Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Esittelyssä Elan E6 – Nuorallatanssija

Elan E6 haluaa olla urheilullinen, helppo ja suorituskykyinen, silti lähes ylellinen matkapursi. Syntyykö tavoitteista kompromissi vai monitaituri?

06.09.2022

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Kovat on lupaukset Elanilla. Uusi E6 on markkinoiden nopein, kevein ja jäykin sarjavalmisteinen, asuttavaksi sisustettu 47-jalkainen, kertoo veistämön esite.

Taitavan markkinoinnin ohjesäännön mukaisesti määritelmä on sen verran monisyinen, että sitä on yhtä mahdoton vahvistaa kuin kumota. Selkeämpi ilmaisu on tämä: E6 on nopein Elan koskaan. Kiitettävä suoritus sekin, eikä pakota riisumaan venettä liian paljaaksi.

Ostajien ja käyttäjien kannalta veneiden jaottelu matka-, kilpa- tai mihin tahansa pursiin on tietysti keinotekoista. Käyttötapa määrää enemmän kuin vene itse, onko se cruiser-racer vai racer-cruiser. Silti veistämöiden on pohdittava jo suunnitteluvaiheessa ne ominaisuudet, joilla toivottu asiakasjoukko tavoitetaan. Ja hyväksyttävä, että joitakin samalla menetetään. Samaan veneeseen ei nyt vain saa kaikkea kaikille, mainoslauseista huolimatta. Tutkittavaksi jää siis, kenelle Elan E6 oikeasti tarjoaa parasta vastinetta.

Elanin linjat ovat edelleen Humphreys Yacht Designin käsialaa. Laitapalteiden ja kahden peräsimen hyödyntämisessä Elan ja Humphreys olivat edelläkävijöitä, joten ne löytyvät nytkin. Palteista pystyinä nousevat varalaidat ovat korkeat ja antavat veneelle massiivisen ilmeen, mutta myös paljon rakennetta (painoa) ja sisätilavuutta (asuttavuutta). Kun vielä otetaan huomioon runsas sisustus ja varustelu tekotiikkikansia myöten, jo ennen vesille lähtöä on selvä, että kyse on enemmän cruiserista kuin varsinaisesta kisapurresta.

Leveä runko tekee perinteisesti järjestellystä salongista selkeän ja ilmavan.

Suorituskykyä silti tavoitellaan. Vakiovene on kevyt kokoisekseen, ja purjeala/uppoumasuhde on selvästi lähempänä radoilla menestyneitä merkkejä kuin suurvalmistajien perhepursia.

Oikaisuvoimaa lisää paitsi leveänä perään saakka jatkuva runko, peräti 2,80 metrin köli, jonka alapäässä ui yli kolmen tonnin painoinen bulbi.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 8/2022

Elan E6

Hinta alk. 402 900 € (ALV 0 %)
Runkopituus 14,10 m, vesilinja 13,68 m, leveys 4,49 m, syväys 2,80 m, uppouma 11 250 kg, kölipaino 3 267 kg, isopurje 68,56 m², genua 53,71 m², genaakkeri 201,7 m², moottori Yanmar 4JH 57 hv/42kW, CE-luokka A.

Suunnittelu Rob Humphries Yacht Design & Pininfarina, valmistaja Elan, d.o.o, valmistusmaa Slovenia
Vakiovarusteet, mm. Vinyyliesterihartsi koko rungossa, avotilan keinotiikki, 2,8 m köli, tammisisustus, yläkaapit salongissa, 130 l jääkaappi, painevesijärjestelmä (kylmä/kuuma), USB/230V pistokkeet, ledivalaistus, Selden Furlex, 6 vinssiä (Harken 46.2 / 50.2 / 60.2), keulapuomi hiilikuitua, maasähköjärjestelmä.
Lisävarusteet, mm. One Sails DCX-purjeet 18 490 €, One Sails Forte -purjeet 29 990 €, genaakkeri 7 990 €, seisova Dyform-riki 2 990 €, 2 x hydraulinen peräharuksen kiristys 4 990 €, ilmastointi/lämmitys 26 990 €, tiikkikannet 18 990 €, 2,4 m köli 3 990 €, keulapotkuri 18 490 €.

Elanin pääomistaja on ollut vuodesta 2018 alkaen suomalaistaustainen, Luxemburgissa toimiva rahoitusyhtiö KJK Sports. Uuden omistajan myötä välillä lievästi turbulentti toiminta on vakiintunut neljällä päätoimialalla: urheiluvälineissä, areenakalusteissa, tuulivoimaloissa ja veneissä. Yhdistävä tekijä on edistyksellinen komposiittitekniikka, ja kaikki yksiköt toimivat samassa tehdaskokonaisuudessa Sloveniassa.

Pursimallisto jakautuu kolmeen. Impressionit ovat perhe- ja charterpursia (40, 45 ja 50 jalkaa), GT-line on ylellisempi mallisto (44 ja 50 jalkaa) ja E-sarja kantaa kaikuja brändin sporttiperinteistä (30, 35, 40 ja 50 jalkaa).

Elan Yachts

X