nurinpäin kaarimuotin päällä, jossa valmiina paikoillaan ovat tärkeimmät laipiot sekä kölialuetta vahvistava teräskehikko. Levyjen saumat liimataan ja laminoidaan yhteen lasikuituvahvikkeilla ja epoksihartsilla. Samoin liitetään runkoon sisäpuolelta laipiot ja kölikehikko. Vaneri on kauttaaltaan okumea ja lopuksi kaikki sen pinnat käsitellään epoksilla niin, että puu on kokonaisuudessaan vesitiiviin ”kotelon” suojaama.

Runko käännetään oikein päin ja tehdään sisustus sekä sähkö- ja tekniset asennukset. Sitten päälle lasketaan kansi, joka on tehty tavanomaiseen tapaan lasikuidusta ja PVC-vaahtoytimestä; tekniikka sallii vapaamman muotoilun kuin levyrakenne. Rungon ja kannen liitos tapahtuu taas epoksiliimauksella ja laminoinnilla.

Levyliitosten särmät toimivat pitkittäisjäykkääjinä, mutta eivät yksin. Lisäpalkit ja kalusterungot liimataan ja laminoidaan runkoon.

Tuloksena on painoonsa nähden hyvin jäykkä runko, jonka pohjassa on luontaisesti suuret, tasaiset pinnat auttamassa plaaniin lähtöä. Etenkin, kun muotoilussa on muutenkin vahvoja jälkiä moderneista avomerikisapursista.

Lue esittely Vene-lehdestä 10/2024

RM 1380 yhdistää kaksi tavallaan ristiriitaista ideaa, kun se haluaa olla sekä nopea pursi että täysin asuttava pitkän matkan vene.

Salongissa on selkeät oleskelu- ja merenkulkupuolet. Isot kattoikkunat edessä kuuluvat RM:n brändiin. Detaljeissa huomaa avomeriajattelun: kupit ja lautaset eivät luistele pöydältä lattialle.

Lue myös nämä

X