Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Erikoinen pyrstömoottori Mekafin

Eihän vedenelävilläkään ole potkureita. Voisiko siis evistä olla propulsion lähteeksi myös ihmisten käyttämiin moottoreihin, aprikoi kanadalainen keksijä Brice Thouret.

22.11.2018

KirjoittajaPasi Nuutinen

Patenttihakemuksessa listataan potkurin ongelmia veneen vauhdittajana.

Hyötysuhde on melko huono, parhaimmillaan se välittää veteen vain 35-40 prosenttia moottorin tehosta. Kovalla kierrosnopeudella syntyy melua niin veden päällä olevien ihmisten kuin veden alla olevien eläinten kiusaksi. Huimasti pyörivä potkuri rikkoutuu helposti osuessaan kiviin tai kelluviin esineisiin, ja on vaaraksi kaikelle elävälle. Lisäksi potkurin pitää olla kokonaan upoksissa, joten se vaatii melkoisen syväyksen.

 

Kanadalainen insinööri ja keksijä Brice Thouret patentoi jo 2012 propulsiolaitteen, jossa potkurin sijaan hyödynnetään valaiden tapaan vaakasuuntaista peräevää. Ideaan tarttui muutamaa vuotta myöhemmin kollega samasta maasta, Charles Bombardier. Hän pyörittää tulevaisuuden visioita kehittävää Imaginactive-järjestöä, jonka kautta keksijät saavat ideoilleen apua, tukea ja julkisuutta.

Ensimmäinen kehitysversio oli nimeltään Iruka (delfiini japaniksi). Siinä evä oli selvästi delfiinineväksi tunnistettava muodoltaan, Evinruden G2-sarjan koneilta muotokielensä lainanneen sähköperämoottorin alapäässä. Parin väliversion jälkeen siitä on kehittynyt Mekafin, kohta joukkorahoitusvaiheeseen siirtyvä prototyyppi.

Siinä joustava evä tekee noin 30 sentin korkuista liikettä kahden pystyn sivusiiven välissä. Siivet sitoo alhaalta yhteen vaakataso, joka samalla vakauttaa evän aiheuttamaa veneen nyökkimistä. Tosin sille on tarvetta vain pienissä, parin sadan kilon painoisissa veneissä: suuremmissa massan hitaus kompensoi liikkeen.

Liikesuuntansa ja rakenteensa takia evä ei leikkaa mitään siihen osuvaa, antaapa vain mojovan läppäisyn. Vaaraton siis, ja melkein rikkoutumaton. Koska evä voi huoletta käydä välillä veden päälläkin, riki voi olla lyhyempi ja sitä voidaan käyttää aivan pinnassa, jolloin veneillä pääsee hyvinkin mataliin vesistöihin turvallisesti.

Ajossa evän kierrosluvut – ehkä mieluummin taajuudet – ovat hyvin maltillisia. 30 sentin liikekorkeudella Mekafin antaa sata potkua minuutissa, vaikka testeissä on ajettu myös 800 potkua 12 sentin liikeradalla. Hitaammat potkut tarkoittavat äänettömämpää kulkua, niin pinnan alle kuin päälle.

Voimanlähteenä on 800 watin sähkömoottori. Mekafinin katsotaan kilpailevan juuri pienehköjen sähkömoottorien kanssa. Toimintasäde määräytyy veneen akustojen mukaan, itse moottorista riippumatta. Kehitys jatkuu, mutta jo nyt Thouret kertoo saavuttaneensa jopa 30 prosenttia parempia hyötysuhteita tärkeimpiin potkurilla varustettuihin verrokkeihin nähden.

Mekafin

X