Tilaa
Testit

Esittely: Elan GT6 – Kohti ylempää keskiluokkaa

Elan hakee markkinarakoa suoranaisten premiumveistämöiden ja suurten sarjavamistajien välivesiltä. Uusin malli GT6 vaikuttaa osuvan varsin tarkasti maaliinsa.

16.09.2021

Kirjoittajaja kuvat pasi Nuutinen

GT-malliston kantava idea on tavoitella ostajia, jotka haluavat ylellisempiä ja laadukkaampia veneitä kuin suurten sarjojen peruspurret, mutta suoranaisia premiumpursia edullisemmalla hinnalla.

Muutaman vuoden takainen Elan GT5 (esittely Vene 7/2017) avasi jo ovea tähän markkinaan. Se oli melkein kaksi metriä lyhyempi ja veistämön mukaan moni ostajaehdokas kaipasi nimenomaan enemmän tilaa. Uusi GT6 antaa vähän lisää laatua, mutta paljon enemmän tilaa, sanoo veistämö.

Laadun tavoittelu näkyy varustelussa. 65-kertoimen päävinsseillä käsittelee nostimia, trimmejä ja saksalaisittain molemmille laidoille tulevaa isonjalusta ilman, että ohjaajan tarvitsee ponnistaa kampea vääntäessä seisaalleen (sähkö lisävarusteena). 45-välityksen toisiovinssi riittää mainiosti keulapurjeiden skuuteille.

Avotilan ergonomia on kiitettävä. Ratit ovat hieman matalat, mutta niitä käyttää yhtä sujuvasti seisten kuin laidalla tai perässä istuen. Etummaiselle vinssiparille ohjaaja ei yllä, mutta gasti pääsee sen ääreen hyvään työasentoon katse keulaa kohden. Vinssien korkeudet on säädetty niin, että kukin saa köytensä vapauttajapattereilta juuri oikeassa kulmassa.

Avotila antaa varsin hyvän yhdistelmän sujuvaa liikkumista toimivalle miehistölle ja suojaisaa rauhaa matkustajille.

Salonkiin laskeudutaan loivan, ulko- ja sisäpuolelta hyvillä kahvoilla varustetun portaikon kautta. Turkki on korotettu ja sen alla sekä osin sohvissa ovat tekniset tilat ja varsin suuret tankit; pyrkimys pitkiin etappeihin näkyy tässäkin.

Pentterin sijoitus poikki koko veneen ja päälaipiota vasten ei enää ole ihan ainutlaatuinen ratkaisu, vaikkakin yhä harvinainen. GT6 osoittaa idean toimivuuden poikkeuksellisen hyvin. Pöytä- ja kaappitilaa voi sijoittaa luontevasti niin paljon, että sekä varustelun että työtasojen määrän saa vaativaa kokkia tyydyttäväksi. Samalla pentteri on kohdassa, jossa veneen liikkeet ovat pienimmillään, askelman verran salonkia alempana, ja kalusteista saa aina tukea kädellä tai lonkalla.


Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 9/2021.


Elan GT6

Hinta alk: 379 900 € (ALV 0%)

  • Runkopituus 14,33 m, vesilinja 13,50 m, leveys 4,49 m, syväys 2,45 m, uppoama 12 450 kg, kölipaino 3 900 kg, isopurje 62,6 m², fokka 49,14 m², genaakkeri 153,0 m², CE-luokka A (8).
  • Suunnittelu Humphreys Yacht Design / Studio F.A. Porsche, valmistaja Elan, Slovenia, ElanYachts, valmistusmaa Slovenia.
  • Vakiovarusteet: mm. vinyyliesterihartsi rungossa, Permateek-kannet ja avotila, 4 vinssiä (Harken 45.2/65.2), avotilan pöydät, keulapuomi/ankkuriteline hiilikuitua, tammiverhoilu sisällä, yläkaapit salongissa, 130 l jääkaappi, USB/230V pistorasiat, 500 l vesitankki, kuumavesijärjestelmä, maasähkö, 350VA invertteri.
  • Lisävarusteet: mm. navigointielektroniikka B&G/Raymarine (12 490 €), OneSails-purjeet iso+fokka (12 990 €), matala köli 199 cm (15 990 €), toinen peräkajuutta ja toiletti (6 990 €), keulapotkuri (15 990 €), taittuva potkuri (2 490 €), code0-varustus (15 890 €), genaakkerivarustus (10 990 €).

 

Lue myös nämä

X